Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 02 jul, 2010 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
zooooow...aangezien mijn KT zit te wachten op wat chipping, en mijn Elefant staat te springen voor een basiskleurtje, is het eens tijd voor iets nieuws.

In de commanders cupola van de KT is het de bedoeling dat de commandant (SS-Oberstürmführer Helmut Dollinger) plaats neemt. Echter hij ziet er nog wat bleekjes uit:
Afbeelding

Duzz heb ik em een basiskleurtje ge-airbrushed, namelijk zwart.
Nadien een poging gedaan tot drybrushen met de kleur Off-White om de highlights al wat te accentueren...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nadien kwam de basiskleur der op: mengeling van Flat Brown, Flat Flesh en een beetje Flat Red. Dit heb ik ook proberen te drybrushen op handen en hoofd. De verf is van het uiteraard bekende merk Vallejo.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nadien heb ik wat Off-White toegevoegd aan de basiskleur en er nog eens een keertje overheen gegaan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sinds het mijn eerste keer is dat ik een figuurtje verf, en dan nog eentje van Alpine, heb ik me voor de zekerheid een boek aangeschaft over figuurschilderen door Calvin Tan. Want het zou zonde zijn als ik em vakkundig om zeep zou helpen.
Mijn Tamiya vergrootglazen zijn al van pas gekomen. Zo klein dat het allemaal is. Het zweet gaat me nog uitbreken bij het verven van de piepkleine details.
Ik heb trouwens wel de indruk dat ik de vleeskleur iets te weinig met water verdund heb. Het lijkt me dat de verf er wat dik op ligt...

Anyway, commentaar en tips zijn uiteraard altijd welkom :)

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jul, 2010 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 apr, 2005 20:58 pm
Berichten: 726
Woonplaats: Amsterdam
Drybrush is een beetje aan de zware kant, maar omdat het je eerste figuur is het je vergeven :wink:
Minder verf op de kwast en minder hard drukken op je figuur laat een heel ander resultaat ziet, namelijk wat subtieler.
Oké het is niet makkelijk om zo'n klein popke te verven dus houd moed.
En onthoud: drybrushen is een geduldige zaak, je moet niet te snel willen.

Erwin

_________________
So many kits, So little time........
Bezig met:

Herbouw Predator 2 1/3
Optimus Prime papier model
Aboriginal Predator


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2010 22:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 08 maart, 2010 22:12 pm
Berichten: 34
Als je gaat drybrushen met acylverf, benut je de mogelijkheden niet optimaal.
Porbeer je verf ongeveer zo dun als melk te maken. Doop je penseel in de verf en laat het overtollige water opnemen in een papiertje. Vervolgens smeer je eigenlijk vies water op je model. In eerste instantie zal je niet zien dat je er verf op hebt gedaan, maar na enkele lagen ga je vanzelf resultaat zien.

Om je verf langer houdbaar te houden kan ik je een nat palette adviseren. Deze zijn kant en klaar te koop bij schilderbenodigheden winkels, maar ook zelf makkelijk te maken (en veel goedkoper).
Gewoon een natte spons in een kunstof bakje doen en hierop wat keukenpapier leggen. Je keukenpapier wordt vanzelf nat en dan kan je hierop je verf bewaren.

Ik denk dat je wat meer uit je figuren kunt halen door niet te drybrushen, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Succes met je figuren verder, ben benieuwd wat je ervan gaat maken.

Groeten,

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jul, 2010 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3838
Hallo,

Werken volgens de methode van Calvin Tan kan prima, maar dan moet je wel goed lezen hoe hij het doet en dat kost tijd en oefening. Zelf gebruik ik een deel van zijn kennis, drybrush ook mijn figuren met acryl, maar met vrijwel een volledig lege kwast en brengt met olieverf wasjes de dieptes aan. Kwestie van veel proberen en oefenen ;)

Gr Jogy ;)

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 jul, 2010 13:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
thx voor de comments en tips jongens :)

Ben nog een beetje verder gegaan met het gezicht en handen na mijn airbrush fiasco.
k heb geprobeerd wat highlights en washes aan te brengen en t resultaat lijkt me mee te vallen al is er nog heel veel marge voor verbetering natuurlijk:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
volgende stap is een donkere wash en het verven van de ogen...vooral dat laatste schrikt me een beetje af omdat het zo piepklein is. Ik ben bang dat ik het daarmee om zeep ga helpen...
Dus tips en commentaar zijn nog steeds welkom :)

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2010 11:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3838
Tja Wouter, figuurschilderen is lastig zeker als je een techniek probeert die je niet eerder heb uitgevoerd. Om eerlijk te zijn, ik zou het figuurtje schoonboenen, de verf zit er te dik op en dat zul je blijven zien. Wat ik eerder zei, als je de methode van Calvin Tan goed leest en volgt dat je een ander resultaat krijgt.

Succes!
Gr Jogy :wink:

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jul, 2010 8:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 18 sep, 2007 16:39 pm
Berichten: 1451
Woonplaats: Tilburg
Hoi Wouter,

je bent op de goede weg, let op dat je erg dun blijft schilderen.

gr John.

_________________
Panzergrenadier 1:16 zien?
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20165

Panther kijken?:
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=18851
Theres nothing like the smell of a wash in the morning.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jul, 2010 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
bedankt jongens, ik blijf mijn best doen, ook al zal het lang niet perfect zijn :)

ondertussen heb ik nog wat verder gedaan...Op aanraden heb ik het het gezicht en handen al een wash gegeven van burnt umber. De volgende stap is nog een poging met wat highlighting met olieverf.
De eerste laagjes voor de kleding ben ik ook begonnen. De verf voor het uniform komt van een Lifecolor setje:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement