Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2016 17:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 okt, 2011 18:14 pm
Berichten: 678
Een paar dagen zagen, vijlen en schuren later heb ik twee nieuwe zij-frames voor de romp. Nadat ik alle buisen rond had gevijld heb ik de frames uit de styreen plaat gezaagd, op elkaar gelegd en debuitenkanten recht gevijld...

photo 357535

En nu ziet het hobby-hok eruit alsof Tony Montana er een paar dagen heeft rondgehangen... :mrgreen:

Afbeelding

vervolgens een mal gemaakt voor de schuine kant van het nieuwe frame, met het oude frame als voorbeeld.

Afbeelding

Met een fijn zaagje wiggen uit mijn mooie nieuwe frames gezaagd, en die nog wat uitgevijld.

Afbeelding

Zo werk ik met secondenlijm; Secondenlijm van de Action in het bruine cupjes, zip-kicker in het witte cupje. Micro-borsteltjes om de lijm en kicker aan te brengen. Alleen dus niet je borsteltjes verwisselen... :wink:

Afbeelding

Op de plek van het lijmwerk een beetje tape in de mal om te voorkomen dat mijn frames aan m'n mal vastplakken, dan het frame in de mal. Een druppel secondenlijm in iedere uitgezaagde wig, dan even aangetikt met een borsteltje vol zipkicker om de hoek te fixeren.

Afbeelding

Het plastic scheurde (zoals verwacht) aan de buitenkant van de knikken, maar een druppel secondenlijm en zipkicker maakt alles weer heel.

Afbeelding

Oud en nieuw frame. Alle plekken waar de secondelijm zijn werk heeft gedaan nog even bijschuren, en dan kunnen we aan de dwarsbuizen beginnen.

Afbeelding

More sooooon!!

Rob

_________________
"Niet mauwen, maar brouwen!!"
It was either this or a misstress. In the end Airfix turned out to be cheaper...
I'm not always rude and sarcastic. Sometimes I'm asleep...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2016 13:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Vanwaar de keuze voor secondelijm? Gewone modelbouwlijm doet toch de onderdeeltjes mooi samensmelten? Dan buigt het ook wat makkelijker en is de kans op uitscheuren ook wat kleiner, alleen is dat een niet zo'n groot probleem om op te lossen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2016 18:19 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Ik denk dat voor paarsecondenplaksel gekozen is om het boeltje zo snel mogelijk te fixeren, omdat het plastic niet geheel doorgehaald is, en dus terug wilt in de orginele stand van voor het buigen.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2016 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 okt, 2011 18:14 pm
Berichten: 678
tsjopper bob schreef:
Vanwaar de keuze voor secondelijm? Gewone modelbouwlijm doet toch de onderdeeltjes mooi samensmelten? Dan buigt het ook wat makkelijker en is de kans op uitscheuren ook wat kleiner, alleen is dat een niet zo'n groot probleem om op te lossen.


Ik heb secondenlijm genomen vanwege het vullend vermogen (de uitgezaagde/gevijlde wig was groter dan nodig) en omdat ik deze hoek goed wilde fixeren. Een goede vaste hoek vond ik voor dit onderdeel belangrijker dan flexibiliteit.

Mahgoed, tijd voor wat dwarsliggers... Ik ben begonnen met de onderkant van het frame, en mijn eerste plan was om 2x2mm stripjes op maat te zagen en er dan tussen te lijmen...

Maar na 3 stukje, ieder scheef op een andere manier, had ik wel door dat dit niet de manier was. Dusssss...

Terug naar de figuurzaag!

De breedte van het frame afgemerkt op een plaatje 2mm styreen en toen mijn frame erop getekend. En dan weer zagen, zagen, zagen...

Afbeelding

Alle buizen weer rond geschuurd, en toen het onderdeel uit de plaat gezaagd. Resultaat; een onderdeel dat veel steviger is, en een stuk minder lastig dan rommelen met losse stukjes styreen.

Afbeelding

Mijn dwarsframe op z'n plek. Mijn mal is nog steeds handig, zoals je ziet.

Afbeelding

Wat rondjes gemaakt met de armeluis-punch...

Afbeelding

...en vervolgens over de lijmnaden heen gelijmd voor extra stevigheid. Als alles klaar is een beetje plat schuren, en het ziet er uit alsof het zo hoort... :wink:

Afbeelding

De andere kant van het frame er aan, met nog meer rondjes. Toen het gezaagde dwarsframe er tussen zat, was het makkelijker om hier en daar nog een paar losse dwarsbalkjes te zetten.

Afbeelding

En zo groeit er een frame...

Afbeelding

More sooooon!

Rob

_________________
"Niet mauwen, maar brouwen!!"
It was either this or a misstress. In the end Airfix turned out to be cheaper...
I'm not always rude and sarcastic. Sometimes I'm asleep...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2016 9:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Wat een werk, gaaf zeg.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2016 10:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
mooi werk, maar ik kan geloven dat je je voelde als Tony, nu ja, van 't weekend gyproc geschuurd, had ook zo'n gevoel, maar dan alsof er eens goed geniesd werd...

Was het eenvoudiger zo dan om te starten met ronde staven styreen?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2016 14:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 okt, 2011 18:14 pm
Berichten: 678
Silenoz schreef:
Was het eenvoudiger zo dan om te starten met ronde staven styreen?


Kort antwoord; Ja.

Lang antwoord; Jazeker!

Nog iets langer antwoord; Jazeker. Als je bedenkt dat het zijframe alleen al uit 30 á 35 (afhankelijk van de manier van bouwen) stukjes rond styreen zou bestaan in verschillende lengtes, met meer dan 25 verbindingen in verschillende hoeken. Allemaal zwakke plekken en mogelijkheden om de fout in te gaan wat betreft de maatvoering of uitlijning.

Met de uitlijning en de maten kan bijna niks fout gaan, mits je natuurlijk recht en haaks aftekent op je plaat styreen. En alle verbindingen zijn een stuk steviger (namelijk niet gelijmd, maar gewoon vast geheel van de plaat) en haaks of de juiste hoek. Weer natuurlijk afhankelijk van het aftekenen, maar daarvoor geldt het oude gezegde; 2 keer meten, 1 keer zagen.

Rob

_________________
"Niet mauwen, maar brouwen!!"
It was either this or a misstress. In the end Airfix turned out to be cheaper...
I'm not always rude and sarcastic. Sometimes I'm asleep...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2016 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 okt, 2011 18:14 pm
Berichten: 678
We zijn weer een dag verder met prutsen...

Een paar dwarsstukjes gemaakt van 2,4mm Evergreen buis en 1,2mm staaf...

Afbeelding

Tussen de frames gemaakt door een gat van 1.2mm te boren. Door het staafje als pin te gebruiken kreeg ik een stevigere verbinding dan alleen maar koud erop plakken. Toen de lijm droog was de buitenkant afgesneden en gelijk geschuurd.
Afbeelding

Toen twee (jaja, TWEE!!) kit onderdelen erbij gepakt. De brandstoftank leek me alleen een beetje "mager"" , dus hij kreeg 3 boterhammetjes van 1mm styreen plaat.

Afbeelding

Eenmaal klaar leek hij een beetje kaal, dus ik heb besloten om er twee banden met klinknagels omheen te maken. Ik begon met een 2mm breed stripje van 0.5mm dik styreen, met daarin gaatjes geboord van 0,8mm...

Afbeelding

Toen wat stukjes van 0,8mm staaf gesneden. Trouwens; niet niezen als je daarmee bezig bent. Want dan kan je dus weer overnieuw beginnen...

Afbeelding

Dan in ieder gaatje een stukje staaf gelijmd...

Afbeelding

Toen de lijm droog was, heb ik de bovenkant bijna, en de onderkant helemaal glad geschuurd. Twee bandjes gemaakt en aan de tank gelijmd. Weer een onderdeeltje klaar.

Afbeelding

Andere klusjes van vandaag; een plaat voor de staartkoepel. En de interieur-onderdeeltjes uitgezocht om te zien wat bruikbaar is en wat wel wat scratchbuilding kan gebruiken.

Afbeelding

De stoel kan in ieder geval beter. De Lysander had geen zitting in de stoel, maar een mand voor de parachute als zitting. Het instrumentenpaneel kan ook wel wat beter, dus die ga ik ook zelf bouwen. Als het goed is krijg ik deze week decals binnen voor de verschillende klokjes en meters.

Ook nog te doen; Munitie-kisten voor de koepel. Ik heb wat munitie-banden van Eduard, maar ik weet nog niet zeker welke ik ga gebruiken.

Afbeelding

Natuurlijk kon ik nergens .303 belts in 1/32 vinden, maar ik denk dat de 1/35 .30 belts redelijk in de buurt komen. Misschien ga ik voor de .50 belts, omdat het wat leuker oogt... Iemand nog een mening?

More soooon!!

Rob

_________________
"Niet mauwen, maar brouwen!!"
It was either this or a misstress. In the end Airfix turned out to be cheaper...
I'm not always rude and sarcastic. Sometimes I'm asleep...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2016 23:50 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Ik zou dan voor de .30's gaan. Er zit een vrij groot verschil tussen .30 en .50, ik kan je een plaatje laten zien als je wilt. :mrgreen:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Juggernaut schreef:
Er zit een vrij groot verschil tussen .30 en .50


Verschil = .20 :mrgreen: :mrgreen:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement