Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 18 feb, 2014 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Nou, de wash zit eroverheen. Hij is al een paar dagen droog, maar ik was vergeten er een foto van te maken. Het ziet er nu beter uit, er is echt meer diepte in gekomen.
Afbeelding

Binnenkot gooi ik er de stofwash overheen.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 feb, 2014 0:41 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Dit zit er inderdaad al veel levendiger uit zo! Goed hoor :brouw:

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 feb, 2014 10:47 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Dit ziet er inderdaad beter uit! :)
Bij een volgend model zou ik alleen een veel donkerdere kleur gebruiken, maar bij deze tank misstaat dit roestbruinige kleurtje ook zeker niet!
De arabische letters staan ook leuk trouwens, succes.


Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 feb, 2014 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt beiden! De lichtere wash was eigenlijk een foutje van mezelf. Ik had nog een restje wash over, en dacht dat dit burnt umber was. Het was dus geen umber, maar sienna, wat lichter van kleur is. Maar ik vind het niet zo erg, want het roestkleurige van het sienna staat ook mooi op de tank. Het arabisch vond ik ook wel leuk om toe te voegen, je ziet wel vaker dit soort tanks met leuzen erop. Het betekent trouwens "oudgediende" of "veteraan", dat vond ik wel passend bij een tank van deze leeftijd.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2014 16:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Vandaag was de stofwash droog, maar ik vond het nog niet overtuigend genoeg. Na 2 lagen wash was het nog steeds niet de hoeveelheid stof die ik erop wilde. Ik wilde meer deze kant op:
Afbeelding
De tank goed vol met zand en stof, zodat het echt de uitstraling van een oude bak heeft. Maar met de washmethode ging het allemaal erg lang duren. Dus had ik een nieuwe "methode" voor mezelf bedacht. Ik heb eerst een mengsel gemaakt van beige acrylverf, fijn zand, behanglijm en water. Omdat ik toch nog wat opgedroogde woestijnmodder wilde maken, heb ik hetzelfde papje hier ook voor gebruikt, maar dan met minder water om het vaster te maken. Alles goed roeren om de behanglijmkorrels weg te krijgen, en dan heb je dit:
Afbeelding

Dit mengsel verdunnen met water totdat het goed smeerbaar is. Dan de tank lekker vol smotsen, zodat alles bedekt is. De zandkorreltjes blijven in de richels en holtes zitten, net zoals echt woestijnzand.
Afbeelding

Zo blijft het natuurlijk niet, want dan ziet het er niet uit. Dus vrijwel direct nadat je het prutje aangebracht hebt, veeg/ dep je het met een doekje weer uit.
Afbeelding

Zo veeg je de zandkorrels nog extra in de hoeken, en creëer je ook een mooie egale "stof"laag.
Hoe ziet dat er dan uit als het klaar is? Nou, zo:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Da achterkant heeft wat mindere plekken, maar als de twee vaten erop zitten, is dat niet meer zichtbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De opgedroogde modder op de tracks wordt nog bijgewerkt, het zit hier en daar nog op onlogische plekken.
Ik vind dit experiment erg geslaagd, het ziet er realistisch uit in mijn ogen. Het is wel oppassen dat je de kleine dingen van het model niet beschadigd, ik heb er al wat lampjes etc vanaf gestoten.

Ik wilde eventueel ook nog een antenne op de koepel zetten, maar ben er nog niet helemaal uit of ik het doe of niet.
Afbeelding
(Excuses voor de slechte foto, ik kreeg de camera niet beter op de antenne gefocust als dit)

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van het stoflaagje, en of er nog verbeteringen te maken zijn aan de tank. Hij is nu bijna af, op wat kleine dingetjes na. Ik denk dat ik binnenkort de eindfoto's kan maken.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2014 19:12 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Persoonlijk zou ik het wel proberen af te zwakken. Je drybrush, die volgens mij juist een hele mooie look gaf, is nu haast niet meer zichtbaar.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2014 19:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Voor zover ik weet heb ik er geen drybrush op gedaan, alleen die umberwash. Ik kan het nog wat afzwakken met een drybrush met wat donkerder bruin, khaki of iets in die trant. Dan komt dat umberkleurige ook weer terug. Persoonlijk vind ik het nu wel mooi, het had misschien íets minder gekund, maar dat kan met de bovengenoemde drybrush wel goedgemaakt worden.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2014 19:34 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Pardon, die bedoelde ik inderdaad. Maar dat zou je inderdaad kunnen doen.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2014 19:48 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Het effect is leuk, maar met pigmenten zou het toch echt beter hebben geleken.
Dus dat adviseer ik je alsnog om pigmenten te kopen of eventueel die pastelkrijtjes waar je het al met mij over had.
Dit aangezien de wash die eerst zorgde voor diepte in je model nu eigenlijk volledig onzichtbaar is geworden zoals Heico ook al zei.

Succes,


Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2014 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Het is best aardig gelukt ja, maar het jammere vind ik is dat er nu totaal geen diepte meer in het model zit.
Ik ga sowieso nog achter die pigmenten aan, want dat werkt ook makkelijker. Dat is gewoon (droog) op je model kwasten, en hier moest ik eerst dat mengel maken, etc... Het is wel jammer ja, dat de wash nu onzichtbaar is geworden, maar het voordeel is nu wel dat ik een eventuele nieuwe wash nu wel met burnt umber in plaats van burnt sienna kan maken, en dat het ook een diepere kleur gaat krijgen. Dan zwak ik het stof ook weer af. Een nieuwe wash is denk ik nog beter dan de drybrush, omdat je je dan vooral de hoeken schaduw gaat geven. Dat doe ik dan maar, de burnt umberwash eroverheen.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement