Zo, eindelijk mijn topic voor deze groepsbouw, ik ben van plan om wederom een stukje antiek (originele kit is van 1959) op te pakken en er in ieder geval voor te zorgen dat mijn vliegmachientje mooier zal worden dan het gebouwde model op de voorzijde van de doos, kijk maar:
Dat zou toch haast moeten lukken lijkt mij.
Eerst wat informatie over het model, netjes gekopieerd van de Nederlandse wikipedia aangezien iemand er blijkbaar veel tijd in heeft gestoken om veel info over de kist bij elkaar te zoeken:
De Havilland Tiger Moth:AlgemeenDe Tiger Moth is een door Geoffrey de Havilland in de jaren dertig ontworpen tweedekker. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden meer dan 4000 exemplaren gebouwd en door de Royal Air Force ingezet als lesvliegtuig. De RAF stootte het toestel in 1952 af maar doordat de Tiger Moth relatief goedkoop in gebruik bleek is het in de burgerluchtvaart altijd een populair toestel gebleven. Bijzonder aan de Tiger Moth is de werking van de rolroeren op de onderste vleugel. Het rolroer aan de buitenzijde van de bocht beweegt namelijk nauwelijks naar beneden terwijl het rolroer aan de binnenzijde van de bocht sterk omhoog beweegt, zodat er geen haakeffect optreedt.
Het prototype was afgeleid van de de Havilland Gipsy Moth (DH.60). Op 26 oktober 1931 maakte het, voorzien van een de Havilland Gipsy III 120 pk motor, zijn eerste vlucht. De RAF bestelde aanvankelijk 35 Tiger Moths I die typenummer DH.60T kregen. De opvolger was de de Havilland Gipsy Major I met een motor van (130 pk) en typenummer DH.82A Tiger Moth II. Hiervan bestelde de RAF 50 exemplaren. De Tiger Moth werd in gebruik genomen op de RAF-vliegschool in februari 1932.
OorlogsjarenBij het begin van de Tweede Wereldoorlog had de RAF slechts 500 exemplaren en vanwege het tekort aan lesvliegtuigen werden grote aantallen gevorderd uit de burgerluchtvaart. Toen het Verenigd Koninkrijk zich in augustus 1940 opmaakte voor de komst van de Duitse legers werden 350 Tiger Moths voorzien van rekken zodat zij konden fungeren als lichte bommenwerper. Deze rol bleek overbodig omdat Hitler andere plannen had. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog waren er meer dan 7000 Tiger Moths gefabriceerd waarvan 4005 Tiger Moth II voor de RAF. Ruim de helft was geproduceerd door de Morris Motor Company maar er werden evengoed 151 stuks gebouwd in Noorwegen, Zweden en Portugal. Er werden bovendien ook nog eens 2949 gemaakt in andere landen van het Britse Gemenebest. Canada ten slotte leverde 200 Tiger Moths aan de USAAF; hun toestellen kregen het typenummer PT-24. Een radiografisch bestuurde Tiger Moth II, de Queen Bee, werd gebruikt voor schietoefeningen. Het laatste exemplaar van de in totaal 8868 geproduceerde Tiger Moths rolde in 1944 uit de fabriek.
Na 1945Grote aantallen in Nieuw-Zeeland gebouwde Tiger Moths van de Royal New Zealand Air Force werden omgebouwd tot een agrarische versie voor het bemesten van het land vanuit de lucht. De voorste stoel was dan vervangen door een superfosfaathouder. Vanaf het midden van de jaren vijftig werden deze bemestingstoestellen echter vervangen door modernere vliegtuigen als de PAC Fletcher; Veel Tiger Moths kwamen zo in handen van liefhebbers.
Exemplaren zijn te zien in het Nationaal Militair Museum in Soesterberg, het Mosquito Aircraft Museum in Engeland, het Poolse Luchtvaartmuseum op het voormalige vliegveld Kraków-Rakowice-Czyżyny, en in Nieuw-Zeeland in het museum Te Papa Tongarewa. In Nederland zijn een aantal nog steeds luchtwaardige exemplaren te bewonderen bij Vliegend Museum Seppe op het gelijknamige vliegveld bij Roosendaal. Met deze 'kisten' wordt nog zeer regelmatig gevlogen.
Tot zover de info over de kist, ik ga het model van de doos bouwen, het toestel met de registratie K2567, blijkbaar ziet het toestel er tegenwoordig zo uit:
Maar ik vind dit schilderwerk eigenlijk vele malen gaver:
Dus het kan zijn dat ik een van deze beide ga maken in plaats van de uitvoering zoals deze op de doos staat, wegens die zijn toch stiekem wel veel gaver.
Hierbij de inhoud van de doos en de enorme beschrijving, we gaan er weer wat van maken:
Wat een plek voor een sinkmark...
Deze stukjes plastic laat ik maar achterwege denk ik.
Stickervelletje, dit heeft al een poosje in de zon gelegen
En de geweldige handleiding, kan nooit veel werk zijn dan toch?