@ Markie, de passing van het glaswerk is inderdaad wat ongelukkig op sommige plekken. Zo zit het windscherm ook niet helemaal zoals ik het graag had gezien...
Dan nu nog even over de kleuren, ik was bang dat het toestel te 'eentonig' was qua kleur. Ik heb tenslotte geen preshade of wat dan ook gebruikt, en ik was bang dat ik daar spijt van zou krijgen. Desondanks heb ik een wash gemaakt en ben ik aan het soppen geweest en heb ik zitten boenen.
De linker vleugel is op onderstaande foto gewashed:
Valt me toch niet tegen.
Als jullie goed kijken kunnen jullie wat subtiele chipjes op de vleugels zien, ik heb lichtjes gechipped om de grote blauwe oppervlakten verder te breken. Daarbij komt, het toestel is gebruikt, dus hij mag er ook best zo uit zien.
Nog wat chipping zonder wash:
Ik heb de chips voornamelijk geconcentreerd op de randen en hoeken van panelen, wegens dat leek mij logischer dan chips in het midden van een paneel.
De chips zijn nog niet perfect, maar ik denk dat ik in de gaten heb hoe ik het aan moet pakken met de stift.
De wash had ik aangebracht in een vrij uurtje voordat ik naar werk moest, en dat geeft de verf mooi de tijd om wat aan te drogen. Daarom heb ik de onderkant ook nog niet gedaan, omdat ik dan ongetwijfeld vingerafdrukken in de olieverf zou krijgen. Dat hoop ik dus op deze manier te voorkomen.
Toen de cowling definitief vastgeplakt zat (dit kan pas als de uitlaten op hun plek zitten), had de linker uitlaat zin om los te komen en in de cowling te verdwijnen. Aandgezien ik 'm er niet meer uit kreeg heb ik er maar één moeten maken van een plastic buis van dezelfde diameter. De uitlaten ga ik als laatste verweren en schilderen, dus het klopt dat deze nog 'blank' zijn.
Door de wash zijn de chipjes wat doffer geworden. Ze zitten er natuurlijk nog wel, maar ze zijn wat minder prominent aanwezig. Gezien de lichte basiskleur en het feit dat ze nauwelijks opvallen had ik er wellicht meer aan kunnen brengen, maar dat is een les voor de volgende.
Als laatste heb ik de 1000-ponder ook heel licht gechipped met de vertrouwde spons techniek. De reden daartoe is a) dat een bom er ook wel redelijk verweerd uit mag zien, en b) het volgende:
De Vindicator was, net als de Dauntless, als scout bomber in dienst. Dat wilt zeggen dat ze ook weleens met bom rondvlogen op zoek naar 'targets of opportunity'. Nu kwam het ook voor dat er niets gevonden werd, en dat het toestel dus ook wel eens landde met de bom nog bij zich.
Vanavond of morgen wil ik de onderkant van het toestel gaan washen, daarna is het een kwestie van de boel afbouwen (wielen, banden en prop), de uitlaten schilderen en aflakken.
Danny