Hallo allemaal!
Hier mijn openingspost voor mijn bouw bij deze Cats-groepsbouw. Ik bouw de Grumman Hellcat Mk.II van Eduard. Ik maak de zogenaamde weekendeditie, dit is een kit zonder alle poespas die verder hoort bij de Eduard Profipacks die vol zitten met moois als PE en masking. Tevens kan ik maar kiezen uit één versie en dat is nou ook net de versie die ik wil: de 1844 Sqn. 32 / W (SLtn W.M.C. Foster) Okinawa Japan. April 1945. Deze is blauw met olive drab. Een bijzondere kleurcombinatie. Tevens zijn de cocardes niet met de rode stip zoals normaal bij de Britse vliegtuigen. Dit was om geen verwarring te creëren met de Jappen. Die vlogen ook met een rode stip.
Hier is een linkje met een review van de kit:
http://www.britmodeller.com/forums/inde ... d-edition/Even een korte beschrijving van de Hellcat mk.II: De Grumman F6F Hellcat wordt gezien als de beste vliegdekschipjager van de Tweede Wereldoorlog. De Hellcat was bewapend met zes .50 kaliber machinegeweren en raketten. De Hellcat piloten konden een totaal van 5223 neergehaalde vijandelijke toestellen in hun logboeken noteren. Dit was meer dan enig ander geallieerd marine vliegtuig.
De vleugels konden plat tegen de romp worden gevouwen zodat er meer konden worden geparkeerd in het vliegdekschip. In het ontwerp van de Hellcat werd snelheid opgeofferd voor een sterk klimvermogen en een uitzonderlijke wendbaarheid. Het was ook een zeer robuust en goed gepantserd ontwerp. De F6F-5 kreeg een nieuw ontworpen motorkap, nieuwe rolroeren, een versterkte staart en een water-injectiesysteem voor de motor, waardoor 10% aan startvermogen werd toegevoegd en verhoogde zijn laadvermogen. De F6F-5 vloog voor het eerst op 4 april 1944 en de productie duurde tot en met november 1945. Onder het Lend-Lease programma werden meer dan 900 "Dash-5" Hellcats aan het Verenigd Koninkrijk geleverd onder de benaming Hellcat Mk II.
"SHIIIIIIIIIT"
Ik heb er zin in!
Groet,
Eelco