Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 14:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 aug, 2020 19:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Ha Peter,

De Amerikanen deden dat inderdaad omdat de Duitsers de witte sterren als mikpunt gebruikten.
Voor zover ik weet, was het donker maken van de sterren eigen initiatief van de tank crews, aangezien de ene tank dit wel had en de andere niet.
De decals geven de tank zeker iets extra’s. Vind het zelf ook gaaf staan.

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 aug, 2020 7:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Mooie tank, maar ergens toch wel jammer dat je voor een historische tank hebt gekozen waar fotomateriaal van is, want dan verplicht je jezelf eigenlijk toch wel om deze tank zo nauwkeurig mogelijk na te bouwen...en omdat het hier ook nog eens om een tank met een paar heel specifieke details gaat, laat je dat hier helaas toch wel een beetje liggen.

- Cannon Ball was bijvoorbeeld vóór D-Day voorzien van een zgn. "Whizz-bang" raketwerper op de turret. Daarvan zijn de bevestigingspunten nog aanwezig:
Afbeelding

- Tevens de Wading Stacks, deze zijn op het strand natuurlijk nog in zijn geheel aanwezig, maar later werd de bovenkant verwijderd, maar de onderkanten bleven op de tank zitten. Het was voor de Crew of zelfs een "Field Workshop" niet te doen om een tank met Wading Trunks weer terug te brengen naar fabrieksstandaard Sherman, zoals jouw model. Op de foto van de rechterkant, waarover je wel spreekt maar niet toont, zie je de onderkanten van de wading stacks nog zitten:
Afbeelding

(http://ww2in172.com/?p=395)

Ik begrijp dat je de tank zelf tamelijk Recht Uit De Doos bouwt, en dat de beschreven details ook niet door Dragon zijn voorzien, maar dat is eigenlijk altijd wel een valkuil in de modelbouw; de fabrikanten laten dergelijke details regelmatig achterwege bij hun "marking options"...

Dus daarom, als je een specifiek voertuig wil nabouwen, documenteer jezelf en ga na of er eventueel nog bepaalde details op het model uit de doos ontbreken die je zelf zult moeten scratchen.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 aug, 2020 10:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Ha Martin,

Dank voor je commentaar. Ik snap wat je schrijft en als ik inderdaad specifiek Cannon Ball na had willen bouwen, had ik je gelijk gegeven. Maar dat was mijn uitgangspunt niet.
Ik heb gezien het idee van dit dio gekeken naar de marking options van de kit qua gegeven eenheden en niet naar de specifieke tanknamen. Die van Cannon Ball kwam overeen.
Overigens ken ik het verhaal van Cannon Ball en de foto’s uit jouw post.
Het enige dat ik nu enigzins jammer vind, is dat ik aan de achterkant niet de onderkant van de wadinginstallatie heb gemonteerd. Dat zou de tank wel een betere aanblik geven, passend bij een Sherman die op D-Day aan land is gekomen met de eerste aanvalsgolf. Ongetwijfeld zou dat nog kunnen, maar dan moet ik het één en ander verwijderen, onderdelen bevestigen en opnieuw spuiten en ik wil niet het risico lopen dat er iets onherstelbaar beschadigd raakt.

Nu we toch bezig zijn, gisteren begonnen met het schilderen van details op de tank. Net zoals bij het aanbrengen van de markings verandert de aanblik van de tank als de details ook op kleur komen. De tank knapt er altijd van op vind ik. :D
Het rubber van de loop- en reserve loopwielen en de spare tracks geschilderd met Vallejo dark rubber van de Panzer Aces serie. De tassen gedaan met Vallejo khaki van de Model Color serie. De canvas zeilen met Vallejo German camouflage beige van de Model Color serie. Helmen met camouflage olive green van de Model Color serie. De jerrycans en de munitiekisten gedaan met US olive drab van de Model Color serie. De houten stelen gedaan met green brown van de Model Color serie. Bij de kisten ben ik wat gaan uitproberen met verschillende mixjes van green brown en German camouflage beige omdat ik dit keer lichte houten kisten wilde i.p.v. donkere bij de vorige Shermans.
De machinegeweren in de koepel en romp gedaan met Vallejo gunmetal grey van de Model Color serie, maar daar ben ik het nog niet helemaal mee eens. Vind het te blauw.

photo 516144

photo 516145

photo 516143


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2020 14:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Bas,
Een mooie echt wel en volgens mij kun je prima wegkomen met die lichtere kleur. Meesterlijk ook hoe je een tank kiest die daar sowieso nooit geweest is:) Een soort tijdreis:)

Groet, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2020 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Hoi Anne,

Dank je.
Ik pretendeer ook niet 100% historisch correct te bouwen. Ik doe wel research voor ik aan een project begin en probeer dichtbij te komen, maar dit blijft hobby en hier en daar wat artistieke vrijheid moet kunnen vind ik, zolang de werkelijkheid geen geweld wordt aan gedaan.
En nogmaals: het ging me om de eenheid en niet specifiek om Cannon Ball.

Ik val in herhaling, maar nu we toch bezig zijn, vanmiddag verder gewerkt aan de details van de tank. De plank aan de voorzijde geschilderd met een mixje van Vallejo highlight US tank crew en German camouflage beige.
Verder bezig geweest met chipping van de romp en koepel. Geprobeerd om het nadrukkelijker aan te brengen, zodat het van wat verder weg niet wegvalt. Gewerkt met Tamiya metallic grey. Nu lijkt de schade vers, maar dat zal na het aanbrengen van washes en andere verweringstechnieken wat afzwakken.
Hieronder de foto’s en als laatste twee foto’s van de Dragon en Asuka Shermans in aanbouw:

photo 516199

photo 516200

photo 516201

photo 516202

photo 516203

photo 516204

photo 516205

photo 516206


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2020 13:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Owke, respect! En schitterende modulatie-techniek. Anders is het nog een idee om de Shermans om te wisselen van diorama. Wat je nog zou kunnen doen is eventueel die beugeltjes. Maar de edit: “gelaste romp” Sherman, door het huis of een heg laten rijden, zodat je die achterzijde niet ziet. Of als ie over embankment rijdt, dan de hele achterzijde weg laten. In ieder geval is het idee om ‘em weg te laten vallen in een achtergrond.

Groets, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2020 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
De ranger is binnen. Nu nog aan het wachten op de paratroopers.

Eerst was het dit:

photo 516462

In de rechterarm zaten twee gaten. Die heb ik gevuld met secondelijm.
Toen werd het dit:

photo 516463

photo 516464

photo 516465


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 aug, 2020 17:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Vandaag maar eens langs de Action gereden en een fotolijst gehaald.
Daarna het hekwerk in elkaar gezet en samen met de ranger van hierboven in de grijze primer gezet. Ook van de Action.

Schets eerst op de lijst geplakt, daarna daar het hekwerk op gelijmd. Het hekwerk is op de ondergrond verlijmd met een combi van witte houtlijm en secondelijm.

De para in de primer, die was al grijs, dus echt verschil is niet te zien nu 8):

photo 516631

En de lijst en het hekwerk.
Bij de lijst ook het glas vastgelijmd aan de lijst met witte houtlijm, anders ligt die er los in. De verlijming zit aan de onderkant, zie je straks niks van. Het zilver van de lijst wordt straks zwart.

photo 516628

photo 516629

photo 516627

photo 516630

photo 516632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 aug, 2020 13:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Het hekwerk is al behoorlijk op kleur gebracht. Ik heb de stenen een basiskleur gegeven van Tamiya light grey en van Tamiya light grey met een beetje Vallejo skintone er doorheen gemengd. Dat heb ik drybrushend aangebracht.
Daarna een beetje willekeurig stenen gedrybrushed met Vallejo panzer dark grey.
Hoewel de aanblik van de muur me al erg bevalt, breng ik hier en daar nog op wat stenen groene aanslag aan.
Waar ik nog een beetje mee zit is of ik de muur een donkere wash geef om de voegen donkerder te maken, hoewel lichte voegen ook heel goed kunnen (zoals het nu is) en of ik hier en daar met wit nog wat zal drybrushen.

Het hout van het hekwerk heeft Vallejo German camouflage beige als basiskleur gekregen, niet overal even dekkend geschilderd. Dat levert al plekken van slijtage op en nu nog drybrushen met bruin tinten om het de aanblik van een oud houten hek te geven. Ook nog een donkere wash toepassen om de houtstructuur wat meer naar voren te laten komen, dat heft ook meteen de schone aanblik op.

De ijzeren paal waarmee het hekwerk aan de muur vastzit, moet nog op kleur.

photo 516672

photo 516673

photo 516675

photo 516676

photo 516677

photo 516678

photo 516681

De ranger ook op kleur gebracht. Broek en bepakking geschilderd met een mix van Vallejo US dark green en een beetje Vallejo basic skintone. De jas gedaan met Vallejo khaki en de beenkappen met Vallejo German camouflage beige.

photo 516680

photo 516679
photo 516681


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 aug, 2020 10:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Inmiddels de donkere wash op het houtwerk aangebracht. Gedaan met verdunde Vallejo olive brown. Dit keer geen zwart, maar heel donkerbruin gebruikt.
Uitgeprobeerd om te kijken wat dat voor effect geeft.
Het verschil is goed te zien. Toch speel ik met de gedachte om er toch een zwarte wash overheen te gooien om de nerven nog nadrukkelijker naar voren te brengen voor het visuele aspect.

De ijzeren paal waarmee het hekwerk aan de muur vastzit, ook bewerkt. Eerst van de basiskleur voorzien met Tamiya metallic grey. Geweldig mooie ijzerkleur. Daarna met behoorlijk wat Tamiya red brown roest aangebracht.

Inmiddels ook begonnen met het aanbrengen van de ondergrond. Daarvoor gebruik ik de inmiddels vertrouwde mix van kinetisch zand, verf en witte houtlijm.
Twee mixen gemaakt: eentje met witte houtlijm, water en burnt umber, olive brown en een beetje basic skintone verf en eentje met witte houtlijm, water en German camouflage beige en een beetje basic skintone verf. Dit omdat ik langs het hek een lichtere zandweg wil hebben. Zo'n half verharde zandweg met van die vermalen stenen. Die stenen voeg ik nog toe.
Ik heb ook sporen gemaakt in het zand, maar pak die nog goed aan want ben er niet tevreden over. Foto's van de ondergrond volgen nog.

Hek voor:

photo 516673

Hek na:

photo 516722

photo 516723

photo 516724


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement