Het is al weer een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst wat betreft de Snickers Huey, maar dat betekent niet dat ik niets gedaan heb. Sterker nog, in de afgelopen week heb ik de oplossing gevonden voor de katapult. Nou ja, oplossing, ik heb de meest logische manier waarop het mechanisme zou kunnen werken genomen, en daar met behulp van de (zeer schaarse) referentie een schets van gemaakt.
In de reclame is te zien dat de armen van de katapult in feite gewoon bouwladders zijn, dus om te beginnen heb ik een ladder uit de onderdelenbak genomen (afkomstig uit een A7V). Maar omdat ik hier maar 1 ladder van had, en ik er 2 nodig had, moest ik er nog een scratchen. Dit heb ik met nog wat rommel uit de onderdelenbak kunnen doen, en met de A7V-ladder als mal heb ik een vrij goede kopie kunnen maken. Ik moet trouwens wel nog iets gaan maken wat op een scharniermechanisme lijkt, omdat de ladders in het midden ook nog doorbuigen.
Mijn versie van de ladder:
\
Nadat ik de basis van de katapult had, ben ik begonnen aan de schietarmen van de katapult. Ook hier is het origineel vrij low-tech uitgevoerd, want het zijn niet meer dan een aantal hooivorken en scheppen die met een scharnier aan de ladder zijn vastgeschroefd.
Scheppen had ik nog genoeg liggen, van onder andere een setje Duitsers en een Sd.Kfz. 7.
Op het origineel zitten er 6 schietarmen op iedere ladder, maar dit ging op mijn versie niet passen. Ik heb het dus bij 5 armen per ladder gelaten (dit was trouwens ook onvermijdelijk, aangezien ik "maar" 11 scheppen had gevonden). Bij een aantal scheppen heb ik de steel nog wat verlengd met ijzerdraad, omdat het anders niet zou kloppen met het origineel. 2 van de 5 scheppen heb ik in de afgevuurde stand gezet, zodat het allemaal wat dynamischer lijkt.
1 ladder compleet.
Bij de video is heel kort het afvuurmechanisme van de armen te zien, dit wordt gedaan door een aantal trekkabels die aan een tandwiel, wat aan het scharnierpunt van de schep vast zit, trekken, waardoor de schep omklapt.
5 minuscule tandwieltjes maken ging mij iets te ver, dus ik heb de tandwielen vervangen door hefbomen die haaks op de scheppen staan, waar de trekkabels aan vast zitten.
Hier zie je het mechanisme wat ik "verzonnen" heb als alternatief voor de tandwielen.
De trekkabels zelf zijn van dun koperdraad, en de bundel trekkabels die vanuit de ladder de Huey in lopen zijn ook van koperdraad. Deze komen vast te zitten aan de centrale "besturingssmodule", die in de Huey staat (later meer daarover).
Aan de zijkant van de ladder lopen de trekkabels. Het zijn er geen 5, maar anders zou de bundel veel te dik worden.
Toen kwam het centrale deel. Waarbij ik bij de ladders nog enigszins referentie had, moest ik bij dit deel alles uit mijn duim zuigen. Dit is aan de ene kant vervelend, maar aan de andere kant kun je wel doen wat je wil.
Als basis heb ik van wat rommel uit de onderdelenbak een frame gemaakt, met daarop een soort besturingsmodule, met aan de ene kant een schakelkast (het resin deel) en aan de andere kant een pneumatische pomp/besturingseenheid (het grijze deel). Aan de uiteinden van het frame zitten de scharnierpunten voor de ladders.
Het hele ding moet er dan uiteindelijk ongeveer zo uit komen te zien:
De basis van het centrale deel was er nu, dus was het tijd voor de details. Op foto's van de zijkant van de Huey zag ik wat pneumatische leidingen lopen, dus ging ik ervan uit dat de ladders met cilinders omlaag gelaten werden.
Deze heb ik met 2 schokdempers uit een Dodge Dart op het frame gezet. Daarna heb ik een luchtank voor de cilinders gemaakt (groene tanks bovenaan), met daaronder een ventiel (beige deel). Als laatste heb ik de tank op het ventiel aangesloten, en het ventiel op de besturingseenheid voor de cilinders. Vanuit de besturingseenheid lopen de leidingen naar de cilinders.
De trekkabels van de ladder lopen naar de schakelkast, en vanuit de kast loopt ook nog een stroomkabel naar de kast voor de cilinders.
Als laatste heb ik de ladder op het centrale frame gemonteerd. Het geheel ziet er dan zo uit.
En ik kon het ook niet laten om het alvast even in de Huey te laden:
Ja, de Huey zelf zit ook al in elkaar!
Het was trouwens wel een rotding om in elkaar te zetten, het interieur paste voor geen meter in de romp. Maar met wat gepast geweld is het toch nog enigszins gelukt. Er zitten nu wel nog gigantische naden tussen de vloer van de Huey en de rompwand, dit moet ik nog opvullen met iets.
De linker cockpitdeur en de 2 deuren bij het open gedeelte zijn er uit gesloopt, omdat de Huey van de reclame deze deuren ook niet heeft.
Ik ben wel vergeten om foto's te maken van het geverfde interieur, dus jullie moeten maar geloven dat dat geverfd is
.
Nu nog de andere ladder maken...