Tja als je zoon dan een groepsbouw organiseerd moet je natuurlijk ook je steentje bijdragen....
Of het bij deze kist blijft weet ik nog niet (genoeg vliegspul op voorraad) voor deze groepsbouw.
De SeaFury was bedoelt als opvolger voor de succesvolle Hawker Typhoon en Hawker Tempest jachtvliegtuigen / jachtbommenwerpers. Het ontwerp leent dan ook vele dingen van voorgenoemde vliegtuigen. De semi-eliptische vleugel van de Tempest werd ingekort en de romp is volledig monocoque, met een hoog geplaatste cockpit voor een beter overzicht. Hoewel tegen het einde van de oorlog de land-versie gecanceld werd ging de ontwikkeling van de Marine versie voor gebruik aan boord van vliegdekschepen, de Sea Fury, gewoon door.
Het eerste prototype van de Sea Fury, SR661, maakte zijn eerste vlucht op 21 februari 1945 vanaf Langley Airfield waar de Hawker Aircraft Company haar fabriek had. Hoewel dit protoype uigerust was met een vanghaak aan de achterkant, had het nog niet de opvouwbare vleugels die later ingevoerd zouden worden. Het tweede prototype, SR666, werd uitgerust met een 5-blads Rotol propeller en opvouwbare vleugels en maakte zijn eerste vlucht op 31 januari 1946. Tijdens de testlandingen op een vliegdekschip doken er problemen op met de vanghaak, na aanpassingen werd het toestel in het voorjaar van 1947 gecertificeerd voor deklandingen.
de Nederlandse Marine Luchtvaartdienst zette de Sea Furies in vanaf 1946 aan boord van het vliegdekschip Hr. Ms. Karel Doorman (1948). 48 stuks, waarvan 25 in licentie gebouwd door Fokker, waren verdeeld over drie Squadrons: VSQ 3, VSQ 4 en VSQ 860. Uiteindelijk werd de Sea Fury in 1956 vervangen door de Hawker Seahawk
De te bouwen kit van PM.
Ralph