Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 dec, 2017 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Nog een kleine tip van mijn kant m.b.t. het verlijmen van PE. Je kan ook het aluminium bakje van een waxinelichtje gebruiken i.p.v. een aluminium folietje op een kartonnetje plakken. Daar zitten vaak al vier kuiltjes in waar je makkelijk een druppel lijm in kan doen. Overigens hebben ze bij de action goedkope secondenlijm in kleine tubetjes, mocht je die nog niet in huis hebben.

Niet dat de tip van Ruud niet goed is, maar dit is misschien net wat makkelijker. Bovendien is het nu toch de tijd van kaarsen etc. dus je hebt vast wel ergens een bakje over.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 dec, 2017 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
volvotje schreef:
Krijg je dan trouwens geen lijm randen te zien?


Wanneer je netjes werkt & spaarzaam de lijm aanbrengt, zul je nagenoeg geen lijm-resten zien. Daarnaast droogt (een dun laagje) seconden-lijm transparant op. :wink:

Voor wat betreft het gebruik van een stukje alu-folie:
In principe kun je nagenoeg van alles & nog wat gebruiken om initieel de seconden-lijm op te plaatsen. Ik heb als voorbeeld alu-folie gegeven omdat bijna iedereen dat wel in huis heeft. :wink: Het belangrijkste is dat je:

* de seconden-lijm niet rechtstreeks uit het flesje aanbrengt.
* gebruik maakt van een zogenaamde "applicator" (cocktail-prikker, koper-draadje, etc., etc..) waardoor je de lijm heel nauwkeurig/gedoseerd kunt aanbrengen.

De tip van Ingmar is uiteraard eveneens uitstekend. Daarbij zet ik als enige kant-tekening het feit dat dergelijke alu-bakjes over het algemeen erg vettig zijn en ik weet niet of dit (mogelijk) een nadelig effect op de lijm heeft/zal hebben...? Vooraf eventjes afspoelen met heet water, een drupje afwas-middel en eventueel nogmaals schoonmaken met wat spiritus zal dit (mogelijke) probleem echter snel verhelpen. Voor mij persoonlijk echter teveel werk in tegenstelling tot het gebruik van een stukje alu-folie. :lol: :lol: :lol:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 dec, 2017 11:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Bij de Action verkopen ze kleine alu bakjes om kaarsen kleiner te maken (weet even niet hoe die heten) ik dacht 120 voor 60 cent ofzo. Je kan ze ook gebruiken om bv Vallejo verf in te druppelen als je iets met de kwast moet doen.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 dec, 2017 15:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
rob h&s schreef:
Bij de Action verkopen ze kleine alu bakjes om kaarsen kleiner te maken (weet even niet hoe die heten) ik dacht 120 voor 60 cent ofzo. Je kan ze ook gebruiken om bv Vallejo verf in te druppelen als je iets met de kwast moet doen.


Goeie Tip Rob en daar zal Ruudje in ieder geval eens even naar op zoek gaan. :wink:

Gr. Ruud.

P.S.:
Bouw je gedurende 2018 gezellig met ons mee...? Ik zeg: veras ons met een fraaie F-4 entry !!! :brouw:

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 dec, 2017 18:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Ik denk dat ik ook maar eens bij de action moet gaan kijken :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2017 18:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Vandaag maar even lijm gehaald voor onder andere het P.E. Twee flesjes zap-a-gap, de groene en de roze variant dus ik kan er even mee voor uit.
Ook even gekeken naar de pincetten die we hier hebben liggen maar die zijn voor mij niet goed dus die moeten er ook nog bij komen. En alles van de kit ligt nu in een sopje te ontvetten.

Nog een kleine 31 uurtjes en dan kan het bouwfeest gaan beginnen :brouw: :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jan, 2018 21:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Als eerste wil ik iedereen de beste wensen voor 2018 toewensen.

Op de eerste dag van het nieuwe jaar begonnen met mijn project, wat al niet vlekkeloos begon :?
Bij onderstaande foto kon ik het stangetje al herstellen want die was afgebroken.

photo 432309

Ik had al aan Ingmar gevraagd of naderhand monteren ook mogelijk was omdat ik bang was dat hij weer af zou breken maar ik heb een klem gevonden waar ik de cockpit in kan klemmen en zodoende het gevaar van opnieuw afbreken hopelijk nihil is geworden. Dus alles toch maar in elkaar gezet. Eenmaal geklemd kan ik mooi aan de cockpit werken.

photo 432311

Ik heb ook alvast een begin gemaakt om het één en ander aan detail te verwijderen omdat daar straks het P.E op komt en een paar gaatjes opgevuld.

photo 432310

Groeten Edwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jan, 2018 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Gelukkig is het toch goed gekomen vandaag. Komt me bekend voor allemaal die onderdelen :lol: Goed idee van die klem. Zoiets moet ik ook makkelijk van wat hout kunnen fabriceren. Dat is makkelijker dan de bankschroef naar zolder slepen :wink: Zo leren we toch mooi van elkaar. :brouw:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 12:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
Goed om te zien dat er ook hier een eerste begin is gemaakt ! :wink: Waarschijnlijk zal ik dat zinnetje nog wel een paar keer herhalen want het is mij uiteraard niet ontgaan dat er meerdere bouwers reeds een mooi start hebben gemaakt.

Wel ff oppassen met "uitstekende onderdeeljes"... 8)

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jan, 2018 15:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Even een mini update en een vraagje.

De cockpit is best veel werk, maar dat wist ik van te voren en is leuk om te doen. Het kost alleen nagels :lol: :lol: Er zijn dingen waar de details vanaf moeten er dat kan ik alleen maar door hem tussen mijn nagels vast te houden en dan over een stukje schuurpapier of schuurstok te halen. Niet alleen de details gaan eraf maar mijn nagels worden ook aanzienlijk korter hahaha.

photo 432725

photo 432724

En dan nu mijn vraag. Ruud vertelde dat de pedalen in de achterste cockpit NIET gemonteerd moeten worden. Prima scheelt weer een hoop geklooi met de P.E pedalen.Zoals op de bovenste foto is te zien zit er wel een nok waar de pedalen in horen te komen. Moet die bevestiging ook weg of moet ik die laten zitten?

En terwijl ik dit type schiet mij te binnen dat ik ook nog een dremel heb. Toch maar eens kijken of ik daar een slijpsteentje bij heb zitten waar ik iets mee kan. Soms komt een idee te laat en soms (net) op tijd :wink:

Groeten Edwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement