Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 17 mei, 2017 13:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
De laatste foto van de cockpit is toch prima? Ziet er, mede gegeven de schaal, keurig uit hoor. Leuke vorderingen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 jun, 2017 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Vintage Jet schreef:
De laatste foto van de cockpit is toch prima? Ziet er, mede gegeven de schaal, keurig uit hoor. Leuke vorderingen.

:brouw: VJ


Bedankt VJ. Ik had toch wel gehoopt het zonder de decals te kunnen doen. Maar het is zoals je zegt prima voor deze schaal.

Het volgende probleem waar ik tegenaan liep, is dat er iets scheef gegaan is bij het plakken van de lossen cockpitonderdelen of bij het vastzetten van het cockpitje in de rechter romphelft.

photo 413000

Vooral bij de voorste positie is het goed te zien. Hierdoor paste de romp ook niet lekker meer dicht, omdat het schot achter de eerste schietstoel nu op de bekleding links valt in plaats van ervoor. Met een fijn beitelmesje heb ik daarom maar wat van de bekleding verwijderd en nu past het wel.

Het volgende punt is dan de vleugels bevestigen. Die wilden ook niet helemaal in één keer passen, maar met een vijl was dat probleem snel opgelost.

photo 413001


De naden zijn verder vrij minimaal behalve bij de cockpit, maar dat zal het gevolg van mijn eigen geklungel zijn. Toch heb ik voor de zekerheid alles rondom een laagje verdunde plamuur gegeven. Dat kan nu drogen terwijl ik verder met de schietstoelen ga.

photo 413103


Omdat één van de cockpitkappen al los was, heb ik de rest ook maar vast los gehaald. Dat lijkt prima te passen en nu heb ik een mooi idee van hoe het model er straks ongeveer uit komt te zien qua silhouette.

photo 413104

Het is een grappig compleet vliegtuigje als je het mij vraagt. Hopelijk komt snel de volgende update.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 aug, 2017 13:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het is even geleden, maar dat wil niet zeggen dat er geen vooruitgang geboekt is.

Sinds de laatste update is het eindelijk één geheel geworden. Om dat te bereiken moesten eerst de schietstoelen in elkaar gezet worden en van wat kleurtjes voorzien worden. Gelukkig heeft Eduard ook een apart setje met "super fabric" gordels uitgebracht, die me me een hoop werk uit handen zouden nemen. Althans dat dacht ik...

Dit zijn de riempjes op het velletje:
photo 417301

En dit zijn ze op de stoeltjes:
photo 417300

Als je goed kijkt op de foto's, dan zie je dat de lengte witte riempjes die verbonden zitten aan de hoofdsteun verschillen tussen de twee setjes. De stoeltjes zijn beide dezelfde echter dus hoe Eduard dat nu bedoeld heeft is mij een raadsel. En het vervelendste daarvan is dat ik er pas achter kwam toen ik ze al aan het plakken was en uiteraard had ik de lange eerst gedaan en kwam ik er pas bij de tweede achter dat ze verschillen.

Maar goed, gelukkig had ik ook net Tamiya flexible tape in huis gehaald wat wit is dus daar kon ik met redelijke eenvoud de witte riempjes mee verlengen. Na een licht wash is dit het resultaat.

photo 417298

Vervolgens was het nog een redelijke uitdaging om ze in de cockpit zelf te krijgen. Misschien komt het door te dikke lagen verf of misschien doordat ik de hele cockpitkuip iets teveel tussen de romphelften heb moeten samen persen om de romp dicht te krijgen, maar uiteindelijk waren de stoelen te breed geworden voor de ruimtes waar ze in moeten. Door het drukken in de kuipjes kwamen de zijkanten los waardoor ik deze smaller heb kunnen vijlen en ze uiteindelijk wel pasten.

photo 419295

Maar daarmee was het leed nog niet geleden... De achterste stoel was te hoog, of de kuip te ondiep, het is maar hoe je het wil benaderen.

photo 419296

Dus de vijl er maar weer bij gepakt en de onderkant van de stoel een flink te grazen genomen. Na er een paar millimeter van af gehaald te hebben paste het eindelijk behoorlijk en kon de cockpitkap er op. Deze moest wel met behulp van een klem op zijn plaats gehouden worden, omdat de hoofdsteun wel tegen de kap aan komt en 'm iets op zij duwt.

photo 419293

photo 419294

Dus al met al is het nu een heel vliegtuig met nagenoeg alles erop en eraan. Op de foto's is ook nog te zien dat er een klein kiertje zit tussen de kap en frame. Deze is opgevuld met wat houtlijm.

photo 419292

photo 419289

Gisteravond heb ik dan nog genietend van de warme zomeravond de cockpitramen afgeplakt met de Tamiya flexibele en de kabuki tape. De eerste genoemde is nogal wat dikker en hoewel die goed plakt, heb ik hierbij nog geen voordeel kunnen ontdekken ten opzichte van de gele kabuki tape. Ook heb ik recent de Mr. surfacer ontdekt wat ik veel in verslagen lees. Hier heb ik nog wat kieren bijgewerkt en ik moet zeggen dat het erg fijn werkt. Wanneer dat glad geschuurd is, dan kan ik nog een laatste laag primer overheen spuiten en kan ik verder met de camouflage.

photo 419290

Met nog een week te gaan, en gezien het feit dat dit een "weekend edition" is, ga ik ervoor om 'm nog deze maand af te krijgen.

Wish me luck :wink:

Groetjes, Ingmar

PS: waarom de eerste twee foto's niet willen kantelen weet ik niet dus draai je smartphone, tabblad of beeldscherm maar :P

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 aug, 2017 20:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
FokkerFan schreef:
Wish me luck :wink:

Absoluut: good luck! Gaat je lukken. Zou in elk geval heel mooi zijn om er nog één in de eregalerij te mogen verwachten. Ga je de panel lines ook vullen? Hoeft immers niet veel werk te zijn en geeft denk ik een mooi effect op deze kit. De basis ziet er in elk geval heel keurig uit!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 aug, 2017 8:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedankt VJ, vanavond ga ik weer verder. Gisteren had ik geen tijd omdat ik naar de film Dunkirk geweest ben. Mooie beelden van spitfires boven het IJsselmeer :wink:

Zijn de paneellijnen dusdanig storend dan? Misschien komt het omdat ik er al aangewend ben geraakt. Ik was namelijk niet van plan ze te vullen. Misschien kan ik ze wel wat verminderen, maar dan moet ik even kijken hoe dat in de planning past. Gelukkig droogt de Mr. Surfacer snel dus als ik het vullen voor het eten doe, dan kan ik het erna vlak schuren en in de primer zetten.

Morgen heb ik helaas ook niet veel tijd, want dan wil ik nog even naar Schiphol om de Delta 747-400 te bekijken nu het nog kan :D

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 aug, 2017 8:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
succes met de schilderwerken, aangaande de bouw ziet het er toch veelbelovend uit. Bedankt ook voor de tips, heb deze ook nog een paar keer in de voorraad..

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 aug, 2017 9:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
FokkerFan schreef:
Zijn de paneellijnen dusdanig storend dan? Misschien komt het omdat ik er al aangewend ben geraakt. Ik was namelijk niet van plan ze te vullen. Misschien kan ik ze wel wat verminderen, maar dan moet ik even kijken hoe dat in de planning past. Gelukkig droogt de Mr. Surfacer snel dus als ik het vullen voor het eten doe, dan kan ik het erna vlak schuren en in de primer zetten.


Nee, ze zijn niet storend. In tegendeel zelfs: ze zijn mooi gedetailleerd. Als ik een tip mag geven zou ik extra moeite achterwege laten en me concentreren op het spuitwerk. Hoogstens kan je toch overwegen de lijntjes te vullen als alles klaar is. Maar alleen om het detail weer te geven. Succes!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 aug, 2017 10:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedankt voor de positieve reacties en hulp heren. Ik ga het vanavond nog eens aankijken m.b.t. de paneellijnen en beslis dan wel of ik ze nog iets ga bijwerken. Ik vond ze zelf eerder niet storend dus ik denk dat ik het zo laat, maar misschien dat wanneer ik er nog eens aandachtig naar kijk ik tot een ander inzicht kom.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 aug, 2017 11:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
ik denk dat VJ bedoelt of je er na het schilderen nog een lichte wash gaat overgooien, niet of je alle paneellijnen gaat uitplamuren...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 aug, 2017 12:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Klopt, dat bedoel ik. Sorry voor het gebruik van het woord 'vullen', dat zaait verwarring. 'Kleuren' bedoel ik. De lijntjes en details zijn mooi en die mogen wel wat meer oplichten. Een wash aanbrengen kost niet veel tijd en het resultaat is vaak verbluffend.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op vr 25 aug, 2017 13:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement