Hoihoi! Tussen het leren van de examens door, begint het stiekem ook al wel te kriebelen om met mijn inzending voor deze gb te gaan beginnen
. Maar goed, mijn inzending voor deze GB is dus de CH-46E "Phrog". Een watte? Nou deze:
Een wentelwiek dus, eentje met een lange geschiedenis die gaat van de Vietnam oorlog tot OIF. Hierover is meer te vinden in de komende introductie van deze heli, komt ie;
De ontwikkeling van de CH-46De Boeing/Vertol CH-46 Sea Knight, beter bekend als Phrog (kikker), werd operationeel in 1964. De heli was het resultaat van bijna 2 decenia aan denken dat de doctrine van het United States Marine Corps (USMC) verfijnde.
Voor de CH-46Nucleaire testen na de Tweede Wereldoorlog overtuigde de USMC dat de dagen van de grootschalige aanvallen en landingen op stranden (D-day, Iwo Jima, Guadalcanal etc) eigenlijk wel zo goed als geteld waren. Het USMC had echter het probleem dat het nog steeds duizenden soldaten aan land moest brengen in slechts enkele uren. Én vervolgens moesten ze ondersteund moeten kunnen worden. Het beste was om ze ver van het strand te kunnen afzetten, zelfs als er geen vliegvelden beschikbaar waren. Tijdens de WO2 hadden de parachutisten en zweefvliegtuigen deze taak op zich genomen, maar de verliezen waren te groot om dit te kunnen blijven veroorloven (Market Garden als 'beste' voorbeeld). Het USMC wilde logischerwijs een andere aanpak, ze zouden helikopters gaan gebruiken. En niet de kleine Hueys die het leger gebruikte, maar grote snelle helikopters. Grootschalige verplaatsing van troepen vereiste grote helikopters (klinkt best logisch).
Het USMC vestigde haar op op de Sikorsky H-37 Mojave. Deze grote heli werd aangedreven door 2 Pratt & Whitney R-2800 stermotoren, dezelfde motoren in de P-47, F6F en F4U. De Mariniers gaven de H-37 al snel de bijnaam "the Deuce" , wat duivel of drommel betekend. De H-37 had last van teleurstellende betrouwbaarheid, prestaties, vliegbereik -en uiterlijk-. Toen de Vietnamoorlog begon waren vervangende ontwikkelingen al in volle gang. Ondertussen werd de H-37 gebruikt om vracht te vervoeren, en niet voor in gevechtssituaties waarvoor het eigenlijk bedoeld was.
De H-37 Mojave
Totdat er een vervanger kwam, gebruikte het USMC in Vietnam de CH-34 als hun 'Battle Taxi'. Dit was eigenlijk een helikopter met een nog oudere stermotor. In vergelijking met de Huey waren de CH-34 iets groter, maar ook iets trager. Hoewel ze geen permanente oplossing waren voor de behoeften, waren ze wel beschikbaar en betrouwbaar. Het USMC heeft een groot gedeelte van de Vietnamoolog de CH-34 gebruikt in afwachting van de vervanger.
De CH-34
Gelukkig voor het USMC duurde dit niet al te lang meer. Het USMC richtte zich op een grote/gemiddelde grootte voor de toekomstige vloot van helikopters. De grote helikopter zou de CH-53 Sea Stallion worden. Deze grote vervoerder van vracht werd in Vietnam voor het eerst gebruikt in 1965, en nam al snel de taken van de H-37 over. Alleen was dit type helikopter toch niet wat het USMC wilde voor het troepen transport...
http://www.pacificaviationmuseum.org/images/uploads/blog/ch46/image006.jpgDe CH-53 Sea Stallion
De CH-46 Sea Knight/PhrogVoor het troepentransport, koos het USMC voor de middelgrote Boeing/Vertol CH-46. De helikopter ziet er vreemd uit, met een hogere neus dan achterkant. De 2 sponsons waarin oa het landingsgestel zit versterkten dit rare gezicht van de CH-46. De Ch-46 leek volgens de mariniers op een kikker die klaar zat om te springen (ik zie het er niet in). De CH-46 was ontworpen om 18-25 gevechtsklare soldaten te kunnen vervoeren, maar in Vietnam pasten er maar een stuk of 12 in. Dit komt door het extra pantser, de .50 machinegeweren en het warme klimaat dat de luchtdichtheid verlaagde - en daarmee de lift capaciteit-. De CH-46 heeft een grote laadklep achterin die snel open en dicht kon. Ook kon deze laadklep tijdens het vliegen open blijven of zelfs verwijderd worden! De CH-46 was ongeveer 40 km/u sneller dan de Huey. Tegelijkertijd was de CH-46 klein genoeg om nog te kunnen opereren in de meeste LZ's (lading zone)
http://www.pacificaviationmuseum.org/images/uploads/blog/ch46/image009.jpg't is best wel krap in zo'n CH-46 zeg maar.
Na verschillende upgrades/updates en dergelijke is de CH-46 een gevechtswaardige helikopter geworden die in alle weerstypen kan opereren, of het nu dag of nacht is. Na bijna 50 jaar in dienst te zijn geweest, is in 2006 besloten om de Phrogs uit te faseren, en te vervangen met V-22 Ospreys omdat de onderhoudskosten te hoog werden. De laatste squadron dat met de CH-46 vloog is in 2015 overgestapt op de V-22. De heli heeft dus een indrukwekkende staat van dienst achter de rug!
Een V-22 Osprey.
Tekst vrijelijk vertaald van deze siteDe CH-46 tijdens de 1e GolfoorlogEr is niet heel veel te vinden over het gebruik van de CH-46 tijdens de 1e golf oorlog/ Desert storm. Na het zoeken op de wikipedia pagina's van HMM/VMM 162 en 261, en de dsstorm.eu website, ben ik tot de conclusie gekomen dat ze eigenlijk wel mee gedaan moeten hebben. VMM-162 heeft tijdens operatie Desert Storm de rol als strategische reserve vervuld, en heeft VMM-261 verschillende Medevac (medical evacuation) en andere ondersteunende missies gevlogen. Aangezien beide Squadrons als decals in de kit zitten, heb ik met overleg goedkeuring gekregen om mee te doen.
Een CH-46 zoals te vinden op de DSstorm.eu site.
De kitVoor deze groepsbouw ga ik gebruik maken van de Academy 1/48 kit. Een tijd geleden voor een leuke prijs bij een modelbouwbeurs kunnen kopen, en nu hier bij de groepsbouw maar tot een leuk resultaat proberen te krijgen! Ik heb er van de week nog een BigED setje van Eduard bij besteld, omdat een BigEd setje net zo duur was als alleen interieur en exterieur
De komende foto's spreken denk ik voor zichzelf, so enjoy
En wat zit er dan precies in die BIG ED set? Nou best veul:
Waarom heb ik deze aangeschaft, omdat het sowieso al een tijd geleden was dat ik met PE heb gewerkt, en ik het niet wil verleren
. Verder zitten er riempjes bij voor de stoeltjes in de laadruimte, een paar mooie dingen voor in de cockpit en mooie Remove Before Flight dingetjes(zie foto's). Al weet ik nog niet of ik deze ga gebruiken.
De kit geeft je de mogelijkheid om uit 3 decal opties te kiezen, namelijk een Marine One versie, een heli van VMM-162 en een van VMM-261. Mijn voorkeur gaat uit naar de heli van VMM-261 omdat dit squadron actiever is geweest tijdens Desert Storm.
Omdat de decal opties zijn voor een effen grijze CH-46, en de heli op eigenlijk alle DS-foto's een camo heeft, ga ik waarschijnlijk een beetje smokkelen en de heli dit schema geven -of iets wat erop lijkt-.
Nu nog een paar examens maken en dan kan ik lekker gaan bouwen! Ik heb er zin in!
greetz, nicky