InleidingToen ik hoorde dat er een groepsbouw kwam met als thema: 'War on Terror' wist ik meteen dat ik mee zou gaan doen, aangezien de golfoorlogen en de oorlog in Afghanistan mijn favoriete bouwonderwerpen zijn. Nu kan ik denk ik 90% van alle kits die ik hier heb liggen wel bouwen voor deze gb, maar dat is net wat te veel om in 6 maand te bouwen dus moest er een keuze gemaakt worden. Nu vermoedde ik al dat vooral de 'good guys' zouden zijn vertegenwoordigd in deze GB, dus ging mijn voorkeur uit naar iets van de Irakezen tijdens de inval in 2003 of iets van de terroristen. Uiteindelijk heb ik dan maar besloten om een Iraakse Mi-17 te gaan bouwen van het merk Mastercraft zoals die zijn gebruikt door de Irakezen in 2003, daarnaast ben ik ook begonnen aan een 1/72 diorama met terroristen en Special Forces, maar daar komt later wel een topic van.
Echter toen ik begon met het bouwen van deze lompe Rus bleek al snel dat het allemaal niet echt geweldig paste... Oostblok qualitiet zullen we maar zeggen.. Dus besloot ik eerst nog maar even te wachten met het openen van een topic. Maar nu ik de romphelften inmiddels aan elkaar heb zitten en een aantal dry-fits heb gedaan waaruit bleek dat het met een beetje veel plamuur en schuurpapier wel strak is te krijgen, heb ik toch maar een topic geopend.
De GeschiedenisDe Mil Mi-17, NAVO codenaam ‘Hip’, is een in de voormalige sovjet unie ontwikkelde transporthelikopter. De ontwikkeling van het basis type Mi-8 verliep in eerste instantie niet heel goed aangezien de Russen nog dik tevreden waren met de oudere Mi-4’s en daarom dus nog niet echt het nut zagen in een nieuwe helikopter. Maar toen tijdens de oorlog in Vietnam duidelijk werd hoe nuttig de Huey’s daar waren, dus hoe die daar zorgden voor de hoge mobiliteit van de Amerikaanse troepen, besloot de Russische regering als nog toestemming te geven voor de massa productie van de Mi-8. Uiteindelijk kwamen de eersten in 1967 in dienst bij de Russische Luchtmacht. De Mi-8 werd de aller eerste Russische helikopter met 2 motoren .
Later werd er een verbeterde variant ontwikkelt, Mi-8MT. Deze versie werd echter niet alleen voor de Russen gemaakt, maar ook voor de export. De export versies van de Mi-8 kregen de naam Mi-17. Het verschil tussen de Mi-17 / Mi-8MT en de eerdere versies van Mi-8 is vooral dat de Mi-17 een sterker frame heeft, en twee grotere TV3-117MT motoren. Een ander uiterlijk verschil is dat de staartrotor bij de Mi-17 aan bakboord zit in plaats van stuurboord zoals bij de Mi-8, en dat er kappen tegen stof voor de inlaten zitten op de voorkant.
Eén van de vele landen die Mi-17’s in gebruik hebben is Irak. De Mi-17 heeft een lange operationele geschiedenis binnen de Iraakse luchtmacht, zo zijn ze onder andere gebruikt tijdens de oorlog met Iran, en een jaar nadat die oorlog was afgelopen tijdens de inval in Koeweit op 2 augustus 1990 . Daar werden Mi-17’s gevuld met speciale eenheden gebruikt door de Irakezen tijdens de aanval op Koeweit City.
Echter nog geen jaar later toen Operation Desert Storm begon in 1991 werd een groot deel van de Iraakse luchtmacht uitgeschakeld door de vliegtuigen van de door de Amerikanen samengestelde en geleide coalitie. Tijdens deze aanvallen werden ook veel van de Iraakse Mi-17’s uitgeschakeld. Maar ook al werden veel van de Iraakse helikopters vernietigd, tijdens de inval in 2003 beschikte Sadam nog altijd over Mi-17’s die ook toen wederom zijn gebruikt door de Iraakse luchtmacht. De Irakezen hebben ook nu nog steeds Mi-17’s in gebruik, alleen zijn dit versies met een laadklep, in plaats van de gebruikelijke klapdeuren.
Nog een aantal technische gegevens:
Bemanning: 3: piloot, copiloot en engineer
Capaciteit: 32 militairen, 12 brancards, of 4.000 kg aan vracht
Lengte: 18,42 m
Rotor diameter: 21,352 m
Hoogte: 4,76 m
Leeggewicht: 7.100 kg
Max takeoff gewicht: 13.000 kg
Motoren: 2× Klimov TV3-117MT turboshafts
Max snelheid: 250 km/h
Plafond: 6.000 m
Actieradius: 950 km
Ik ben tijdens mijn eeuwig durende zoektocht naar referentie materiaal van Iraakse helikopters tot nu toe 3 verschillende kleuren schema's tegen gekomen.
Groen:
Groen, zandbruin, Bruin:
En zandbruin met donker bruine kleur:
Het laatste kleurenschema ga ik gebruiken op mijn Hip.
De BouwIk heb geen foto's van de sprue's gemaakt, aangezien de helft van de onderdelen los in de doos lagen toen ik de kit kocht. Maar ik heb wel een van het internet gejatte box-art voor jullie:
De kit heeft matig detail, veel dikke onderdelen met flash maar met een beetje geduld is er wel wat van te maken.
Bovendien is het bij zo'n kitje extra leuk om alles wat op te leuken met scratch onderdeeltjes, zo heb ik het interieur voorzien van collectives
(wel zo handig lijkt mij...) , stoelriempjes, bekabeling, en heb ik pootjes gemaakt voor onder de stoelen.
Het interieur voor de verfbeurt:
En na de verfklus:
Op deze foto's komt de chipping eigenlijk net iets te veel naar voren, in het echt is het veel minder nadrukkelijk aanwezig.
Op naar de volgende update.
Dj.