Bedankt voor de reakties.
Het hoofd is inderdaad een ietsje groot, ik denk dat de sculpteur een hoofd van een van zijn vorige figuren lichtjes heeft aangpast om op dit lichaam te plaatsen.
Met inschaduwen op 1/6 figuren mogen niet te zwaar zijn, de inval van het licht alleen maakt schaduwen vlug donker op zulke grote schaal, 25mm figuren vragen diepere kontrasten om de details naar boven te brengen.
De uitstekende how to van Bert beschrijft wat ik ook doe.
Eerst een basislaag aanbrengen met enamel of acrylverf. Gezien de grote schaal heb ik voor deze eerst een laag model master huidskleur met airbrush aangebrachte over een witte primer, paar dagen laten rusten en dan heb je een goede basis voor de transparante olieverven
Ik start ook met Burnt Sienna, gele oker en Titaan wit, enkel voor de bleke zachtere perzikkentinten voor vrouwelijke figuren voeg ik een micropuntje groen of blauw toe (echt heel weinig anders heb je een smurfen of shrektint
)
Zoveel mogelijk verf terug verwijderen zodat er een filterdunne laag overblijft (voor zulke grote figuren gebruik ik een vijftal platte brede marterharen borstels, na veel afborstelen en reinigen op een droge keukentissue gaat het penseel oververzadigd geraken met verf, als je het dan uitwast blijft deze borstel vochtig en zal alle verf verwijderen bij herbruik. Dus een uitgewassen borstel 1 nacht laten rusten.
Op deze dunne laag dan schaduw en oplichteffeken aanbrengen. De volgende dag kan je ze nog dieper accentueren, voor de laatste laagjes voeg ik ook een kleine druppel sicatif toe (echt miniem klein druppeltje) dit laat olieverf hard drogen op enkele uren tijd.
Trukje dat ik van mijn vader heb geleerd, ik gebruik nog altijd het blik dat hij heeft gekocht in 1958, is gewoon een 1liter blik waar op staat droogsel voor wit (sicatif pour blanc), het goedje is zwart maar je kan het gerust in witte verf mengen, de verf blijft wit.
Enne met bibberhanden kan je best met olieverf schilderen
als je een beetje uit de aflijning zit kan je de verf makkelijk verwijderen met een penseel gedrenkt in een beetje terpentijn. (buiten sicativ is terpentijn het enige medium dat ik aan olieverf toevoeg, ik probeer ze zoveel mogelijk puur uit de tubes te gebruiken, en mij te houden aan de iets duurdere kwaliteit (Rembrandt voor Taelens verven of Winsor & Newton Artist colors deze bevatten meer kleurpigmenten dan de goedkopere tubes.
Het beste is zoveel mogelijk proberen om alle eogenschappen van deze verven onder de knie te blijven, ik ben er nu ook al 30 jaar mee bezig en doe steeds nieuwe experimenten
Dit keer heb ik dus geleerd at het mogelijk is om Valejo Acrylverf over olieverf aan te brengen.