Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2013 16:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Na de He177 kan ik me nu volledig focussen op de Caproni.
Aangezien er toch wel wat specificaties worden meegegeven, hieronder de historiek van dit toestel volgens WIKIPEDIA. Het valt me wel op hoe weinig ik op het internet terugvind van dit toestel.

Caproni Ca.313 / Ca.314

A modified Ca.310 with two Isotta-Fraschini Asso 120 IRCC 40 engines served as the Ca.313 prototype, first flown on 22 December 1939, but France had already confirmed an order for 200 Ca313 RPB1 on 1 October, followed closely by British and Swedish orders for 300 and 64 respectively.

The Caproni Ca313 and Ca314 were comparatively small and light aircraft powered by two Isotta-Fraschini Delta RC35 twelve-cylinder inline engines of 700hp each. Both aircraft were constructed of a mixture of wood, metal and fabric and were developed versions of the Ca311 and 312M for multi-role use.

The Ca313 and Ca314 fulfilled a specification for a lightweight general-purpose combat aircraft capable of being used for reconnaissance, light bombing, ground attack, training and torpedo-attack. Both types had similar speed performance, in the 250-270mph category.

The torpedo installation was carried by the Ca313 RPB 1 SIL and Ca314 SIL (silurante =torpedo, in Italian).

These aircraft were also used by the Luftwaffe and some were used after capture by the Allies as communications aircraft in North Africa.

Italy's entry into the war prevented delivery of any of the British machines and France received only five Ca.313F models, the remainder being diverted to the Regia Aeronautica.

Most extensively built version was the Ca.314. Variants included the Ca.314A or Ca.314-SC (Scorta), a convoy escort/maritime patrol aircraft, the Ca.314B or Ca314-RA (Ricognizione Aerosiluranti) torpedo-bomber and the ground-attack Ca.314C. The extra under-fuselage gun packs were carried by the Ca314C. These additional items were not normally carried by the reconnaissance-bomber versions.

Ca313 RA

Ca313 RPB 1
Type: reconnaissance-bomber.

Ca313 RPB 1 SIL
Type: torpedo bomber.

Ca313 RTB 2
Type: reconnaissance-bomber.

Ca 314 A Libeccio
Engine: 2 x Isotta-Fraschini Delta RC.35, 720 hp
Length: 38.714 ft / 11.8 m
Height: 12.139 ft / 3.7 m
Wingspan: 54.626 ft / 16.65 m
Wing area: 421.949 sq.ft / 39.2 sq.m
Max take off weight: 14597.1 lb / 6620.0 kg
Weight empty: 10054.8 lb / 4560.0 kg
Max. speed: 213 kts / 395 km/h
Cruising speed: 173 kts / 320 km/h
Service ceiling: 20997 ft / 6400 m
Cruising altitude: 13780 ft / 4200 m
Wing load: 34.65 lb/sq.ft / 169.0 kg/sq.m
Range: 913 nm / 1690 km
Armament: 2x MG 12,7mm, 1x MG 7,7mm, 500kg Bomb.

Ca314C
Type: attack aircraft.

Ca314 SIL
Type: torpedo-bomber.

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr, 2013 20:51 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Nadat enkele keren de ramen er zijn uitgevallen :x (misschien te voorzichtig met lijm omgesprongen om beschadigingen te vermijden), de romp en vleugels in elkaar gezet. De pasvorm is goed, niet uitstekend want heb toch wat "druk" moeten uitoefenen om de kieren niet te groot te laten.

Zover sta ik nu:
Afbeelding
Afbeelding

Het is toch een fragiel modelletje met al die raampjes (Ik hoop voor de bemanning dat zij dit gevoel toen niet hadden!).
Ik hoop dat er geen clear parts uitvallen tijdens het vervolg van deze bouw en zeker als ik de boel heb afgesloten. :roll:

Gr

T

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr, 2013 21:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
NouT, ik ben heel benieuwd hoe dat er straks uit gaan zien. Doet me nu een beetje denken aan de bus naar Spakenburg :lol:
Sterkte!
VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 apr, 2013 13:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Bedankt voor het medeleven!

T

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2013 1:40 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Ik ben intussen nog niks opgeschoten met de bouw maar toch even een grapje tussendoor.

RLM heeft interesse in de Caproni en stuurt een testpiloot naar Italië.
(voor de vergelijking: Monogram Dornier 17-piloot, 1/72).

De Italiaanse piloot, Italeri genaamd, gaat mee voor de testvlucht.
Vraag: Wie is de Duitser?
Afbeelding
cockpit-gesprek tijdens de testvlucht: "Straks wisselen?" "Ja, OK, hopelijk kan ik aan de pedalen!" (accent te kiezen) :lol:

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2013 12:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Het (voor de kijkers) rechter poppetje is van Italeri, dan is dat ook de Italiaan. Wel eentje die erg veel pasta gegeten heeft :wink: . Dan is de linker de Duitser. Een wat ouder Hasegawa kitje van me (een Japanse dubbeldekker codenaam "Alf") had die er geloof ik ook in zitten.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2013 23:50 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Je hebt het bij het juiste eind!
Het toont toch even aan hoe groot het verschil kan zijn in afwerking. Een forse Italiaan en een schriele Duitser!
Gr
T

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 apr, 2013 0:29 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Toch weer iets in elkaar geplakt. De helften vielen heel goed en vlot in elkaar en de propellers lieten zich makkelijk integreren

Afbeelding
Ik ben afgeweken van het bouwplan (zie achtergrond). In plaats van het landingsgestel na het plakken aan de vleugels toe te voegen, heb ik ze nu al geplaatst. Ik heb bij iemand in dit groepsproject gelezen dat het toch wat wringen is om dit achteraf te doen. Dit wil ik zeker vermijden. Als ik teveel druk op dit model zet dan vallen de raampjes er zo weer uit!


Bij het bekijken van motorgondels viel mij toch iets op: Waar zijn de uitlaten? Toch nog even het internet afschuimen want dit is toch cruciaal voor de latere afwerking.

Gr
T

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 apr, 2013 12:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Opmerkelijk, ...

...ik laat aak uitstekende delen zoals het landingsgestel weg totdat ik vleugel heb gemonteerd en heb afgewerkt (eventuele plamuren en schuren). Het is me in het verlden vaak genoeg gebeurd dat tijdens dit soort werk landingspoten en dergelijke afbraken.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 apr, 2013 16:01 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Tja, er zijn altijd risico's aan verbonden. Het is een afweging die ik maakte...

Intussen de uitlaten.
De Zweedse versie hadden duidelijk uitlaten maar op deze foto (torpedoversie) zie ik enkel een zwart vlak onder de motorgondels.
Afbeelding

Verdere opzoekingen leverden geen beter resultaat op.
Ik zal dit maar overnemen op het model.

De foto laat wel een heel net toestel zien. Werden deze dan zo goed onderhouden?

Gr
T

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement