Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


  • 2 of meer bouwers bouwen hetzelfde model - in elk een eigen topic.
  • Schaal moet gelijk zijn (beide 1:72, beide 1:48 etc.).
  • Kitfabrikant mag verschillen (de ene biiv. Revell, de andere bijv. Tamiya) om een goed vergelijkend warenonderzoek te kunnen doen.
  • Eindresultaat mag verschillen.



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 116 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2016 22:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Dat zijn nogal kunstgrepen! En die pakken helemaal niet verkeerd uit!
Respect.

Een voordeel dat ik wat achterop hink, maakt dat ik enorm van je kan leren.

Die nose job zal ik wel pogen te vermijden door de koepel te laten zakken.
Als ik mijn romphelften tegen elkaar hou, meen ik (en hoop ik ook in stilte) dat de pasvorm stukken beter is. Aan de onderzijde is wel de voorbode van toekomstige ongelijkheid, maar die zal d.m.v. spankracht kunnen verholpen worden.

Succes met het geplamuur/geschuur. Hopelijk gaat er niet te veel detail verloren.

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2016 22:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Bedankt en succes Thiery. Misschien handig om de turretbasis vast bij te vijlen?

Er zitten een paar onderdelen bij die wij voor onze versie niet gebruiken, omdat die voor de Black Cat bestemd zijn....
Nr. 64, 65 (neuswieldeuren) en 69 (de vlamdempers). De uitlaten van onze Cat zijn gewoon "kort en kaal", als een kippenkontje.

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op vr 05 feb, 2016 22:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2016 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat valt me helegaar niet tegen om te zien hoe een en ander opgelost en afgewerkt wordt.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 17:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Bij nader inzien toch maar besloten om de onderkant wit te maken. Ik heb alle beschikbare foto's nog eens kritisch bekenen en ja: het moet wit zijn.

Eerst heb ik de romp van een dun laagje primer voorzien en de kiel afgeplakt, nadat alle naden gevuld en geschuurd waren. Het hoogteverschil tussen romphelften is niet meer te zien. :brouw:

Afbeelding

Na twee laagjes wit Tamya X-2 ziet het er zo uit:

Afbeelding

De flappertjes hebben al 3 lagen gekregen, evenals de cowlings. Het dekt voldoende. Niet helemaal maar een echte egaal/spierwitte onderkant zie je alleen bij museavliegtuigen, dus ik kan er mee leven. Het lichtgrijs marmert er hier en daar wat doorheen.

Afbeelding

Inmiddels is ook de beaching gear klaar. Ik weet niet of ik die ga gebruiken: het verstoort de mooie lijnen van het vliegtuig een beetje. Mogelijk alternatief zijn de standaardjes die ik in de sparebox vond: ooit behorend bij de HMS Tiger van Airfix, die ik van een rommelmarkt heb meegemnomen, maar die niet compleet was. Ik heb er inmiddels voor het scratchen veel van gebruikt.

Afbeelding

Het dichte deel van de canopy lag lager dan de aanpalende raampjes. Dat krijgt nog enkele laagjes primer. Zoals je ziet is er een hoekje afgebroken. Zo zat ie in de doos. Eens kijken of ik dat met Kristal Klear kan oplossen. Nooit eerder gedaan.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo, wat ziet dat er een stuk anders uit met een kleurtje er op.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2016 16:18 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Goed werk zover ! :brouw:

Die standaardjes zien er ook heel bruikbaar uit ! Beetje bijvijlen alleen lijkt me.
Of misschien een mooi ondergrondje fabrieken met wat water ?

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2016 18:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Even een kleine update. Vanmorgen mocht het verband eraf en vanmiddag heb ik alles bijgewerkt, want hier en daar lekte de verf onder de tape door. De kleur lijkt grijzer dan hij in het echt is: blauwgrijs. Voor de de-icing strips heb ik geen zwart gebruikt i.v.m. het schaaleffect, maar panzergrau van Revell, dat bovendien meer op rubber lijkt.

Afbeelding

Afbeelding

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2016 20:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 545
Woonplaats: Amsterdam
Dat ziet er goed uit Jan!
Mooi kwast werk, is de spons techniek gebruikt?
Hoe doe je dat als alle losse geverfde vleugeldelen aan elkaar geplakseld zijn? Ga je er nog een keer in zijn geheel overheen met de kwast?
Wederom een mooi en voor mij een leerzaam verslag, ga zo door!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2016 22:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Ha Paul, ik maak mijn verf altijd zo dun als melk. Deze keer heb ik alles eerst met primer gedaan, en merk nu dat het goed hecht. Het wit had 3 lagen nodig, het blauwgrijs 2. Ik gebruik een brede platte kwast waar ik weinig verf tegelijk op doe en haal om de paar centimeter nog even een "lege" kwast er lichtjes overheen, zodat je geen strepen ziet. Nadat de tape eraf is gehaald moet je alles nog wel een keer nalopen i.v.m. de "lekkages".

Deze keer volg ik een andere aanpak bij de assemblage. Door die parasolvleugel kun je straks niet overal meer bij, dus maak ik nu de onderdelen eerst helemaal af. Morgen gaat alles in de glansvernis: dan kan ik alles daarna goed beet pakken. Eerst zet ik dan het middendeel van de vleugel op de romp. De struts moeten ook blauw en wit geverfd worden en die liggen nu te drogen. Die moeten romp en vleugeldeel aan beide kanten met de romp verbinden. Daarna alles stellen en fixeren. Als dat gelukt is kan ik de cowlings dryfitten, aftekenen en afplakken en het blauw op de goede plek aanbrengen.

De buitenste vleugeldelen komen daarna. Ze sluiten goed aan maar de randjes zal ik toch moeten verven en vernissen. Misschien dat ik de decals er al erder op doe, temeer daar ik er een stuk of 12 zelf moet maken.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op wo 24 feb, 2016 12:37 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2016 0:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat staat goed in de verf Jan. Ik vind de kleur juist heel fraai ook al ziet het er op de foto anders uit dan je geschilderd hebt.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 116 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement