Het moest er maar eens van komen dat ik voor deze GB ook maar een topic opstart. Omdat de Fiat een enorme PITA (Pain In The Ass) beloofd te worden blijft deze (voor nu) nog even liggen en heb ik deze kit gepakt als alternatief. Mocht ik deze tijdig afkrijgen kan ik natuurlijk altijd nog kijken of ik de Fiat pak.
Maar voor nu wil ik jullie graag voorstellen: Junkers Ju87B-2
Nu zullen de meesten wel bekend zijn met de dit toestel, dus ik hou het kort. De Stuka (Sturzkampfflugzeug, "Duikbommenwerper") was de eerste en enige moderne duikbommenwerper ontworpen voor de Luftwaffe. De andere zgn. duikbommenwerpers zoals de Hs123 waren allemaal tweedekkers en waren niet oorspronkelijk ontworpen als duikbommenwerper, en de He118 is niet verder gekomen dan 15 toestellen en is nooit in dienst geweest. De Stuka vloog in 1935 voor het eerst en maakte z'n debuut tijdens de Spaanse Burgeroorlog. Het toestel is van verre te herkennen aan de geknikte vleugels in combinatie met het vaste onderstel, en uiteraard aan het karakteristieke en angstaanjagende geluid van de sirenes.
De Stuka was vanaf het begin ontworpen als duikbommenwerper, en de hoofdontwerper van de Stuka (Hermann Pohlmann) vond dat een duikbommenwerper in het algemeen simpel en robuust moest zijn. Om deze reden werd dan ook besloten dat de Stuka geen ingewikkeld intrekbaar onderstel zou krijgen, maar van een vast onderstel voorzien zou worden. Eén van de mensen die heel enthousiast was over het duikbommenwerper concept was Enst Udet, en hij vond dat elke middelzware bommenwerper van de Luftwaffe duikvluchten moest kunnen uitvoeren. (Dit heeft de He177 feitelijk de kop gekost, maar dat is een verhaal voor als ik m'n MPM He177 uit de kast trek.) Nu is er wel een leuke anekdote te vertellen over de reden dat het RLM de Stuka heeft verkozen over een andere kandidaat; de He118. De Ju87V1 had nogal wat kinderziektes, en de krachtbron die op dit toestel zat was nou niet bepaald geliefd bij het RLM; dit was namelijk een Rolls Royce Kestrel. En Engelse motoren op een Duits toestel? Auf keinen Fall!! De kinderziektes waren voor een deel opgelost met de Ju87V2, en deze had in plaats van de Kestrel een Jumo 210 als krachtbron om de pennenlikkers bij het RLM tevreden te stellen. Desondanks waren er nog steeds klachten over de Ju87. Ene Wolfram Freiherr von Richthofen (neef van Manfred en Lothar von Richthofen), welke in de jaren '30 bij de Technische Amt van de Luftwaffe, onder direct bevel van Ernst Udet, werkzaam was, vond dat de Ju87V2 nog te weinig vermogen had en dus weinig kans maakte om de ruggengraat van de toekomstige Sturzkamfgeschwaders te worden. En dus leek het er even op dat He118 het zou winnen van de Ju87. Op 9 Juni 1936 beval het RLM dan ook dat het onderzoek en de ontwikkeling van de Ju87 gestaakt werd ten gunste van de He118. Een dag later, echter, annuleerde Udet het bevel van het RLM en de ontwikkeling van de Stuka werd hervat. Op 27 Juli 1936, heeft Udet het prototype van de He118 laten crashen (toeval?) Eerder die dag hadden Ernst Udet en Ernst Heinkel een telefoongesprek (Charles Lindbergh was op de koffie bij Heinkel, dus een face-to-face gesprek ging niet, en tijdens dat telefoongesprek waarschuwde Ernst Ernst* (wie waarschuwde wie? ) dat de propeller van de He118 nogal breekbaar was. Tijdens de vlucht had Udet hier geen rekening meer mee gehouden, dus toen het toestel een duikvlucht maakte steeg het motortoerental te veel waardoor de propeller brak. Direct na dit incident riep Udet de Ju87 uit tot winnaar van de ontwerpwedstrijd. *) Waarschuwde Heinkel Udet
Dat de Ju87 als winnaar uit de bus kwam betekende niet dat deze intussen vrij was van kinderziektes. Zo vond Wolfram von Richthofen nog steeds dat het toestel te weinig vermogen had, en vonden de testpiloten dat de He50 sneller accelereerde en sneller kon klimmen dan de Ju87. Dezeproblemen zouden verholpen zijn met de installatie van de DB600 motor, maar vertraging in de ontwikkeling van die motor hadden tot resultaat dat de Ju87 uitgerust werd met een Jumo210Da motor. Deze motor verbeterde de prestaties al wel, maar nog steeds was Wolfram von Richthofen niet onder de indruk.
Kortweg, doorgaans werd de beste kandidaat gekozen voor serieproductie, maar in het geval van de Ju87 is het in mijn ogen meer een persoonlijke voorkeur geweest. Het voordeel wat de Ju87 dan wel weer had ten opzichte van andere toestellen was dat de Ju87 een duikvlucht van 90° kon maken, en dat de lading heel precies gericht kon worden. Ik dacht dat ik het kort zou houden... Hoe dan ook, op naar de kit!
Het gaat om deze doos:
Onderstaande foto's komen van model-making.eu. Omdat ze wat groot waren om hier zomaar neer te gooien heb ik ze wat verkleind. De sprues:
Het fretje Italeri PE:
De decals:
En de kleurenopties:
De tweede van boven is het schema wat ik wil maken; van Sturmkampfgeschwader 2.
Dan door naar de bouwselheden! De eerste dingen die ik heb opgepakt zijn de motor en het interieur, en laten we bij het interieur beginnen. De basiskleur die ik voor het interieur heb gebruikt is RLM02, en tot zover is dit het resultaat:
De motorbeugels:
De bevestigingspunten zijn met vallejo Steel geschilderd. Het brandschot:
RLM02 gespoten en een dunne wash erover heen. Daar zal ik nog wat details gaan schilderen; zo'n brandschot kon nog wel eens vies worden. Op onderstaande foto heb ik een poging gedaan om wat detail te schilderen.
Ik begon met zwart, maar die kleur leek me te sterk, daarom heb ik wat geprobeerd met RLM66, maar ik ben er nog niet helemaal tevreden mee. Mede omdat het schilderwerk nogal slordig is... Dat gaan we dus even overnieuw doen, en deze ronde ga ik kijken voor een andere kleur, misschien pak ik wel tire black van Gunze. Dat is heel donker grijs i.p.v. zwart.
Dan op naar de motor. De motor zit intussen in elkaar, en deze heeft als eerst een basislaag zijdeglans zwart gekregen en is met Gunze Mr. Metal Color 'Steel' gedrybrushed.
De radiator en de oliekoeler hebben een andere basiskleur gekregen, maar ik denk dat ik, afgaande van de foto's die ik heb gevonden, de radiator een tint lichter moet maken. Op onderstaande foto's zitten de motorbeugels definitief op hun plek en hebben deze ook een wash gehad. De kleur van de radiator en de oliekoeler is hier ook beter te zien.
Volgende punt is het schilderen van diverse details (bougiedraden e.d.), en het chippen van de motorbeugels en het brandschot.
Danny
_________________ Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!
Bedankt voor de comments allen. @ Henny, het RLM lijkt inderdaad wat licht, maar deze foto's zijn in het donker gemaakt met een behoorlijk felle daglichtlamp erop. Dat kan er mee te maken hebben. @ Friso, ik hoop vanavond weer verder te gaan, dus hopelijk heb ik snel weer een update. @ Erik, dat ziet er inderdaad uit als een lelijke treffer... Volgens de handleiding van Italeri heeft dit toestel in 1940 in Frankrijk gestaan, en Stg2 heeft met de BoB meegedaan, dus dit toestel zal naar alle waarschijnlijkheid ook mee hebben gevlogen met de BoB. Om vervolgens in 1941 richting het oosten te zijn vertrokken. Op wiki staat bij het artikel van Stg.2 deze foto overigens:
Jammer alleen dat de laatste letters niet op de foto staan... Verder staat onderstaande quote in hetzelfde artikel: "StG 2 flew operations in the Polish Campaign, the Battle of France, and the Battle of Britain." Ik denk dat ik wel safe zit met deze.
Danny
_________________ Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!
Intussen zijn we weer iets verder met de Stuka. Diverse details op de motor zijn geschilderd, en op de uitlaten na vind ik 'm wel mooi zo.
Gezien de motor dus nagenoeg klaar was ben ik alvast aan het airframe, of beter gezegd de vleugels begonnen.
En voor de grap even de romphelften tegen elkaar gezet en op de vleugel gepositioneerd.
Ook dit toestel is dus groter dan je (in ieder geval ik) aanvankelijk zou verwachten.
Voor de rest ben ik voornamelijk naar foto's aan het zoeken, wegens zoals Erik al aangaf is de T6+JK nagenoeg alleen als oostblok kist terug te vinden. In het ergste geval zal ik toch een ander schema uit moeten kiezen, en gezien toestellen met gele accenten (staartbanden, roeren vleugeltips en cowlings) toch wel de voorkeur genieten gaat dat nog best een opgave worden denk ik...
Danny
_________________ Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen