Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 7:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 245 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 25  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2013 16:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Heb je de motorgondels al dicht gelijmd? Ik zoek zelf naar een manier om de wielpoten er later in te lijmen zonder dat dat ten koste gaat van de stevigheid, aangezien ze eigenlijk in de uitsparingen tussen de gondelhelften moeten worden gezet.

Ik ben nu zelf ook met de ESCI kit bezig, ik ben wat leuke extra's toe aan het voegen.. zodra ik zeker weet dat het lukt ga ik definitief verder met het model en zal ik een bouwverslagje maken (bij civiel).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2013 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Heb net even gekeken, en er is maar een kleine wijziging nodig om de pootjes in de motorgondels te lijmen, als die al dicht zitten. Daarvoor moet je aan één kant de onderkant uit de twee montagepunten helemaal wegsnijden (dus veranderen in een verticale sleuf, en aan de andere kant een heel klein beetje. Dan zou het moeten lukken. Een radicale oplossing is om het aan beide kanten te doen; de verbinding tussen poot en gondel verliest toch nauwelijks aan stevigheid. Ik neem aan dat je de poten er later in wilt zetten vanwege het spuiten? Je hebt me in ieder geval op een idee gebracht; het model is zonder die pootjes veel beter handelbaar.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2013 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Ken je het liedje 'Het zijn de kleine dingen die het doen....' ? Dat gaat hier op. Succes verder.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2013 21:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb intussen een van de motorgondels aangepast en het werkt. Morgen foto's.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 sep, 2013 10:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Zoals beloofd de plaatjes. In alle gevallen moeten de twee delen van het onderstel separaat in de gondel geplaatst worden, en kunnen pas daarna aan elkaar gelijmd worden. Ook moet altijd eerst het voorste pootje geplaatst worden, en daarna het achterste.
Eerst methode 1. "Sleufjes" aan één kant gemaakt van beneden naar boven in de gondel en het er tegenover liggende gat een beetje afgeschuurd/afgeschuind, zodat de pootjes iets gekanteld kunnen worden bij het er in schuiven.

Afbeelding

Deze wijziging is makkelijk aan te brengen in de gondel, maar de pootjes zijn er iets lastiger in te schuiven (eerst naar boven in de gondel, dan kantelen en één kant in het gaatje plaatsen en vervolgens recht naar beneden trekken in het sleufje). Het sleufje zo krap mogelijk maken, zodat het pootje op zijn plaats "snapt".
Methode 2: het sleufje loopt van boven naar beneden. Dit is lastiger te doen voor het voorste pootje; de gondel zit in de weg. Voordeel is dat de pootjes nu van onderen ingebracht kunnen worden.

Afbeelding

In mijn geval hoefde ik maar één sleufje te maken; bij het andere gat zat een misgietsel, dat ging dus vanzelf gemakkelijk. Dit is dus methode 3: het grootste deel van twee montagepunten weghalen. Nadeel is dan dat al het gewicht op een kleine lijmverbinding komt te rusten.
Verder met methode 1. Voorste poot er in.

Afbeelding

Achterste poot er in.

Afbeelding

Ziet er nu zo uit.

Afbeelding

Daarna pootjes naar elkaar toe brengen en vastlijmen (moet hier nog pas gemaakt worden).

Afbeelding

Deze methode zou ook voor het voorste pootje van Airfix F.27 model gebruikt kunnen worden, tenzij je daar de boel niet vast wilt lijmen en het landingsgestel "intrekbaar" wilt houden (dat kan, herinner ik me van vroeger).
Verder kwam gister mijn LED verlichtingspakketje aan.

Afbeelding

Een PWM regelaar om de lichtintensiteit in te stellen en witte LEDjes. Moet alleen nog uitvinden of de regelaar ook werkt op 5 Volt, anders moet ik nog een 12 Volt voeding maken of aanschaffen.
De LEDs kan ik alvast op strategische plaatsen in het model plaatsen, de rest van het circuit moet toch buiten het model komen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 sep, 2013 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Ow, wat gaaf dat je er verlichting in gaat maken. Maar dan moet je ook een soort dioramaatje maken om alle electronica in onder te brengen. Maar de intensiteit van LEDjes regelen, dat kun je toch ook gewoon met een goedkope POT-meter? En ik zou er een 9V batterij voor nemen. Dan een paar voorschakelweerstandjes, allemaal heel simpel. De electronische schakeling is niet zo heel spannend en zou geen speciaal printje nodig moeten hebben.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 sep, 2013 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Mijn zegsman, die zijn modellen vol met ledjes stopt, heeft mij verzekerd dat regelen met een potmeter slecht gaat, zeker tot kleine intensiteiten. Bij PWM regulering kan je ze continu tussen vol en nul regelen. Terugvallen op batterij plus weerstand kan altijd nog. We zien wel.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 sep, 2013 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
De motorgondels zijn op de vleugels gelijmd. De passing op de onderkant van de vleugel was goed, er was maar heel weinig correctie nodig. Dat was wel wat anders met de overgang tussen gondel en vleugel aan de bovenkant.

Afbeelding

Afbeelding

Hier moet nog wel het nodige gebeuren. Ook zitten er op een aantal plaatsen wat krimpsporen op de gondel, dus de plamuur kan weer uit de kast.
Bij nadere inspectie is de modellering van het landingsgestel niet al te best. Dit is het ding in de kit.

Afbeelding

En zo zou hij er uit moeten zien.

Afbeelding

Afbeelding

De voorste stang loopt niet direct naar de ophanging van het wiel en er loop nog een dwarsstang van de hoofdpoot naar voren naar de dwarstang. Ook hier moet dus nog wat gebeuren.
Gisteren voor de verlichting op mijn oude werkplek nog wat stekkertjes gescoord.

Afbeelding

Rechts het ledje, wat tegen de voorste wand van de pantry aankomt, links twee mannetje-vrouwtje Harwin connector krimp pennen, waarin ik de pootjes van de led kan solderen. In de onderkant van de romp heb ik twee gaatjes van 1,5 mm geboord, waarin de vrouwtjes pinnen precies passen, en dan flush met de onderkant van de romp komen; vrijwel niet te zien. De mannetjes komen dan aan een snoertje naar dimmer en spanningsbron. Alleen moet ik er altijd wel voor zorgen dat de stroom uit staat, als het snoertje niet aangesloten zit, anders volgt er vuurwerk.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 sep, 2013 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Hoi Rob,

Bedankt voor het experimenteren qua wielpoot bevestiging! Daar heb ik wel wat aan.

Ik kan me herinneren uit het bouwverslag van Joe Silent dat het horizontale verbindingsstukje tussen de struts een aanpassing voor militaire modellen was? En dat het voor de civiele modellen dus gewoon klopt.

En dat vuurwerk valt volgens mij wel mee als je een 9V batterij gebruikt :wink: Of ga je een adapter gebruiken?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 sep, 2013 21:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5689
Woonplaats: Flevoland
Hoi Rob,

Later dan beloofd maar hier toch wat plaatjes.

Ok, de flaps: zoals ik zie bij jouw model heeft Esci naast de wielbakken/motorgondels te veel vleugel laten zitten omdat de flaps eigenlijk helemaal doorlopen tot aan de gondels.....de flaps zijn dus eigenlijk niet lang genoeg en dat geeft ook gelijk het probleem om dit netjes op te lossen.
Dit is dus een foto in de rechter wielruimte van een F50 naar de buitenste flap:
Afbeelding

Je ziet hier dus de spindel waarmee de flap naar achter geduwd wordt. De 'spindle nut' zit gemonteerd op een soort van stemvork die door de beplating in de flap gemonteerd zit.....dat geheel loopt dus door dat banaanvormige gat ( het metaal wat je erachter ziet zitten is de flap dus dus nu 'up' is ).
Zo'n soort systeem zit dus ook in de buitenste fairing en uiteraard bij de romp.
Dit hele spindle gebeuren zit bij de F50 trouwens achter beplating zodat het geheel niet vies wordt van opspattend vuil van de wielen.....bij de F27 ook neem ik aan maar dat weet ik niet zeker.

Hier heb ik overigens ok nog een leuk plaatje van het maingear waarbij je goed kunt zien hoe de handel opgevouwen wordt.....let wel: het is een F50 maar het gear van de F27 is in principe hetzelfde ( andere fabrikant echter ).
Afbeelding

Je bent nog steeds lekker bezig en de aanpassing van de lock-link ( horizontale stang in je gear ) ziet er heel erg overtuigend uit......als hij af is alleen nog halverwege een rood remove-before-flight lintje en je bent af :wink:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 245 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 25  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement