Mijn bijdrage is aan de GB is deze Dinah, een simpel en oudje kitje uit 1965 dat diverse malen "gereboxed" is, maar waarvoor wel steeds dezelfde tool is gebruikt. De decals zijn van de recente Airfix-kwaliteit. Ik maak hem omdat ik het een mooi vliegtuig vind, maar ook om weer wat technieken te oefenen.
Een kort geschiedenislesje:
De "Dinah" zoals de geallieerden hem noemden of de "Shitei" zoals de Japanners de Mitsubishi Ki-46 noemden staat bekend als één van de beste verkenners van de Tweede Wereldoorlog en één der elegantste vliegtuigen ooit ontworpen. Het toestel werd speciaal ontworpen als lange-afstandsverkenner voor grote hoogte. De specificaties werden in 1937 alleen gegund aan Mitsubishi en golden voor een lange-afstandsverkenner voor een strategische, operationele en tactische rol.
Ontwikkeling.
Een team onder leiding van Tomio Kubo werd aan het projekt gezet. Door zijn ervaring kon het team voortbouwen aan prototypes welke waren ontworpen voor de Mitsubishi Ki-39, een tweemotorige onderscheppingsjager en haar verkennersversie de Ki-40. Dat ontwerp had eerder de competitie verloren met de Kawasaki Ki-45 "Toryu". Het eerste ontwerp werd uitgebreid aan windtunneltests blootgesteld. De resultaten werden gebruikt om koelingsproblemen met de motoren te verhelpen. De geheel metalen constructie kreeg twee motoren en een intrekbaar landingsgestel.
In november 1939 rolde het eerste prototype uit de fabriek, aangedreven door twee Mitsubishi Ha-26-I motoren met een vermogen van 780 pk elk.
De vliegproeven waren uitstekend. Alhoewel het toestel net niet de vereiste snelheid haalde, was het nog altijd sneller dan de splinternieuwe Ki-43 jager. De totale prestatie stelde het leger echter ruim tevreden.
Mitsubishi Ki-46-I.
Alhoewel Mitsubishi nagenoeg bijna klaar was met de nieuwe motor bedoeld voor de Ki-46, wilde het leger niet wachten en bestelde reeds een eerste serie met de oudere motoren. Deze Ki-46-I serie ging naar de Shimoshizu Leger Vliegschool als Leger Type 100 Commando Verkenner Vliegtuig Model 1.
Model: Mitsubishi Ki-46-I
Taak: Verkenner
Bemanning: 2
Afmetingen: Spanwijdte: 14,70 m
Vleugeloppervlak: 32,00 m2
Lengte: 11,00 m
Hoogte: 3,88 m
Gewicht: Leeggewicht: 3379 kg
Max. Gewicht: 4822 kg
Prestaties: Max. snelheid: 540 km/u
Plafond: 10830 m
Bereik: 2100 km
Motor: Twee Mitsubishi Ha-21-I motoren met een vermogen van 780 pk
Bewapening: één 7,7 mm Type 89 beweegbare mitrailleur, achter in de cockpit.
Productie: 34
Mitsubishi Ki-46-II
In maart 1941 kwamen de beloofde Mitsubishi Ha-102 motoren beschikbaar en kreeg het toestel de nieuwe typering Ki-46-II of ook Leger Type 100 Commando Verkenner Vliegtuig Model 2. Vanaf juli was de Dinah operationeel in Mantsjoerije en China, vanaf oktober ook in Indochina en Maleisië en na Pearl Harbor ook in het zuiden en midden van de Pacific en speelde tenslotte de verkennersrol bij de verdediging van het Japanse moederland. De prestaties waren uitzondelrijk goed en deden nauwelijks voor die van de Mosquito onder. Duitse plannen om hem in licentie te bouwen gingen uiteindelijk niet door.
Toen later de meeste Ki-46-II toestellen in operationele dienst werden vervangen door de nieuwere Ki-46-III, werd een groot aantal toestellen verbouwd tot Ki-46-II KAI, een driepersoons radio- en navigatietrainer.
Model: Mitsubishi Ki-46-II
Taak: Verkenner
Bemanning: 2
Afmetingen: Spanwijdte: 14,70 m
Vleugeloppervlak: 32,00 m2
Lengte: 11,00 m
Hoogte: 3,88 m
Gewicht: Max. Gewicht: 5800 kg
Leeggewicht: 3263 kg
Prestaties: Max. snelheid: 604 km/u
Kruissnelheid: 400 km/u
Motor: twee Mitsubishi Ha-102 motoren met een vermogen van 1080 pk
Bewapening: één 7,7 mm Type 89 beweegbare mitrailleur, achter in de cockpit.
Productie: 1093
Zie voor latere versies het topic van Juggernaut.
Bronnen (omdat ik gewoon te lui ben
):
Airfix instructions
Go2War2:
http://www.go2war2.nl/artikel/304/Ki-46-Mitsubishi.htmVrGr
Jan