Een kleine update vandaag helaas. Ik had gehoopt meer te kunnen laten zien, maar het viel erg tegen allemaal.
Wat viel er dan tegen? Nou, het uitlijnen van het elektromotortje.
Zaterdagmiddag kwam meneer de postbode bij ons langs, of postbezorger zoals ze dat tegenwoordig genoemd hebben geloof ik. Hij had een envelopje voor mij bij zich en daar zat het volgende in.
Met dat alles wil ik de propeller laten draaien. Voor de zekerheid heb ik maar een aantal verschillende onderdelen besteld. Dat wat ik over heb, kan weer naar een volgend project.
Voor dit project gebruik ik het volgende motortje.
Het is een minimotor die loopt op 1,5 - 3 volt, zo'n 17 mm lang en een diameter van 6 mm. Ik wil 'm uiteindelijk laten lopen op één van de zonnecellen. Die leveren namelijk 1,5 volt per stuk en daarbij zou het motortje 21.000 omwentelingen per minuut moeten maken. Het is waarschijnlijk wat veel in vergelijking tot het 1:1 model. Maarja, je moet wat en het effect is tenslotte hetzelfde.
Vandaag heb ik dus een groot deel van de dag zitten prutsen om het motortje in de neus te krijgen en daarbij de propeller draaiend te krijgen. Van het begin af aan had ik al het idee het motortje vast te zetten tussen twee houders. Die heb ik gemaakt van vier stukjes evergreen van 1,0 mm waarbij ik er bij twee in het midden een gat geboord heb van 6,0 mm. Deze stukjes heb ik dan weer tegen een dicht deel geplakt en hiermee twee houders gemaakt. In beide houders heb ik een uitsparing gemaakt zodat die blijven zitten tussen de uitstulpingen waar de uitlaten in moeten aan de buitenkant. In de houder die bij de cockpit heb ik nog twee kleine gaatjes geboord voor kabeltje en voilà, motortje ertussen, vastplakken en klaar. Althans dat dacht ik... Dit was het makkelijke gedeelte. Nu moest er nog precies in het midden van het naafje van de propeller een gat geboord worden zodat de as er kon. Je raadt het al, dat lukte niet echt. Uiteindelijk het gaatje verder opgeboord totdat het wel in het midden zat, maar toen had de as natuurlijk geen grip meer op de naaf. Dus dat gevuld met secondelijm, in de neus gestopt, romphelften op elkaar en draaien maar. Toen liep ie nogal aan waardoor het motortje nauwelijks kon draaien. DusaAlles maar weer uit elkaar gehaald en opnieuw beoinnen. Gelukkig lukte het bij de tweede poging beter en heb ik nu de houders vastgelijmd aan de rechter romphelft. En zo ziet dat eruit.
Dit moet nu een nachtje goed drogen en dan kan de romp eindelijk dicht en de onderkant van de vleugels erop. Dat moet me dan brengen bij deel twee van het knutselen met elektronica, het solderen van draden. Met dit alles heb ik geen enkele ervaring dus als iemand nog tips heeft, dan houd ik me aanbevolen.
Tot zover.
Groetjes,
Ingmar