Dank u allen voor de complimenten!
Silenoz schreef:
ziet er goed uit. Klopt het dat enkel de voorste stoel een schietstoel is? Aan de canopy komen twee touwtjes/kabels naar beneden die het mechanisme van de schietstoel activeren:
die kan je
hier zien als je goed naar de foto's van de canopy kijkt (foto 34 enz..)
Voor de trainer versie (A-10, A-12, etc) klopt het inderdaad dat enkel de voorste stoel een schietstoel was. Echter voor de "night fighter" had Heinkel een aangepaste versie van de schietstoel gemaakt. Kennelijk is het leven een radaroperator waardevoller dan die van een instructeur.
Ik weet overigens nog niet of ik deze "kerstballen" ga ophangen. Ik heb immer geen binnenframe voor de canopy en dit zo los ophangen lijkt mij de kaalheid van de binnenkant nog eens extra te benadrukken... We zullen zien.
De mechanisme gaat overigens nog een heel stuk verder dan enkel een canopy eraf gooien en de piloot eruit knallen. Bij het activeren van het systeem middels een kleine hendeltje bij de rechter console - waar ik een handvat moest uitboren in een eerdere post - werd tevens de achterste propeller en de vertical stabs met behulp van springstof eraf geschoten. Dit om pilotengehakt te voorkomen. Na het einde van de oorlog waren een aantal Do-335's naar oa USA, Engeland en Frankrijk verscheept voor verdere tests. De laatste overlevende Do-335 - nu in een museum te bewonderen - was ergens in '70 jaren terug naar Dornier verscheept voor restauratie. Bij de aankomst bij Dornier hebben Duitsers welke tijdens de oorlog aan deze kisten hebben gewerkt een verschrikkelijke ontdekking gedaan. De Amerikanen hadden niet door dat er een springstof lading in deze kist zat en hebben deze als luchtvracht (!!!) naar Dornier verzonden met de springstof lading "armed and ready to go boom". NTSB had het waarschijnlijk voor het nakijken gehad als deze daadwerkelijk "boem" zou hebben gedaan.
markie schreef:
Ziet er mooi uit allemaal, je steekt er ook heel wat onderzoektijd in, top hoor.
Vintage Jet schreef:
Geweldige details en leuke feitjes van een toestel dat buiten mijn scoop valt. Er valt dus een boel te leren voor de volgers en daarmee doe je dit draadje meer dan recht; niet alleen brouwen, maar ook daadwerkelijk 'training in progress'!
Ik denk dat onderzoek van het onderwerp zo'n 50% van mijn tijd in beslag neemt. Geen wonder dat ik 11 maanden over een tweetal TriStars had gedaan...
Ik probeer altijd de opgedane, relevante kennis te delen als is het maar dat straks daar iemand anders profijt van heeft. Dit is weliswaar een NL forum, maar ik overweeg om de posts vanaf een nieuwe topic in het Engels te doen. Enfin, we zullen zien.
FokkerFan schreef:
Haha, en dat is uitgaande van het feit dat de bouwdozen zich niet vermenigvuldigen
Ik beredeneer het altijd maar zo, met 200 dozen op voorraad en gemiddeld 2 per jaar die af komen, heb ik de komende 100 jaar geen tijd voor een tuintje op mijn buik!
Ziet er verder erg mooi uit. Ongewoon van Tamiya en Eduard dat het niet past. Die hebben dan kennelijk ook wel eens een off-day. Vooral die hendeltjes vind ik er knap gedaan. Ik was de helft kwijt geraakt vrees ik en van de helft die overbleef had ik waarschijnlijk weer de helft dubbel gevouwen. Hoe heb je trouwens die hendeltjes bevestigd? Dat vind ik altijd zo'n gedoe zonder goed hechtingsstuk.
Ik heb een koopstop voor de kits waar ik mij aan houd totdat ik 1 specifieke model af heb. Reden hiervoor had ik in een column topic gedeeld. Kort gezegd: Ik had een poosje terug een paar kits gekocht van de zoon van een overleden modelbouwer. Een 109 kit was deze man aan begonnen en heeft het dus nooit kunnen afmaken. Ik heb deze kit gekocht om het af te maken met de plechtige belofte dat ik niets meer voor mijn stash koop zolang deze kit niet af is.
Vwb die hendeltjes: Het vastzetten in de linker console is een geval apart. Ik had deze hendeltjes in het begin met veel geduld direct in de sleuven gelijmd. Nu komt het! Ik ben daadwerkelijk bijna de helft kwijtgeraakt omdat bijna elke aanraking direct los schieten tot gevolg heeft. Ik heb zeker een paar uur met een loep en een LED lamp met mijn neus boven de vloer gehangen om eea terug te vinden.
Top tip! Als je dergelijk kleine onderdelen op de vloer wilt vinden en je hebt het geluk dat je geen tapijt hebt, dan kun je de oppervlakte met de hand aanvegen. Kans is groot dat het onderdeeltje om aan je hand kleeft of tussen "vloertroep" ligt.
Goed, toen ik eenmaal genoeg hendeltjes terug had gevonden heb ik een andere manier verzonnen welke ook nog eens past met wat ik op de foto's zag. Dunnen PS plaat, punsh setje, aan elkaar lijmen - is relatief eenvoudig zolang je maar voldoende geduld hebt - en klaar is het setje. Nu voor het vastzetten in de console. De sleuven ofwel groeven met een razor blade zaagje iets dieper gemaakt, hendeltje erin gezet en vervolgens met CA laten vollopen. Als CA eenmaal uithardt, dan heb je de sleuven terug met de originele diepte en de hendeltjes zijn dan goed verankert.
FokkerFan schreef:
Welke techniek heb je gebruikt dan? Ik vind het stukje PE er overigens op de foto niet onaardig uitzien.
Succes met het schilderen, de cockpit lijkt me nu nog een hele uitdaging met alle frummeltjes op hun plek.
Vroeger deed ik glas imitatie middels een stukje dunne plastic folie. Probleem daarvan is dat het allemaal nog steeds plat lijkt. De volgende methode was nieuw voor mij. Feitelijk de panels allemaal schilderen en daarna aan de achterkant een laagje ClearFix van Humbrol smeren. Eenmaal droog vormt het een mooi laagje "glas" voor de instrumenten. Eigenlijk simpel als wat...
Goed, de uitdaging van het schilderen ben ik aangegaan en tot mijn verrassing na een paar dagen gereed voor assemblage. Zie hier de verse foto's.