heico1980 schreef:
Ja ouwe, kom maar op met die foto's en je verhaal. Je bent zeker nog druk bezig met het verzinnen van grappige opmerkingen??
Beetje jammer Heico, ik hoef geen grappige opmerkingen te verzinnen, ze komen zo wel!
Dat zal ook gaandeweg de bouw van deze kit ook wel komen, want ik weet nu al dat ik issues tegenkom! Gelukkig voel ik me gesterkt door het enorme scala aan kennis wat op dit forum aanwezig is!
Maar eerst dan wat informatie over de Super Hornet, want ik neem aan dat een ieder de F-18 kent, een leuke aanvalsjager die opereert vanaf vliegdekschepen. Maar dit is iets anders, een upgrade ervan eigenlijk...
Nou ja, het is best wel een goed toestel eigenlijk! Ja, de info! Zitten we er klaar voor?
Aan het begin van de jaren '90 werd de A-12 Avenger II ontwikkeld om de A-6 Intruder en A-7 Corsair II te vervangen. Welke zei u??? Nou, deze:
Een vreselijk butlelijk ding, en het project flopte
big time en werd goden zij dank geannuleerd.Maar hierdoor hadden onze vrienden van de US Navy echter een probleem; er was geen enkel ander vliegtuig in ontwikkeling en een nieuw project zou zeker drie decennia in beslag nemen voordat een bruikbaar product uit zou voortkomen. De Tweede Golfoorlog maakte duidelijk dat de US Navy meer slagkracht nodig had om de US Air Force bij te kunnen houden en de toch al verouderde A-6 en A-7 zouden het zeker geen 30 jaar meer uithouden. Een snelle oplossing was vereist en daarom werd ervoor gekozen om een bestaand ontwerp te updaten. McDonnell Douglas zou oorspronkelijk de A-12 ontwikkelen. De vliegtuigbouwer besloot op de nieuwe situatie in te spelen en de F/A-18 door te ontwikkelen tot een toestel met een zwaardere bewapening, een groter bereik en geavanceerdere apparatuur.In 1992 bestelde de United States Navy het toestel bij McDonnell Douglas, dat inmiddels is overgenomen door Boeing. Het toestel is dus eigenlijk een doorontwikkeling van de F/A-18 Hornet, vandaar de naam Super Hornet, en hij gaat in NAVY-kringen door voor "Rhino"...tja.
In 1996 vloog de Super Hornet haar eerste testvlucht en het zou nog tot 1999 duren voordat alle tests waren afgerond. Er werden in totaal 3100 testvluchten uitgevoerd met een totale duur van 4600 vlieguren. In maart 1997 ving de daadwerkelijke productie aan.
De Super Hornet vervangt inmiddels veel verouderde vliegtuigtypen waaronder de A-6 Intruder, A-7 Corsair II, Lockheed S-3 Viking en Grumman F-14 Tomcat. Een speciale versie, de Grumman EA-18G Growler, zal de Grumman EA-6 Prowler vervangen en de elektronische oorlogvoering-taken op zich nemen. In het kort komt het er op neer dat alleen de turboprops en helikopters van de US Navy niet door de Super Hornet vervangen zullen worden!
Op het eerste gezicht is de Super Hornet vrijwel identiek aan de Hornet. De "Rhino" (ja, sorry, ik vind het géén naam voor een vliegtuig hoor!) is echter een stuk groter en langer en kan meer wapens en brandstof meenemen, (zie de twee extra ophangpunten onder de vleugels). De 35% krachtigere motoren zorgen dat het extra gewicht vliegend te houden is en, ook best wel belangrijk, het toestel is in staat om met de zwaardere last terug te keren naar het vliegdekschip (bringback capacity). Als YF-17 was de Hornet ongeveer even zwaar als de Northrop F-5 terwijl de Super Hornet zelfs zwaarder is dan de F-15 Eagle. Ondanks dit alles heeft de Super Hornet een iets kleinere radar echo, en slechts dat belette hem ook om de beste jager van de 4e generatie ter wereld te worden, die eer is gegaan naar de SU-30!
Enkele nadere gegevens die misschien wel interessant zijn om te weten:
Het prijskaartje is slechts $57.000.000 voor de E uitvoering, en $59.000.000 voor de F uitvoering, en dat is een heel stuk goedkoper dan de F-35, waar een prijskaartje aan hangt van $151.000.000..voorlopig dan. Ik vraag me nog steeds in alle ernst af waarom ze in Den Haag niet even in de reclamefolder van de FA-18 hebben gekeken...maar ja, wat wil je met zo'n onnozel vrouwtje als minister van defensie..Terzijde!
Het toestel weegt leeg 13.864 kg, en afgetankt en voorzien van wat gooi en smijtspul maximaal 29.900 kg!
Er liggen niet 1 maar 2 motoren in van het merk General Electric, type F414-GE-400 turbofans, die het toestel een snelheid kunnen geven van meer dan Mach 1,8, dus dat is eehhh...tja..snel!
Het toestel heeft maar liefst 11 ophangpunten, waar ook heel wat aan gehangen kan worden, zoals bijvoorbeeld een AGM-154, B61, GBU-31, Mk-20, Mk-80Paveway, en dat zijn dan alleen de bommen nog maar, aan raketten heeft hij nog liggen het volgende: AIM-9, AIM-120, AGM-65, AGM-84, AGM-84E en de AGM-88! Jaja, daar zijn jullie wel even stil van hé?
goed, ik neem aan dat jullie zo voldoende op de hoogte zijn; nog een plaatje van het toestelletje:
Niet mooi? Nog één dan:
Trouwens, de Super Hornet heeft ook deel genomen in The war against terror, (en gelukkig maar, anders had ik een ander toestel uit moeten zoeken en was deze nog enkele jaren blijven liggen, ben ik bang!) Bijvoorbeeld tijdens the Gulf War van 1991, de US Navy zette 106 F/A-18A/C in en de US Marine Corps 84 F/A-18A/C/D Hornets.Enkele F/A-18 pilots schreven twee kills op hun lijstje bij tijdens de Golf oorlog, beiden MiG-21s. Op 17 January, de eerste dag van de oorlog, US. Navy piloten Lieutenant Commander Mark I. Fox en zijn wingman, Lieutenant Nick Mongilio waren vanaf de USS Saratoga in de Rode Zee gestart om een vliegveld in het zuidwesten van Irak te verbouwen. Onderweg werden ze gewaarschuwd door een E-2C Dat er 2 MiG-21 toestellen in de buurt waren die het niet met hun missie eens waren! De Hornets shoten de twee MiGs neer, met AIM-7 and AIM-9 missiles in een korte dogfight. De F/A-18s, die elk (910 kg) bommen bij hun hadden,hebben netjes, en zonder verdere incidenten hun missie afgemaakt voordat ze weer terugkeerden naar hun Saratoga.
Goed, nu naar de bult plastic waar ik straks zo'n, bij voorkeur goed gelijkend, model van moet maken: En dat het een bult is zien jullie hier, jullie moeten zelf maar even kijken, jullie zijn tenslotte allemaal grote jongens!
Apart dooschje voor de bommetjes en aanverwant gooi en smijtspul:
Leuk om zo vlak voor kerst een doosje open te doen, en dit zat er in:
Dan de documentatie en het grote plakkervel, die ik veilig in het plastic laat totdat ik er aan toe ben:
Medebouwers against terror! Jullie kunnen je voorstellen dat als men zo'n doosch opent dat je best wel een *SLIK* moment doormaakt, bij mij was dat niet anders! Maar, een eenmaal geopende doosch sluit men niet weer, en ik heb in al mijn (eigen)wijsheid besloten:
Deze kit ga ik Straight OOB (dus direct uit den doosch) bouwen, hij was tenslotte al duur genoeg!
Voor wat betreft deze bouw: Tot in het nieuwe jaar en voorzichtig met vuurwerk! Proost!