Een leuke - en belangrijke - wetenswaardigheid voor alle Spitfire bouwers: de koevoet in het kleine deurtje was tot 1948...1949 nooit rood, maar gewoon cockpit groen.
Soms ook blank metaal (mat alu) of zijdeglans zwart.
Die koevoet werd trouwens pas sinds de Mark V in gebruik genomen, als ik mijn bronnen mag geloven. Waarschijnlijk hebben vele modelfabrikanten het dan mis, maar dat
komt omdat er vlak na de oorlog vele regels veranderden en toegevoegd werd, één ervan was een verplichte, rode koevoet, om in noodsituaties het raam te kunnen verbrijzelen.
Omdat sindsdien alle Spitfires rode koevoeten hadden, is het makkelijk om aan te nemen dat ze in de jaren ervoor ook een rode koevoet hadden.
En wat antennedraden betreft, die vervielen vanaf de Mark III. Deze had een UHF radio, die had geen lange draad nodig. De antenne zat in de holle buis, achter het schuifraam.
Bij de Mark I en II zag men soms ook draden aan de zijkant, die waren deel van het IFF systeem (Identification Friend or Foe). Niet elke Spit had draden aan de zijkant.
Echter, zij verdwenen geheel bij de komst van de UHF radio. De antennadraad bovenop verdween, maar toch werden bij sommige missies de IFF draden aan de zijkant nog wel
gebruikt. Daarom kan men foto's vinden van een Mark V met draden aan de zijkant, maar niet bovenop.
Dit was zomaar wat info. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
== Het valt me trouwens op, kijkende naar deze foto, dat de verf aan de rechterkant van de vleugel ook behoorlijk afgesleten is..... Die slijtage is dus niet alleen aan de linkerkant, de
instapkant, voorbehouden. Mooi, want ik twijfelde ooit aan één van mijn Spits of ik de slijtage niet te veel overdreven had, rechts. Niet dus.
________
Erik.