Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 245 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 25  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 sep, 2013 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik kan alsnog proberen om die stukjes flap naast de gondels weg te halen (en ze aan de flap te plakken). Ik heb ze "ruim" uitgesneden, omdat in het IPMS artikel nogal nadrukkelijk als "fout" gemeld werd, dat de flap zijkant loodrecht op de vleugelachterrand moest staan. Dat heb ik dus gedaan, maar dan zo dat bij flap down de motorgondel vrij bleef. En dan zit ie er dus te ver van af. :( Zal morgen eens kijken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 sep, 2013 0:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Arjan Ouwendijk schreef:
het is een F50 maar het gear van de F27 is in principe hetzelfde ( andere fabrikant echter ).


Behalve de nose gear natuurlijk :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 sep, 2013 9:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Operatie flap, take 1. Met zaag en mes de linkervleugel geopereerd; zo dicht mogelijk langs de motorgondel, zonder dat de flap in uitgeslagen toestand aanloopt.

Afbeelding

Boven voor en onder na de operatie. De flaps zijn nu 2.2 en 1.8 mm te kort.

Afbeelding

Stukjes plastic van 2 en 0,25 mm dik aan de flaps geplakt.

Afbeelding

En maar weer schuren, plamuren en de rest.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 sep, 2013 13:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Gebruik jij zo'n dikke zaag? :shock:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 sep, 2013 14:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Gebruik jij zo'n dikke zaag?

Ik hoop dat dat een grap was. :wink: Nee dus, mijn zaagje is iets meer dan 0,3 mm dik, dus zaagsnedes zijn meestal minder dan 0,5 mm (vanwege enige wiebel). Maar wat er overwas van het afgezaagde stukje hing aan elkaar van putty, en was bovendien enigzins gewond door het mes. Leek me steviger om gewoon een nieuw schijfje plastic er op te zetten. Dat is intussen in vorm geschuurd en pas gemaakt. De gaten in de vleugel zijn weer dichtgemaakt met putty, en het spul ligt nu te drogen. Daarna (weer) schilderen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 sep, 2013 15:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Ik maak nooit grappen over modelbouw. :wink: Ik wist alleen niet dat je hier zoveel op had geputtied en het resultaat kwam op mij hetzelfde over als wat ik zelf vroeger had toen ik met een ijzerzaagje dit soort dingen deed, vandaar. Echt zo'n lekkere dikke zaagsnede door het golvende patroon van het zaagblad. Alleen lijmde ik vroeger de te korte flaps zo aan de vleugel en vond het dan ook nog fantastisch mooi, dus dat doe je toch een stuk beter. Goed bezig!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 sep, 2013 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Terwijl de vleugels liggen te drogen heb ik de laatste voorbereidingen voor het sluiten van de romp getroffen: de verlichting. Zoals gebruikelijk was alles op, leeg of gewoon niet meer aanwezig. Geshopt voor een batterijhouder, stekkertjes en krimpkous. Laatste batterijen in huis opgeofferd voor de universeelmeter en de lichtbron. Voorschakelweerstanden uitgerekend (> 160 Ohm bij 6,5 volt, twee maal honderd in serie genomen; die had ik nog). Ledjes getest, daarna stap voor stap connectortjes, kabeltjes en weerstanden aan elkaar gesoldeerd. Het solderen van de beryllium koper pennen was toch lastig (eigenlijk zijn het krimpcontacten). Laatste test, het werkt.

Afbeelding

Ledje in de cabine geschoven. Werkt nog steeds.

Afbeelding

Wel is het licht nog vrij sterk, misschien toch de dimmer bouwen. Kijken of het in een gesloten romp er ook werkt.

Afbeelding

Ja dus. Als ik de sboertjes er af haal, is het nauwelijks storend.

Afbeelding

Nog het ledje en de connectortjes vastplakken en de leads grijs verven. Daarna dicht doen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 sep, 2013 12:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er leuk uit, zo heb je eer van je werk.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 sep, 2013 14:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De verlengde flaps zijn geschuurd.

Afbeelding

Staan nu in de primer. Op de motorgondels moeetn volgens het ISPM artikel (en foto's) een tweetal luchthappers zitten. Die heb ik gemaakt van 2,3 mm plastic buis, geruimd naar 1,5 mm binnendiameter, en daarna schuin afgesneden en geschuurd.

Afbeelding

In de vleugel zitten ook nog schijnwerpers. Uitgezaagd en gesneden en afgedekt met een stukje 0,5 mm plastic sheet. De vleugels kunnen nu in de primer; alle "grote" onderdelen zitten er op. Ik heb ook alvast twee malletjes gemaakt om later de flaps onder de juiste hoek vast te lijmen: 35 graden voor de buitenste en 23 graden (2/3) voor de binnenste.

Afbeelding

Tenslotte voordat de romp dicht gaat nog een test raampje gemaakt met Kristal Klear; als dat namelijk niet lukt, moeten er alsnog de plastic ramen in. Het aanbrengen vergt wat oefening; alles wat over het verfwerk komt kan makkelijk weggehaald worden met een vochtige tissue of vinger. Maar bij het drogen zag ik dat er luchtbelletjes in zaten.

Afbeelding

Kijken hoe dat verder droogt. Het raam gaat er in ieder geval toch uit, want die wil ik er pas inzetten als de hele romp af is, inclusief gesealde decals. Op deze foto is ook te zien, dat ik de deur een beetje naar onder heb laten uitsteken. In werkelijkheid verdwijnt ie helemaal naar boven, maar dat vond ik te kaal.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 sep, 2013 15:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik ga toch even zeggen dat ik het heel knap vind wat je doet. Het lijkt zo simpel (behalve de electronica, maar wat dat betreft ben ik al erg snel onder de indruk :wink: ). Ik heb deze kit ooit eens in een hoek gesmeten, we konden het maar niet met elkaar eens worden :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 245 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 25  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement