Ik spaar klassiekers. Hoe ouder, hoe beter. Maar het moet betaalbaar blijven. Sommige oude, zeldzame klassiekers kosten 500 tot 1000 euro. Soms wel 1500 euro, in perfecte
conditie, ondanks dat ze ouder dan 50 jaar zijn. De decals zijn alsnog niet meer bruikbaar en die kits hebben soms ook nog maar 12 of 15 onderdelen of zo. Vind ik iets te ver gaan, voor
een 1:48 vliegtuigje. Daarom betaal ik nooit meer dan 30 euro, soms 40, als het een hele bijzondere is die ik heel graag wil hebben.
Ik hou er van om de kits in hun waarde te laten. Ik vind het ook een soort dankbetuiging, respect tonen voor de ontwerpers en makers van de mallen. Antennedraden toevoegen
en riempjes op de stoel is tot daar aan toe, maar hele cockpits gaan scratchbuilden gaat me te ver. Voor je het weet heb je de halve kit opnieuw gebouwd.
Deze oude kits zijn zó slecht, dat veel uitbreidingen slechts vlaggen op modderschepen zijn. Er mankeert zó veel aan, dat je wel kan bijven bouwen....
Deze oude Monogram kit heeft een lage nauwkeurigheid. Als je deze Mark IX met een moderne Hasegawa of Eduard vergelijkt, dan kan je zien dat er in 50 jaar HEEEEEL veel
veranderd is !!
Een andere reden is (eigenlijk de drijfveer van mijn modelbouwziekte) dat een oom van mij een ENORME verzameling bouwmodellen had, waar ik bij elk bezoek met GROTE bewondering naar
stond te staren. Meer dan duizend modellen. Schepen, tanks en vooral veel vliegtuigen, modellen in alle schalen. Zijn hele huis stond vol. Regelmatig kreeg ik modellen van hem omdat hij
plek moest maken voor nieuwe modellen. Waar die man de tijd vandaan haalde....ik weet het niet. Een vrouw, twee kinderen en dan ook nog eens een bedrijf runnen (hij was directeur/eigenaar
van Wasserij "De Zon". Het heet nu Rentex/Zeetex) en dan ook nog eens elk jaar tientallen modellen produceren. Ruim dertig jaar lang. Als je in zo'n tempo bouwt, heb je geen tijd om
details aan te brengen. Dan moet je snel werken.
In de jaren 70 en 80 had je hier in Middelburg een zaak genaamd "Efano". Nooit geweten waar die naam vandaan kwam of waar die mensen nu zijn. Die winkel verkocht ook decalvellen om
Spitfires, Messerschmitts en ander vliegspul in andere uitvoeringen te bouwen. Met één vel kon je op die manier wel vijf to tien versies bouwen.
Gezien zijn ruime bakrekening kocht hij zo'n stickervel en trok meteen tien dezelfde bouwdozen uit de schappen, als er al tien van lagen. Zo niet, bestelde hij ze gewoon.
Wat hij had ging de kast in en wachtte tot de rest arriveerde.
Eenmaal tien Spitfires rijker trok hij alle dozen open en schilderde alle pilootjes bruin. Daarna weden alle cockpits groen geschilderd, etc...etc... Hij liet alles aan het gietraam zitten.
De volgende dag kon hij beginnen met bouwen. Waren ze alle tien klaar dan werden ze achtermekaar bestickerd. Tja......dán schiet het wel op !!!

Dure merken, goedkope merken. Het maakte hem niets uit. Hij had geen airbrush dus alles werd met de hand geschilderd. Hij deed het nog verdomd goed ook. Zonder strepen. Wat de kleur ook was.
Dat lukt mij nog steeds niet, verdikke..... }-( Ik zeg er wel bij, ik schilder met acryl. Misschien een dom excuus, maar dat hoor ik dan nog wel

Acryl was toen nog nergens verkrijgbaar en de keuze hier in Zeeland was dun: Humbrol of Revell. Hier en daar was er ook Heller te krijgen maar dan was het assortiment weer veel te klein.
Hij moest wel met enamelverf schilderen. Misschien is dat het geheim. Ik heb al in geen jaren meer met enamel gewerkt.
De reden dat ik maar weinig aan scratchbuilden doe, is vanwege een luxeprobleem: ik heb echt een behoorlijke verzameling. Ruim 500 modellen. Om die binnen
20 jaar allemaal
afgebouwd te krijgen zal ik hard door moeten werken. Er zitten ook hele mooi, dure kits tussen en ga ik echt niet afraffelen. Daar ga ik iets moois van maken.
Ondanks dat ik vele modellen van mijn oom gekregen heb, is er maar een heel klein deel van zijn verzameling bij mij terechtgekomen. Ik kan me nog heel veel modellen herinneren en als ik
er zo eentje tegenkom op internet, koop ik hem. Dan bouw ik hem zelf en heb ik hem alsnog in mijn verzameling.
Sigmund Freud zou zeggen dat ik het doe uit jaloezie of zoiets, vanwege een groot verlangen dat nooit beantwoord werd. De kits die ik ooit zo bewonderde maar nooit kreeg, probeer
dan maar zó in mijn bezit te krijgen.
Ik heb niet voor niets heel veel kits uit de jaren '50, '60 en '70. De echte oude !! Niet de heruitgaven, als het even kan !!!
________
Erik.