Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 3:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 02 okt, 2015 15:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
de basis hiervoor was een ramp die in 1967 bijna een carrier kostte:

https://en.wikipedia.org/wiki/1967_USS_Forrestal_fire

wikipedia schreef:
Since the Vietnam War, United States Navy and United States Marine Corps GP bombs are distinguished by a thick ablative fire-retardant coating, which is designed to delay any potential accidental explosion in the event of a shipboard fire. Land-based air forces typically do not use such coatings, largely because they add some 30 lb (14 kg) to the weight of the complete weapon.[citation needed] Fire is less a danger in a land-based facility, where the personnel can be evacuated with relative ease, and the building be the only loss. At sea, the crew and munitions share a facility (the ship), and thus are in much more danger of fire reaching munitions (which tend to be more closely packed, due to space limitations). Also, losing a munitions storage building on land is far cheaper than sacrificing an entire naval vessel, even if one could easily evacuate the crew.


Als je verder zoekt isoleert deze laag de bom thermisch door er een extra laag rond te voorzien , zodat de inhoud van de bom zijn cook-off temperatuur niet of veel trager bereikt (temperatuur waarbij de explosieven vanzelf exploderen, en waarbij de omliggende bommen kunnen mee exploderen), zodat de brandweer op het schip meer tijd krijgen om de brand onder controle te krijgen, zonder hun eigen leven nog meer op het spel te zetten...

(The external thermal protection covering on the bombs is a copolymer elastomer thermosetting compound. Externally thermally protected bombs have an alligator skin covering, and are designed primarily for shipboard use. Internally thermally protected bombs are marked as such. zie http://www.cat-uxo.com/#/mk-82-bomb/4583652935)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 okt, 2015 17:06 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Toch waren niet alle bommen voorzien van een fire-retardant coating...Ik heb nog massa's foto's gezien van toestellen die opstegen met bommen zonder.

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 okt, 2015 17:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
deze worden enkel gebruikt bij toestellen gebruikt op schepen, niet bij marinetoestellen die hun basis op het land hebben, en na '67 moet er ook nog een ontwerp-, test- en introductieperiode komen dus vanaf wanneer je deze effectief in the field kwamen, momenteel geen idee... of dit al was tijdens de vietnamoorlog, of erna... daar moet ik het antwoord voorlopig schuldig blijven...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 okt, 2015 19:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
Silenoz schreef:
deze worden enkel gebruikt bij toestellen gebruikt op schepen, niet bij marinetoestellen die hun basis op het land hebben, en na '67 moet er ook nog een ontwerp-, test- en introductieperiode komen dus vanaf wanneer je deze effectief in the field kwamen, momenteel geen idee... of dit al was tijdens de vietnamoorlog, of erna... daar moet ik het antwoord voorlopig schuldig blijven...



Hey Hanzl... Hoor je de echo...?!?!?! :lol: :lol: :lol:

@ Silenoz:
Voorgaande is niet sarcastisch bedoeld !!! Off-line heb ik hier even met Hans over gekeuveld en gaf daarbij exact dezelfde argumenten. :D
Slechts een "inside-joke". Mocht je het antwoord vinden betreffende "wanneer" deze ploffers aan de USN werden verstrekt, dan hoor/lees ik het graag !

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 okt, 2015 10:45 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Tot nu toe heb ik ook nog geen sluitend antwoord gevonden..

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 okt, 2015 17:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Kan DIT julli helpen, tis wel heel veel om te lezen en niet alleen over carriers

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 okt, 2015 18:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
Super Bert !!!
Ik heb het een en ander even snel doorgesnuffeld maar helaas staat er nergens een specifieke datum vermeld met betrekking tot het gebruik van de coating. Tóch worden er een paar zaken duidelijk welke zéér zeker nuttig zijn. Voor diegene welke wellicht een beetje lui van aard zijn, danwel wat moeite met de Engelse taal hebben:

* De diverse pagina's behandelen grotendeels het onderzoek-proces voor wat betreft een oplossing
* Gedurende dit onderzoek-proces zijn er diverse rapportages verschenen waarvan de diverse datum's terug te vinden zijn op de site
* Deze rapportages, en de diverse aanbevelingen, zijn eigenlijk pas ontstaan aan het begin van de jaren '70 nadat er zich incidenten hebben voorgedaan op de USS ORISKANY (1966). de USS FORRESTAL (1967) en de USS ENTERPRISE (1969)
* De rapportages en aanbevelingen gaan door in de jaren '80 & zelfs tot midden jaren '90 zonder dat er een definitieve datum word genoemd waarop daadwerkelijk een besluit is genomen om de coating aan te brengen.

OPMERKINGEN:
1) Ik heb de diverse pagina's van de site slechts snel doorgelezen, op jacht naar diverse datum's
2) Persoonlijk heb ik geen herinneringen betreffende het gebruik van de coating in de jaren '80. Dat zou dus overeenkomen met de informatie op de site.
3) Ik meen me echter wel te herinneren dat deze coating gedurende het Golf-conflict werd toegepast. Dan praten we over begin jaren '90 en dat komt dus niet overeen met de info op de site...

Resumé (mijnerzijds):
1) "Herinneringen" zijn het slechtste referentie-materiaal wat er bestaat...!!! "BE ADVISED, BE AWARE...!!!"
2) Ik acht het "veilig" om aan te nemen dat deze coating niet gedurende het Vietnam-conflict is geintroduceerd.
3) De diverse artikelen geven duidelijk aan dat het "Research & Development Program" daadwerkelijk velen jaren in beslag heeft genomen zoals reeds eerder werd aangegeven door Silenoz...

Gr. Ruud.

P.S.:
Ik heb me enkel beperkt tot het bommen-verhaal. Op de site word tevens melding gemaakt van diverse andere incidenten met overig plof- & boem-spul. Zeker de moeite waard om eens door te lezen...!!!

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 okt, 2015 20:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik weet (uhhh gelezen vandaag ) dat er patent verleend is in april 72, gezien de amerikaanse ideeen kan ik mij voorstellen dat er toen pas daadwerkelijk gebruik gemaakt is van die coating en daarvoor alleen op testbasis

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 okt, 2015 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
Het vervelende van "het verlenen van patent" en het "daadwerkelijk produceren/in gebruik nemen" is dat deze twee zaken elkaar niet altijd aansluitend opvolgen. Er zijn duizenden zaken/producten waar patent op is aangevraagd maar welke nooit door een fabrikant in ogenschouw zijn genomen om óók daadwerkelijk te worden geproduceerd... Het zou érg fraai zijn als er ergens iets terug te vinden zou zijn in de trant van: "As of **** the USN started to receive/use..." Waarschijnlijk "wishfull thinking" maar aangezien er zóveel kennis op dit forum heerst kan het goed mogelijk zijn dat iemand toevallig ergens een boekske heeft liggen... Immers, de door jou geopperde site was tot voorheen eveneens totaal onbekend bij mij (en wellicht velen medebrouwers).

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 okt, 2015 9:08 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Nee, dat klopt, tussen verlenen en gebruiken is inderdaad een hele wereld, maar nu heeb ik eigenlijk teruggezocht, want op de brandwerende substantie is voor het eerst patent verleent in 1972 (aanvraag werd gedaan door Fokker), daarna zijn er tot 2012 een stuk of 20 verschillende patent verleningen verstrekt, (soms was de naam alleen van pulp naar resin veranderd volgns mij) ik ben het lijstje tegengekomen, maar kon het net niet o gauw terugvinden.



En dan wordt er op andere fora's wel eens gezegd dat MB zo oppervlakkig is :lol: :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement