Zoals Bert reeds aangaf is het inderdaad oppassen met foto-materiaal wanneer je probeert kleuren te achterhalen... Wellicht dat de navolgende tips je een beetje op pad kunnen helpen...
Indien je weet wat voor film er is gebruikt kun je rekening houden met de eigenschappen van die film:
* KODAK --> Rood-zweem
* AGFA --> Blauw-zweem
* Fuji --> Groen-zweem
Natuurlijk zijn er nog veel meer soorten film, maar bovenstaande zijn wel zo'n beetje de meest voorkomende...
Verder zit er ook nog verschil in de diverse film onderling van een bepaald merk. Zo heeft KODAK-GOLD érg "harde" kleuren. Daarmee word de realiteit absoluut geen recht gedaan, maar het was wél iets wat veel mensen graag gebruikten omdat iedereen nu eenmaal "briljante vakantie-plaatjes" wilde hebben... KODAK-PORTRA, was eigenlijk een beetje de tegenhanger van de "GOLD-serie". De kleuren waren veel zachter waardoor deze film graag werd gebruikt voor portret-fotografie. De "beste" middenweg was te vinden in de KODAK-EKTAR serie, een érg lastige film in het gebruik welke wél de meest gebalanceerde kleuren produceerde. Eigenlijk was deze film enkel geliefd onder de fotografen welke er mee om wisten te gaan (lees: "welke verstand hadden van fotografie".) Kijkend naar de dia-film van KODAK, dan is er eigenlijk maar één optie: KODAK-CHROME. In tegenstelling tot de KODAK-negatief film vertoonde KODAK-CHROME echter een "blauw-zweem" in plaats van een "rood-zweem". Daarentegen waren de kleuren wél uiterst gebalanceerd en was de film érg contrast-rijk.
Verder zul je tevens in het achterhoofd moeten houden dat foto's, dia's (en negatief-film) verouderen. Foto's hebben de neiging om te "ver-gelen". Vaak is dit het gevolg van chemicaliën welke zich immer nog in de foto/negatief bevinden en door de tijd heen reageren. Hierdoor word, met het verstrijken van de tijd, de kleur dus óók aangetast...
Wil je foto-materiaal dus als referentie gaan gebruiken dan kun je dus niet lukraak wat spul van het internet plukken. Je zult het materiaal dus immer moeten kalibreren. Tegenwoordig heb je daar prachtige applicaties voor in programma's zoals ADOBE Photoshop. Daarmee hoef je niet eens te weten welke film er is gebruikt (overigens wél handig maar niet noodzakelijk). Het materiaal kun je simpelweg op "zuiver zwart" of "zuiver wit" in een foto kalibreren. Heb je dan ook nog de mazzel dat er lucht in de foto zichtbaar is, of natuurlijk zaken zoals bomen, bossen, struiken of gras, dan kun je het kalibratie-proces nog verder verfijnen.
Is het voorgaande nou écht belangrijk / interessant...??? Ja én Nee. Ben je een "purist" dan is het érg belangrijk, maar ik vrees dat er dan érg weinig gebouwd word omdat je nagenoeg nooit de exacte kleur kunt achterhalen. Ben je een "purist" zonder "verstand van kleuren" en zonder "kalibratie-programmatuur", ga dan maar lekker postzegels verzamelen...
Ben je geen "purist" dan is het helemaal niet van belang. Zolang je redelijk in de buurt zit met je kleuren, dan ziet het er allemaal al snel overtuigend uit. Bedenk daarbij óók nog even wat Bert reeds aangaf betreffende verschillende licht-condities...
Gr. Ruud.
P.S.:
Veel succes met je project. Leuk onderwerp en tevens voorzien van interessant leesvoer !!!