Geachte medebouwers! In een zeer recent verleden kreeg ik de vraag te horen van mijn goede vriend, Merkavatankverzamelaar en tevens vraagbaak/praatpaal Heico, alhier bekend als "Heico1980", wanneer ik eindelijk eens iets niet-grijzigs zou bouwen!
Welnu, het is zover, en tevens lever ik een bijdrage aan de Groepsbouw, waar ik nog steeds met stijgend plezier aan deelneem!
En wat hebben we hier? Een vliegdekstraaljager, en mooi blauw, dat dan weer wel!
Info: (letten jullie even op?)
De eerste van Grummans fameuze 'katten' met straalvoortstuwing was de Grumman F9F Panther. Het toestel had niet de uitstraling van de eerdere F8F Bearcat,maar verwierf zich nietemin een goede reputatie als een stoere en robuuste jager. De Panther schreef geschiedenis door als eerste vliegdekstraaljager ten strijde te trekken,en voldeed goed in Korea,waar het toestel intensief gebruikt werd door de US Navy en US Marine Corps.Tegen de tijd dat de productie eind 1952 ten einde liep,waren er bijna 1400 afgeleverd.
Aanvankelijk zou de F9F een viermotorige tweezits nachtjager worden,maar daarvan werd afgezien voordat het ontwerp voltooid was. Grumman verlegde daarop de aandacht naar een eenmotorige eenzits straaljager voor overdag. Er werden twee prototypes besteld met de aanduiding XF9F-2.
Het eerste toestel maakte,voorzien van een geïmporteerde Rolls-Royce Nene motor op 24 november 1947 zijn eerste vlucht. Die verliep zo veelbelovend dat meteen aanzienlijke orders werden geplaatst voor de productieversie,de F9F-2 met een in licentie gebouwde Pratt &WhitneyJ42 kopie van de Nene.
Hoewel de F9F-2 het eerste productiemodel was,was het eerste model dat operationeel werd de F9F-3,dat was uitgerust met de iets minder krachtige J33 motor. Deze versie werd in mei 1949 in gebruik genomen door US Navy Fighter Squadron VF-51,maar er werden uiteindelijk slechts 54 F9F-"'s afgeleverd,waarvan de meeste later tot F9F-2 standaard werden omgebouwd. De volgende was de F9F-4 met de Allison J33-A-16. Deze variant werd november 1949 geleverd,ongeveer een maand voor de eerste vlucht van wat de meest gebouwde en ook laatste telg van de Panther-familie zou worden:de F9F-5 met Pratt & Whitney J48 motor (een in licentie gebouwde Rolls-Royce Tay). Er werden er meer dan 600 van gebouwd. Eind 1952 werd de productie gestaakt. Tot het totale aantal Panthers behoorden ook enkele F9F-5P fotoverkenners.
De F9F-5 Panther was de laatste versie die operationeel werd. In oktober 1958 nam VAH-7 afscheid van de laatste exemplaren,hoewel nadien nog veel Panthers bij trainingseenheden actief bleven.
En de F-9 kende een een beroemde piloot, namelijk niemand minder dan Neil Amstrong, een ieder wel bekend van o.a. het Apollo-programma! (niet? ga je onmiddellijk schamen en daarna googelen!!)
Een niet zo bekende anekdote van deze legende:
Zijn eerste aanstelling was bij het Fleet Aircraft Service Squadron 7 in San Diego. Twee maanden later werd hij toegewezen aan het Fighter Squadron 51 (VF-51), waar hij op 5 januari 1951 zijn eerste vlucht in een straaljager maakte, een Grumman F9F-2B Panther. Op 3 september vloog hij boven transport- en opslagfaciliteiten ten zuiden van het dorp Majon-ni en ten westen van Wonsan. Terwijl hij bij een snelheid van omstreeks 560 km/u bommen gooide, werd zijn Panther geraakt door luchtdoelgeschut. Tijdens zijn pogingen om de controle over het vliegtuig te herkrijgen, vloog hij op een hoogte van 20m tegen een paal, waarbij over een lengte van bijna een meter een deel van de rechtervleugel afbrak. Het lukte Armstrong terug te vliegen naar vriendelijk gebied, maar door het verlies van zijn rolroer, was het gebruik van zijn schietstoel de enige veilige optie om weer voet op aarde te zetten.
Specificatie's voor degenen die het naadje van de kous willen weten:
Type: vlootgesteunde éénzits jager.
Motor: 1 straalmotor Pratt & Whitney J48-P6A met een stuwkracht van 2.835 kg
Topsnelheid:930 km/u
Vliegbereik: 2.100 km
Gewicht:maximaal toegelaten startgewicht 8.490 kg
Spanwijdte: 11,58 m
Lengte:11,84 m
Bewapening:vier 20 mm kanonnen, bommen, raketten.
en tot slot een foto van het echte toestel, waarvan er overigens nog één vliegend exemplaar over is:
Zo, en nu over naar de kit! Ik had deze van Sensei Trumpeter al langer in mijn bezit, en uiteraard is dit de gelegenheid om hem te bouwen! Volgens de reviews is dit een prima kit, die makkelijk in elkaar valt; we zullen zien, we zullen zien....
Den Doosch:
Met de bijbehorende en derhalve ook broodnodige bouwtekening!
en een ingewikkeld kleurenschema...blauw...
Decalletjes...
En maar liefst 3 hele sproetjes:
Waarvan de laatste vooral vol zit met gooi en smijtspul:
Glaswerk:
En uitgebreid PE en nog wat grappigs om de cockpit mee op te leuken:
En om aan te tonen dat ik op alles voorbereid ben, heb ik speciaal voor de bouw deze ingeslagen:
Medebouwers; ik heb niet het idee dat ik jullie lang ga vervelen met de bouw, maar voordat jullie in gejuich uitbarsten; ik heb nog meer NAVY kitjes...óók in 1:48 dus,trust me!
Indien de bouw écht zo voorspoedig loopt als ik nu verwacht, dan mogen jullie alvast mee gaan denken over de volgende..ik doe ook verzoeknummers!
Tot de volgende update!