Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 24 aug, 2014 11:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Bert schreef:
Als ik naar het eerste voorbeeld kijk dat je geeft, lijkt het alsof je na het tamponneren nog aan de slag moet met witte (of lichtgekleurde) stipjes in het gedeelte dat je getamponneerd hebt. Een pittige klus, maar wel dankbare mits het lukt :D .


Dat is dan ook het nadeel van een artist impression. Ondanks dat wellicht het effect wel gaaf zou zijn, probeer ik toch bij de omschrijving te blijven.

Citaat:
De camouflage bestond uit gekleurde ‘mottles’ of wervelde patronen gedept met spons of ‘dry-brush’.De Phönix D.I had een middel-bruine afwerking, terwijl de Phönix D.II / IIa types donkergroen waren.


Ik heb in mijn hoofd dus een donkergroene afwerking op het linnen-oppervlak.

Ik heb nu net de romp voorzien van een derde laagje beige en ben begonnen met het boren van de gaatjes voor de 'rigging'. Is een duur dagje voor mij, er zijn zojuist twee 0,3 mm boortjes gebroken. Meer heb ik niet, dus het vervolg ga ik met 0,35 mm verder en komen er 0,3 mm boortjes op mijn verlanglijstje te staan :( :(

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 aug, 2014 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Waar waren we gebleven...? Nog even een paar foto's na 1 of misschien ook al een 2e laagje beige, in ieder geval duidelijk dat het nog niet goed dekt. De beplating bij de motor doe ik aluminium en dat heb ik afgetaped.

Afbeelding

Afbeelding

Na de 3e laag beige, verder met wat klein spul. Op de staartvleugel moest een PE-stripje als schoor tussen staart en achtervleugel. Ik vond dat wat iel en heb ze vervangen door 0,5 mm styreen staaf. Als je goed kijkt, zie je de controlhorns (ook van 0,5 mm styreen staaf) op de staart reeds aangebracht. Ik weet nog niet waar ik de controlhorns voor de achtervleugels moet plaatsen. Daarvan kan ik geen goede foto's vinden. Iemand een idee / suggestie?

Afbeelding

Gaten voor de struts (0,9 mm) uitgeboord en gaatjes voor de rigging (0,35 mm) aangebracht in de ondervleugel.

Afbeelding

Gaatjes voor de rigging en controlhorns in de bovenvleugel.

Afbeelding

Even een globaal plaatje, waarbij het plaatwerk zojuist is voorzien van een 2e laagje aluminium.

Afbeelding

Nu dus nog de controlhorns voor de staartvleugel aanbrengen en dan ga ik me opmaken voor een donkergroene camo.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 aug, 2014 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Iemand een idee / suggestie?

Algemene regeltjes zijn:
Control horns altijd op de scharnierlijn.
Control horns altijd op een rib.
Control horns altijd zo dicht mogelijk bij de romp.
Dus in dit geval: Ga vanaf de achterrand bij het schuine stukje recht naar voren naar de scharnierlijn, die net achter de schoren moet liggen (die zitten altijd aan een ligger vast, net zoals een scharnier).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 aug, 2014 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Onbewust al wel rekening met de algemene regels gehouden. Betreffende de controlhorns bij de staartvleugel, aan die locatie zat ik inderdaad ook wel te denken. Ik zal nog even proberen om een goede foto te vinden, waar ik één en ander op kan zien.

De meeste, duidelijke foto's zijn van modellen, en die hebben eigenlijk niet zo veel controlhorns er op zitten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2014 0:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Nog zoekende naar een duidelijk plaatje van de achterste controlhorns, heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken om er wat camo op te knallen. Iets waar ik erg tegen aan kan hikken als ik een nieuwe techniek aan het uitproberen ben. Proefmodelletje erbij en 2 soorten donkergroen erbij gezocht om te proberen. Vreemd, beide potjes van Humbrol, de ene is matt 30 en de andere is matt 149. Beide zijn donkergroen, maar er zit een heel klein beetje kleurverschil in. Ik heb besloten om de eerste laag van de 30 te doen en dan een tweede laag van de 149.

De ingrediënten:
Donorkit / stukje keukenrol / verf (Humbrol 30 en 149) en een setje oogschaduwborstels (DA €2,75).
Afbeelding

Het nadeel van de hobby is dat ik een flesje bier moest openen om de dop als verfbakje te gebruiken (uiteraard zijn er tig alternatieven te bedenken, maar ik vond deze de lekkerste). Goed, maar even wat stippen proberen op de donorkit. Borsteltje in de verf dippen, het overtollige verf afvegen aan de keukenrol en stipjes zetten. Hoe harder ik druk, hoe duidelijker de afdruk, dus daar is wat variatie in te bewerkstelligen.
Afbeelding

Deze proef beviel me wel, dus meteen maar toepassen op het model.

Dit is het resultaat van een klein half uurtje 'sponseren' of 'mottles' aanbrengen op het model.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Of het de juiste kleur is? Of de 'mottles' de juiste grootte hebben? Het ziet er in ieder geval wel leuk en geslaagd uit. Als ik het vergelijk met onderstaande foto, zou het beige wellicht nog wat meer gecamoufleerd worden met een licht subtiel laagje van groen, maar vooralsnog wilde ik het zo maar laten.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2014 1:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Het zou wellicht nog een subtiele laag kunnen krijgen met camouflage om het iets fijner te maken. Maar ik vind het er zo al goed uitzien!

Goeie manier trouwens om jezelf van verfbakjes te voorzien. Had vanavond helaas de noodzaak om er ook een paar op voorraad te maken. :brouw: :wink:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2014 8:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Zou inderdaad wat fijner kunnen (als de foto de maat is), maar het geeft zo toch een goede indruk. M.b.t. de control horns van het hoogteroer: Op de foto is wel iets te zien daar achteraan (een soort zwart haakje), maar dat zit voor mijn gevoel niet op de goede plaats (te ver naar achteren, dus asymmetrische krachten in de kabels). Ik vond ook nog een andere foto.

Afbeelding

Ook hier is iets te zien, maar weer heel onduidelijk. Wat mij vooral opvalt, is dat nergens de stuurkabels te zien zijn, terwijl ze toch ergens uit de romp moeten komen (tenzij de hele aandrijving in de romp zit, wat onwaarschijnlijk is voor een vliegtuig uit deze periode).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2014 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik zie nog even of ik de camo iets kan verfijnen, al zal dat wel een hele toer worden.

Betreffende de controlhorn van het hoogteroer, ik was vandaag op Hoogeveen. Omdat het vliegveld 50 jaar bestaat werd er een vliegshow georganiseerd (bij de vliegtuigfoto's in het off-topic deel plaats ik zo even een paar foto's voor een algemene sfeerimpressie). Ik stuitte daar op een Ryan PT-22A. Deze heeft een soortgelijk hoogteroer (ook bij de Stinson L-5 Sentinel). Door een as welke naar de romp gaat, kan het hoogteroer versteld worden. Die vage zwarte streepjes zijn dus vrijwel zeker de controlhorn van het richtingsroer op de staart.

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2014 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Maar die is wel van 1 WO later, en voor zover ik gezien heb is die interne aandrijving van het hoogteroer in WW I door vrijwel niemand toegepast.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2014 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Hmmm... en ik meende toch de oplossing te hebben gevonden.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement