Beste medebrouwers,
Mag ik jullie voorstellen aan het hoogtepunt van de Italiaanse vliegtuigindustrie ten tijden van de tweede wereldoorlog: de Macchi MC.205 Veltro (= windhond).
Althans, dat lees ik dan op een aantal websites. In ieder geval gaat het om een gevechtsvliegtuig van de vijfde generatie, gebouwd door Aermacchi in Varese. Het is een doorontwikkeling van de MC.202 Folgore. De belangrijkste verandering daarbij is de vervanging van de Daimler-Benz DB 601 motor een andere motor van dezelfde fabrikant, de DB 605. De motoren werden onder licentie gebouwd door FIAT en gelabeld als RA.1050 R.C.58 Tifone en werden ook gebruikt voor de andere gevechtsvliegtuigen uit de vijfde generatie, namelijk de FIAT G.55 en Reggiane Re.2005. Andere belangrijke verschillen tussen de MC.202 en MC.205 zijn de verlengde romp en langere antennemast.
Qua vuurwerk had het model 2 machinegeweren van het Italiaanse Breda-SAFAT van 12,7mm in de neus en in de vleugels zaten 2 machinegeweren van Duitse makelij, de 20 mm MG 151. Deze waren nodig om de zwaarder bepantserde bommenwerpers enigszins schade toe te brengen.
Het vliegtuig werd in februari 1943 in dienst gesteld door de Regia Aeronautica en heeft dus voornamelijk een defensieve rol gekend. Na de wapenstilstand tussen Italië en geallieerden in september 1943 zijn 29 Veltro's naar Noord-Italië gevlogen om verder dienst te doen bij de Aeronautica Nazionale Repubblicane (ANR). Nog eens 72 Veltro's zijn er aan de ANR geleverd totdat de fabrieken door bombardementen van de geallieerden gestopt is. Naast de Italianen zijn er ook een aantal Veltro's aan de Luftwaffe en de luchtmacht van het "onafhankelijke" Kroatië geleverd. Na de oorlog zijn er een aantal Veltro's geleverd aan de Egyptische en de Syrische luchtmachten, zowel nieuwe als gerenoveerde vliegtuigen. Daarnaast heeft het na-oorlogse Aeronautica Militare het model in dienst gehad tot 1955 toen het definitief door straaljagers werd vervangen.
Tot zover de introductie van het vliegtuig. Mijn keuze voor dit model tijdens deze groepsbouw is simpel. Ik had het kitje ooit eens in de aanbieding bij de LHS gekocht. Ik wilde toch ooit eens een Italiaans vliegtuig bouwen, maar persoonlijk vind ik de meeste vliegtuigen die de Italianen destijds bouwden ook in aanmerking komen voor de "vliegende gedrochten groepsbouw". De Veltro, Folgore, Centauro en Sagittario zijn hier de uitzonderingen op dus één van die ging het worden. Omdat ik ook nog nooit van Tauro models gehoord had, was mijn interesse in dit model gewekt. Gelukkig kon ik de doos in de winkel open maken en ondanks de hoeveelheid flash, leek het model wel OK met de ingegraveerde paneellijnen en motor.
Dus nu we het toch over het model hebben. Hier zijn de foto's:
De doos
De gietramen
Een mooi instructieboekje in vier talen
En tot slot nog een decalvel voor 2 varianten en apart instructieblaadje
Aangezien er dus decals bij zitten voor twee varianten leek het me wel leuk om het publiek de versie te laten bepalen. Vandaar de poll bij dit verslag. Op 31 oktober (aangezien het toch wel even duurt voor ik zover ben) ga ik de stemmen tellen en de meeste stemmen zullen logischerwijs de doorslag geven. Dus welke van de twee onderstaande kleurenschema's willen jullie dat ik bouw?
Optie 1: de Veltro van de Regia Aeronautica van het 360e squadron, 155e gruppo, 51e stormo te Sicilië in 1943
Optie 2: de Veltro van de ANR van het 1e squadron, 1e gruppo C. T. gevlogen door aas Adriano Visconti
Inmiddels heb ik al wat gedaan de afgelopen twee dagen dus daar zal snel een update van komen. Tot snel!