Mijn net nieuw aangeschafte boek besteedt ook nog wat aandacht aan de Fiat G.50 in Spaanse dienst. Om te beginnen deze foto's:
Dit zou in feite "mijn"toestel moeten zijn, in de zin dat de schuine witte band er op zit van de aanvoerder. Hierbij is nog sprake van het kleinere wapenembleem en ook op de zwarte cirkel zit nog niet het pijl embleem.
Hier wordt zowaar het grotere wapenembleem er op geverfd. Tevens krijgen we een wat mooier beeld rondom de cockpit. Mooi duidelijk is de rand achter de schuifkap, die is vrij prominent terwijl ik eerst dacht dat de bouwdoosfabrikant dit schromelijk had overdreven. Verder ook een aardige indruk van de soort van driehoekvorm beugel achter het hoofd van de piloot. Hier zitten middenin rondom ook nog stangetjes, die heeft de bouwdoosfabrikant vergeten, kan ik prima zelf doen.
EN DAN!Ook nog twee kleurenschema's van deze G.50:
Hier dus weer de optie groene "mottling" over zandkleur.
In mijn kersverse boek "Regia Aeronautica" staat het één en ander geschreven over de periode Spanje en de Italiaanse vliegtuigen. Tijdens de Spaanse camapgne begonnen de Italianen te experimenteren met camouflage patronen. De meeste werden op unit niveau aangebracht (meeste Italiaanse toestellen waren bij aankosmt niet gecamoufleerd, bijvoorbeeld de geheel alu. gekleurde Fiat CR32's). op basis van deze experimenten werden wel officiële richtlijnen opgezet zoals het door de DGCA uitgegeven "Schema Mimetico a Retilico" van 1937 wat vrij verteld camouflagenet schema is. Echter tijdens het Spaanse conflict werden op unitniveau de vliegtuigen vaak per seizoen aangepast. Dus concludeer ik hier zelf een beetje het volgende uit: de Fiat G50's zouden inderdaad wel eens met een geheel zandgele bovenkant aangekomen kunnen zijn, zoals op dit voorbeeld is te zien (en wat eveneens doet denken aan de eerste foto die ik heb geplaatst op blz. 2):
Ik stel me zo voor dat al vrij snel groene vlekken aangebracht zijn. En dan kan ik me voorstellen dat nog weer later er ook bruine stippen (hoog zomer, wanneer het daar best een dorre boel kan zijn in Spanje). zijn aangebracht. Eveneens is er tussendoor flink gestoeid met unitembelemen en dergelijke. Allemaal specul;atie, ik was er niet bij natuurlijk.
Voor mezelf: ik wil de situatie weergeven dat deze toestellen daadwerkelijk nog hebben gevochten met Italiaanse vliegers en dat was in maart 1938. Ik ga er vanuit dat ze in deze tijd alleen de groene "mottling" hadden, dus dat gaat het worden. Mijn besluit staat vast;
BASTA!Groetjes, Nico