Over mijn aandeel voor deze groepsbouw moest ik even nadenken, ik heb ooit een Italiaan gebouwd (Re.2000), en had er nu twee liggen, een Brada 65 en IMAM 57. Beide modellen worden ook al door een ander gebouwd, weliswaar in een andere schaal (1/48), dus ik hoop niet dat dit bezwaarlijk is en ik gras voor de voeten van in dit geval Kitboy weg maai..
Over het toestel: De Breda 65 is een doorontwikkeling van de Breda 64 en ontwikkeld als aanvalstoestel. Het was bewapend met twee 12.7 mm en twee 7.7 mm machine geweren. Bommenlast was totaal 1200 kilo, waarvan 200 kg intern.
Het prototype vloog voor het eerst in 1935, en was aanvankelijk uitgerust met een in licentie gebouwde 700 pk Gnôme-Rhône K-14 radial engine. Dit bleek waarschijnlijk te weinig want vanaf toestel nr 82 kwam er een sterkere Fiat A.80 RC.41 18-cylinder, twin-row radial van 1000 pk. Totaal werden er 218 toestellen gebouwd.
Het model is in ieder geval wel erg mooi. Fijne ingegraveerde paneellijnen, een mooie (met zeeeer kleine onderdelen soms) photo etch en een paar resis onderdelen.
De bouw lijkt goed te doen, ik voorzie zo snel geen problemen, behalve een klein photo etch onderdeeltje dat wel heel minuscuul opgevouwen moet worden.
Grootste uitdaging wordt waarschijnlijk het schilderwerk. Ik kan out of the box een Breda van 159e sqraudron Italië 1940 doen, of eentje die in Libië gevlogen heeft van "Antonio Dell'Oro", of dat een piloot geweest is of dat het squaron naar hem vernoemd is ben ik nog niet achter. In het eerste geval krijg je een groen met lichtgroene met bruine vlekken
In het tweede geval een zandkleurig toestel met wat groene en bruine vlekken. (Decals komen van een ooit van iemand gekregen breda 65 van Eurokit. Die kit was echter zo beroerd qua pasvorm dat er nog geen chocola van te maken viel, in de prullenbak ermee dus)
De laatste is iets eenvoudiger, maar ik heb weinig ervaring met dit soort schema's en ook geen paint brush.. Een uitaging dus!
groet
Walter