Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu ma 17 dec, 2018 17:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2013 22:21 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 3350
Woonplaats: IJsselstein UT
Ok, ik weet het: de Cicogna is nog niet af maar moet een dag of 2 drogen en ik heb zit in een klein tussendoortje. Eeen kitje van niks, nou ja, van 4,75 Euro, die al jaren in de kast ligt, maar met een interessant schema. Het wordt mijn 4e italiaan, en weer met een ander camouflage patroon. Deze C.200 is uit de eerste serie; Herr Kaleun bouwt er eentje uit de tweede serie. leuk!

Dit is 'm:
Afbeelding

De C.200 "Saetta"(bliksem) was het eerste Italiaanse jachtvliegtuig met een zelfdragende romp en een volledig intrekbaar landingsgestel. De "Saetta" werd vanaf 1940 ingezet op alle gevechtsterreinen in het Middelandse Zeegebied en vanaf de zomer van 1941 ook aan het Oostfront. Het toestel werd in 1936 ontworpen en maakte eind 1937 zijn maiden flight. Het toestel bleek in vergelijking met andere echt state of the art voor die dagen en in 1939 startte de massaproductie ervan bij Macchi, Breda en Ambrosini. Aanvankelijk geleverd met een gesloten cockpit, stapte men op advies van de vliegers over op een windscreen, waardoor hij later voor het Oostfront niet geschikt bleek.. Naast de jager werd een jachtbommenwerper ontwikkeld (C.200 CB) en de tropenversie voor Afrika (C.200 AS). De zeer wendbare Saetta kreeg zijn vuurdoop boven malta in 1940, maar werd vooral bekend tijdens de Balkancampagne in 1941, waar hij in handen van een bekwame piloot de Hurricane de baas kon. In de zomer van 1941 werden er 50 naar het oostfront gezonden ter ondersteuning van Operatie Barbarossa en ondanks haar te lichte bewapening (een tekort van veel Italiaanse jagers) met succes ingezet boven de zuidelijke sector aldaar. In Afrika werd hij in 1942 aanvankelijk vooral ingezet als jachtbommenwerper. Motorvermogen en bewapening bleven achter bij nieuw ontwikkelde typen zoals de C.202 en 205 en de Fiat G50, die steeds vaker werden ingezet. Toch bleef de Saetta nog tot 1945 in dienst bij de 3 Italiaanse luchtmachten (1943-1945).

VrGr
Jan

_________________
Op tafel: Vickers Wellington Mk. IA/C (Airfix 1:72, 2018) en RAF bomber re-supply set
GB 2014:Zu wenig & zu spät: Duitse jets en raketwapens uit WOII
GB 2013: Regia Aeronautica Italiana 1923-1946
Portfolio: Mijn ATF portfolio


Laatst bijgewerkt door Trajanus op zo 30 jun, 2013 16:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 mei, 2013 11:35 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 3350
Woonplaats: IJsselstein UT
Hier de inhoud van dit simplele kitje. Het missende onderdeel was een windshield van nog geen 1 cm, dat ik van Revell in deze grote doosch kreeg toegestuurd binnen twee weken. Klasse.

Afbeelding

De meeste onderdelen zaten los in een plastic zak. De antennes zitten al aan de vleugels. Krom, dat wel.

Afbeelding

Uiteraard wordt het de linker uitvoering, die gestationeerd was op het vasteland van Italië. De decals zijn gedrukt bij Italeri.

Afbeelding

VrGr,
Jan

_________________
Op tafel: Vickers Wellington Mk. IA/C (Airfix 1:72, 2018) en RAF bomber re-supply set
GB 2014:Zu wenig & zu spät: Duitse jets en raketwapens uit WOII
GB 2013: Regia Aeronautica Italiana 1923-1946
Portfolio: Mijn ATF portfolio


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 mei, 2013 17:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6046
Woonplaats: ARNHEM
Op zich een goed passend kitje, en voor zijn tijd (midden jaren '60 vorige eeuw) ook erg goed. Ik vond die de oude boxart heel bijzonder, één van de heel weinige waarbij het vliegtuig op zijn kop vliegt:

Afbeelding

Groetjes, Nico

_________________
Een bouwdoos is sneller gekocht dan gebouwd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2013 15:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 dec, 2012 16:11 pm
Berichten: 88
Woonplaats: Leidschendam
Die heb ik ook nog in de stapel liggen, dus ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken, Jan, ik hou je in de gaten 8)

Ik vind de oude boxart overigens wel mooier dan de huidige versie. Minder afleiding door al die info zoals op de moderne versie, maar gewoon hetgeen waar het om gaat: het vliegtuig. Of is het de leeftijd (van mij dan, niet van de kit....)??

Groeten,
Ron

_________________
Wie ben ik: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=38706


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2013 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6046
Woonplaats: ARNHEM
Ik vind die laatste uitvoering nog wel aardig, alweer een stuk beter dan toen ik mijn eerste ooit kocht in de jaren '80:

Afbeelding

Dieptepunt bouwdoospresentatie: een foto van een gemaakt model; yech.

groetjes, Nico

_________________
Een bouwdoos is sneller gekocht dan gebouwd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 mei, 2013 10:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 dec, 2012 16:11 pm
Berichten: 88
Woonplaats: Leidschendam
Oja, dat ziet er inderdaad niet uit!

_________________
Wie ben ik: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=38706


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jun, 2013 11:59 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 3350
Woonplaats: IJsselstein UT
Dat laatste doosje lijkt er alles aan te doen om te zorgen dat je dat model nooit koopt..... Zelfs ik kan dat beter. :roll:
Terwijl de vernis op de Cicogna droogt ga ik verder met die geinige Macchi:

Afbeelding

Moeilijkheidsgraad 3. Als ik dat maar aan kan .... :lol: De piloot die erbij zat had de maat van een kleuter, dus die heb ik vervangen. De Macchi-cockpits zijn heel krap, zoals bij deze Folgore:

Afbeelding

en aangezien Revell er een poppetje bij wilde doen werd het een kleintje. Gevolg was dat ik de stoel lager in de romp moest plaatsen. Plamuren en schuren zijn geheel gelukt volgens de Zimmermaniacmethode. De cowling paste niet over de cilinders, dus die moest ik bijvijlen. Vanavond het landingsgestel en dan weer lekker kleuren. Ik kan niet wachten om dat ingewikkelde schema op de doos na te maken.

Afbeelding

Het valt me trouwens op dat veel van de Italiaanse jagers erg klein zijn in vergelijking met die van de RAF:

Afbeelding

Zo, en nu vanmiddag in de modelbouwwinkel in Utrecht koperverf halen voor de cowlingring, primer (want ik ga weer die enge groene kleur van Valejo gebruiken) en een setje nieuwe kwasten.

vrGr
Jan

_________________
Op tafel: Vickers Wellington Mk. IA/C (Airfix 1:72, 2018) en RAF bomber re-supply set
GB 2014:Zu wenig & zu spät: Duitse jets en raketwapens uit WOII
GB 2013: Regia Aeronautica Italiana 1923-1946
Portfolio: Mijn ATF portfolio


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jun, 2013 1:44 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 1536
Nou Jan, je gaat er stevig tegen aan.

Ziet er een leuk toestel uit. Succes!

Gr
T

_________________
BB-voorstel: 40jr F-16 in Europa

mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jun, 2013 21:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 dec, 2012 16:11 pm
Berichten: 88
Woonplaats: Leidschendam
Jan, even een linkje ter inspiratie: http://www.scalemates.com/profiles/mate.php?id=11283&p=albums&album=14524

_________________
Wie ben ik: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=38706


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jun, 2013 21:58 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 3350
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank Erdejee!

De volgende fase: romp dichtgemaakt, geplamuurd, de cowlingring koper geverfd en het landingsgestel geplaatst. De passing is redelijk tot goed.

Afbeelding

De cowling afgewerkt, eerst rood geverfd en daarna twee keer geel. En inderdaad: de kleur geel wordt zo dieper. Wijzer geworden met de Cicogna besloot ik eerst alles in de primer te zetter. Daarna kon de verde oliva scuro erop:

Afbeelding

Maar wat is dat nu? Een naad op de neus! Schuren dus en opnieuw verven. Tussen de MG's hoort hij te blijven zitten omdat hier twee luiken samenkomen:

Afbeelding

Als morgen alles goed droog is gaan de eerste vlekken erop.
VrGr
Jan

_________________
Op tafel: Vickers Wellington Mk. IA/C (Airfix 1:72, 2018) en RAF bomber re-supply set
GB 2014:Zu wenig & zu spät: Duitse jets en raketwapens uit WOII
GB 2013: Regia Aeronautica Italiana 1923-1946
Portfolio: Mijn ATF portfolio


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement