Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 7:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


  • 2 of meer bouwers bouwen hetzelfde model - in elk een eigen topic.
  • Schaal moet gelijk zijn (beide 1:72, beide 1:48 etc.).
  • Kitfabrikant mag verschillen (de ene biiv. Revell, de andere bijv. Tamiya) om een goed vergelijkend warenonderzoek te kunnen doen.
  • Eindresultaat mag verschillen.



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 116 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2016 2:59 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Dat ziet er heel fraai uit!

Ik heb toch wat elastische kracht moeten gebruiken om de bovenvleugel op de romp te krijgen.
Heb je al wat paswerk gedaan voor het kwastwerk?

gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2016 8:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Verfwerk ziet er heel mooi uit zo Jan, top.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2016 23:34 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
@ Lt.D: Nog niet. Wel vleugel en "schoen". Past niet zo, maar is op te lossen. Ik neem je waarschuwing ter harte.
@ Mark, bedankt. Maar we zijn er nog niet. Kijk maar:

Gisterenavond ging het mis en deze keer kan ik de kit niet de schuld geven. Ik startte vrolijk kwastend met vernissen en dat ging lekker. Dacht ik. Toen ik twee vleugeldelen had gedaan zag ik tot mijn schrik dat de witte delen pisgeel geworden waren, al zie je dat niet goed op deze binnenfoto. Had ik kunnen weten natuurlijk, maar ik werd er wel pislink van. :twisted: Toen bedacht ik dat ik de vernis misschien met terpentine zou kunnen verwijderen toen alles droog was..... Alles liet daar los! :twisted: :twisted: :twisted: Gelukkig had ik de kiel en de middenvleugel nog niet gedaan. Vanavond heb ik opnieuw een witte laag aan moeten brengen, ook bij floats en stangen, waardoor de verflaag dikker is dan ik eerst voor elkaar had.

Afbeelding

Ook de struts kregen een witte onderkant (nadat de bovenkant al blauwgrijs gekleurd was), waarvoor ik deze bijzondere intelligente constructie had bedacht. BrilJANt, nietwaar? Ja, het is een gave. :lol: Morgen mag het verband er af en zien we wel.
De cowlings zijn nu ook klaar. Jammer dat ze niet gedetailleerd zijn: cowling flaps ontbreken helaas. Misschien kan ik daar nog wat op bedenken.
Verder heb ik een standaardje gefabriekt, dat nog afgewerkt moet worden en een kleurtje krijgt. Leuker dan de beaching gear, vind ik, en je ziet zo beter dat het een echte vliegboot is.

Afbeelding

Ik ben altijd weer blij als alles in de glim zit. Je kunt dan het beest tenminste gewoon vastpakken. Morgen krijgen eerst de ramen een beurt, want dat kan netter. Dan laat ik het allemaal nog een extra dag uitharden en gaan we de assemblage aanpakken.

Afbeelding

Afbeelding


Lastig is wel dat van deze Y-38 zo weinig goede foto's te vinden zijn. Ik baseer me nu helemaal op het filmpje van de marine:
https://www.youtube.com/watch?v=XAWVNln4fxQ

Inmiddels heb ik dat een keer of 20 bekeken voor de details. Zo is de de-icing aan de vleugelranden veel dunner dan bij de latere versies (waar men er hete lucht in blies) en ontbreekt hij op de staart. En ik moet decals maken: de 12 rode "V"s op de bovenvleugel zijn rood, maar moeten wit worden. Uitdaging!

VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2016 8:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat leuk gevonden van dat platform waar je de boot / vliegtuig op zet.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2016 19:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Wat een pech met die vernis. Welke heb je gebruikt?

hoe was het aanbrengen van de blisters?

gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 feb, 2016 0:13 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
@ Thiery, ik heb de blisters al aangebracht voordat de romp gesloten werd. Ik zag dat er grote kieren waren en die wilde ik ook aan de binnenkant vullen en verven. Er is nu niets meer van te zien. Ik heb van Humbrol de gloss vernis gebruikt en ik denk dat het fout ging omdat ook ook gloss wit van Tamyia heb gebruikt. Ik verwacht bij het spuiten van Top Coat matte vernis geen verkleuring maar moet dit wel even uitproberen.

Inmiddels het volgende huzarenstukje verricht: de middenvleugel en struts geïnstalleerd.

Eerst moest de comsole met de "schoen" worden bijgevijld. Na herhaald dryfitten en passen (ik was gewaarschuwd) was de aansluiting van de middelvleuel goed en kon de lijm erop:

Afbeelding

Zolang daar nog beweging inzat kon ik struts passen en heb Thiery's aanpak gevolg. Wat een gedoe zeg.... Eén strut brak doormidden (ik was gewaarschuwd) en de middenvleu1gel kwam los. Even een break genomen, toen een nieuwe strut gemaakt en vlak geschuurd en al;les gelijmd. Toen bleek dat de uiteinden schuin zijn, als je goed kijkt om een vloeiende passing te krijgen. Helaas had ik die al keurig geverfd: blauw boven en wit onder. Dat moest bij de achterste struts andersom zijn.... Gaan we opnieuw doen. Maar ze zitten er op en ik slaakte een zucht van verlichting.

Afbeelding

En nog keurig parallel ook!

Afbeelding

Vanavond heb ik de contactpunten even bijgewerkt met plamuur. Morgen even schuren en opnieuw schilderen:

Afbeelding

Zo staat hij er nu bij op z'n kersverse standaardje:

Afbeelding

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op wo 24 feb, 2016 12:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 feb, 2016 1:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo, wat een flink vleugeloppervlak zeg.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 feb, 2016 2:00 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
De gloss van Humbrol heeft inderdaad een gele/bruine schijn. Af te raden op een witte ondergrond.

Het is nogal een gedoe om die vleugel en struts op z'n plaats te krijgen, maar het is je goed gelukt! Oef.

gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2016 9:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Tijdje geen automatische updates gekregen :?: en de topics zelf ook niet gelezen :oops: , maar wat een geweldige vorderingen Jan.

Mijn complimenten.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 feb, 2016 23:52 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank mannen. Ja, het is een grote dame: breder als/dan m'n borstkas :lol:

De passing van de buitenste vleugeldelen aan het middenstuk was prima. Toch de oppervlakken nog maar even extra geschuurd en Revell lijm uit de tube gebruikt i.v.m. het gewicht. Daarna alles gefixeerd en een nachtje laten staan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren, toen de lijm droog was, heb ik de naden gevuld, licht geschuurd en geverfd. Vandaag moest daar een laagje vernis overheen. Ondanks het fixeren met verfpotjes buigen de uiteinden iets door. Het si ook een heel gewicht natuurlijk. Ik laat dat nu zo.
Op de vleugeltips heb ik steuntjes gemaakt voor de aerials. Die komen uit de sparebox. Ik ga nog wat andere details toevoegen voor ik met decallen kan beginnen. Inmiddels zitten de props nu ook in de vernis. Op de cowlings ontbreken details. De kleppen daar heb ik met verf proberen na te bootsen. Morgen mag de tape eraf. Ben benieuwd.

Bij de Sockelshop in Duitsland spuitbusjes matte vernis besteld van Mr. Hobby, waar ik graag me werk. Na 1 dag al in huis! Ik kan dat bedrijf bij iedereen aanbevelen.

VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 116 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement