Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 21:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2020 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Tijd om eens wat foto’s te laten zien van de Sherman na het verweren tot nu toe.

Dit is de Sherman na het aanbrengen van de markings:

photo 508692

photo 508695

photo 508696

Daarna aan het verweren begonnen.
Tot nu toe van alles gedaan. Zoals gezegd, de stippeltechniek toegepast op de zijkanten van de romp en koepel en de bogies m.b.v. de oilbrushes van Mig, de luiken in de romp, het gereedschap en de grill gedrybrushed, pigment aangebracht op en achter het loopwerk en aan de voorzijde.
Het is ‘work in progress’, ben over nog niet alles even tevreden en ben ook nog niet overal aan toegekomen, maar zoals de Sherman er nu aan de linkerkant uitziet, ben ik behoorlijk tevreden.
Qua verweren ben ik alweer meer aan het toepassen dan bij de vorige Sherman.
Ben nog niet helemaal tevreden over het pigment aan de voorkant van de romp, het bovenste gedeelte bij het glacis.
De stippeltechniek heb ik bij de romp en de koepel wel drie keer herhaald voor ik tevreden was over de strepen en de kleurensamenstelling. Belangrijkste dat ik geleerd heb, is dat het penseel niet te vochtig moet zijn en nu de strepen recht aangebracht en alleen van boven naar beneden.
Het enige waar ik eigenlijk echt niet tevreden over ben, is dat ik bij de nummers de randen van de decals niet goed weg kreeg.

Een aantal spullen die ik gebruikt heb bij het verweren:

photo 508911

Na de eerste ronde verweren met de stippeltechniek:

photo 508747

De Sherman tot zover:

photo 508906

photo 508907

photo 508908

photo 508909

photo 508910

photo 508912

photo 508913

photo 508914

photo 508915


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2020 22:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 02 jan, 2019 15:59 pm
Berichten: 167
Hallo Bas

Het lijkt wel afgezaagd, maar het ziet er in mijn ogen weer schitterend uit
Petje af wat je presteert.
Ik weet het ieder presteert op zijn eigen niveau en het gaat om het plezier.
Maar het ziet er weer goed uit

Succes :et het verdere afwerken
Ik kijk met spanning uit naar een volgende update


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei, 2020 20:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2511
Woonplaats: Den-Haag
Tja Bas,

Vind het nou niet echt gelukt.
Ik vind die kleur verschillen van de bovenkant en zijkant zo groot.
Heel andere kleur nu op je model. vond hem voordat je hiermee begon er beter uit zien.
Zo is nu ook niet veel meer van het spuiten in diverse tinten ook niet echt meer te zien.
Het lijkt mij dat dit iets te veel is, mijn mening hoor.
Ik lees dat je over de linker kant dik tevreden bent.
Maar als ik dan de voorkant zie, lijkt mij niet logisch zo de kleur verschillen.
Je hebt de oilbrushers gebruikt zie ik, dus denk dan je met thinner nog een hoop af kan zwakken.
Of de kleuren op een manier verder in elkaar moet blenden.
Wat je decals betreft, deze methode is net drybrushen.
Als je dit te veel en hard aanbrengt, ja, dan komen die randen naar voor.
Denk ook dat die vlag links op de romp open staat van boven of is dat de lichtval?
Heb je ze geplaatst op een glans ondergrond, ik lees dat nergens, maar kan dus een oorzaak zijn.

Misschien allemaal veel kritiek maar denk dat je dit nog best beter kan krijgen.
Succes verder, blijf je volgen hoor.

Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei, 2020 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Ha Peter,

Geen probleem hoor je kritiek. :D
Het kleurverschil dat er na het spuiten was, dat is inderdaad grotendeels verdwenen.
Dat was niet de bedoeling, voor mij is het een leerpunt hoe dat te behouden bij het verweren.
Het klopt ook wat je zegt over dat kleurverschil, dat is er ook.
Ik zit nog middenin het verweren. Wat ik bij deze Sherman gedaan heb, is een aantal verschillende dingen uitgeprobeerd met verweren en het resultaat is het onsamenhangende dat je benoemt.
Nu is het zaak om dat allemaal op elkaar af te stemmen, het inblenden. Terecht dat je dat aanhaalt.
Bijvoorbeeld de voorzijde aanpassen. Want het effect aan de voorzijde vind ik op zich wel goed gelukt, maar het past inderdaad niet helemaal bij de rest. Dat is gewoon zo. Dat laten de foto’s ook zien.
Wat ik nu aan ga pakken is de voorkant, het verschil tussen zijkant koepel en bovenkant koepel en het schuine lichte vlak linksachter. Want de rechte stukken van het motordek vind ik mooi met de lichte en donkere stukken.
Bij de vlag waar je het over hebt is het de lichtinval, maar de vlaggen zijn inmiddels overgeschilderd, want ik begreep van Martin Visser dat die vlaggen in Europa niet gebruikt werden.
Na een halve ochtend zoekwerk toch zo’n fout maken. Was balen, maar wel tof dat Martin me erop attendeerde.
De decals heb ik niet op een glanslaag aangebracht. Ik ben huiverig voor het aanbrengen van een glanslaag. Elke keer als ik dat deed, kreeg ik die daarna nooit meer helemaal weg en dat vind ik zonde.
Wat ik al aangaf, de foto’s zijn work in progress en jouw suggesties kan ik mooi meenemen als ik weer verder ga.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei, 2020 0:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
No leaf, vaker wordt bij tanks de glanslaag alleen daar aangebracht waar de decal moet komen. Anderzijds hoort er vaak ook gewoon wat glans op te zitten. En dat verdwijnt ook weer grotendeels als je goed en wel met washes bezig bent. Haal ook Daco Sol in huis, dan wordt je decal niet meer beïnvloed door verf die er later overheen komt. Ik zou nu inderdaad een keer met een pot white spirit aan de slag gaan om die overdreven toestanden wat weg te werken. Verweren mag je nooit in een te hoge versnelling over grote oppervlakte uitvoeren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei, 2020 10:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2511
Woonplaats: Den-Haag
Goed dat je het zo op neemt Bas.

Tip van Steven is ook goed te doen, doe ik ook wel op kleine delen waar een decal komt.
Werkt goed.
Nu hopen dat het terug blenden gaat werken.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei, 2020 13:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Om even terug te komen op de glanslaag, bij het aanbrengen van decals doe ik dat dus wel.
Klein beetje decal fix van Vallejo aanbrengen, decal zelf aanbrengen en daarna een beetje decal softener aanbrengen ook van Vallejo. Maar misschien heb ik daar dit keer iets niet helemaal goed gedaan.

Sol is inmiddels onderweg. Weer een handig hulpmiddel erbij. :D

Maar toch één ding: ik ben met de verwering niet te snel gegaan dit keer. Heb bij het werken met de oilbrushes echt de tijd genomen met aanbrengen, maar ook met het laten drogen. Eerlijk is eerlijk, dat heb ik bij vorige projecten niet altijd gedaan, maar dit keer wel.
Dat geldt ook voor het pigment aan de voorzijde. Dat heb ik heel voorzichtig en gematigd aangebracht en bij het aanbrengen was de aanblik goed, dus ik schrok wel een beetje van de aanblik toen het gedroogd was.
En niet onbelangrijk, de foto’s laten de tussenstand zien en niet de definitieve look. Daarmee gaan we nu aan de slag. :mrgreen:

Om even iets te nuanceren: ik typ iets en denk de rest er vaak bij omdat ik weet wat ik ermee bedoel. :) Peter haalde al aan dat ik vooral tevreden was over de linkerkant. Wat ik eigenlijk daarmee precies bedoelde, was dat ik tevreden ben over de strepen en het kleurverschil op het verticale gedeelte van de romp. Bij eerdere pogingen met de stippeltechniek werd het één grote waas en waren de verschillende kleuren niet meer te onderscheiden, ook niet subtiel en dat is nu wel het geval.
Bij de Sherman van m’n “In The Shadow Of...” dio al een beetje geoefend met blenden van kleuren op de romp. Nu gaan we gewoon op herhaling. En als alles altijd in één keer lukt, is het ook maar saai toch? :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei, 2020 20:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2511
Woonplaats: Den-Haag
Dat is het leuke van pigmenten Bas.

Als je er mee bezig bent gaat het goed en als het dan later goed droog is dan kan je wel eens schrikken.
Ik heb vandaag de brand schade op de Sherman aangebracht met pigmenten en gebruik daar dan een föhn bij.
Dan droogt het sneller en kan je het snel bij werken of terug blenden waar je het nodig vind.
Ik gebruik de föhn ook wel bij mijn figuren verven.

Succes verder Bas.

Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 mei, 2020 15:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1395
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi, gaat dat best goed komen, had ik nog zo’n anti-tankmuurbversperring gezien op internet nu dan ook bij Accurate Armour in segmenten, ter inspiratie. Als edit: alternatief voor een hoop zooi of lijken of uitrustingstukken.

En voor je ‘em helemaal verweerd hebt, je weet dat een Panzerfaust er eerder een klein gat vergelijkbaar met een gewone AP-granaat erin zal blazen dan een rupsband, zeker twee, zal laten lossen?

Groets en nu toch wel echt de laatste loodjes;), succes, Anne

PS: Edit: punten, hoofdletters en ontbrekende woorden, komma's..:(

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Laatst bijgewerkt door Anne op vr 29 mei, 2020 23:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 mei, 2020 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Ha mensen,

Inmiddels weer het één en ander gedaan aan de Sherman. Aan de voorzijde heb ik stapsgewijs het pigment afgezwakt en het middelste decal overgeschilderd. Dit heb ik met olive green gedaan en daarna weer verweerd. Hoewel de nog enigzins zichtbare contouren, voor degenen die het weten, wijzen op de aanwezigheid van een overgeschilderd decal, zal iemand die het niet weet het niet opvallen. De korte samenvatting is dat ik vind dat het decal goed is weggewerkt. :mrgreen:
Aan de achterkant is het eigenlijk hetzelfde. Aan de linkerzijde heb ik het decal vandaag weggewerkt, opnieuw overgeschilderd en nu bezig met weer verweren. Aan die kant zal er nog meer verweerd moeten worden en de aan de rechterzijde moet de decal ook nog weggewerkt worden.
Op de horizontale vlakken naast en voor de koepel heel subtiel wat kleur aangebracht met restanten olieverf na het werken met de oilbrushes en op het motordek dat ook gedaan en daar ook heel subtiel een heel klein beetje pigment aangebracht.

De tracks liggen er inmiddels ook op. Normaal leg ik die er als laatste op, maar nu wat eerder. Had ze nog een keer bewerkt met white spirit en track rust pigment van Mig en toen dat droog was de tracks aan elkaar gelijmd en toen dat ook weer droog was de tracks erop gelegd.

photo 509027

photo 509025

photo 509024

Ook het takje dat ik in green brown gespoten had, bespoten met spuitlijm en boven een bak er groene foliage overheen gestrooid. Wederom een mix van verschillende soorten groen gebruikt.
Het idee was eigenlijk om deze takjes te gebruiken als losse takken voor over de Sherman en de bestrating, maar ik vind het eigenlijk wel een gaaf boompje geworden. Misschien wel te gaaf om in stukken te knippen.
Elke keer als ik naar de ondergrond keek vond ik het leeg met die ene boom, terwijl op de referentiefoto’s er toch behoorlijk wat begroeiing lijkt te zijn. Het idee is nu om dit boompje aan de andere kant van de bestrating in het andere stukje berm te zetten.

Één van de referentiefoto’s:

photo 501588

De ondergrond:

photo 508261

Het boompje:

photo 509026

Overigens komt er morgen nog wat meer Mig verweringsspul binnen. Even kijken of we dat ook nog kunnen gebruiken bij deze Sherman.

Omdat er geen schade te zien is aan de tank en niet duidelijk is hoe de tank precies buiten gevecht gesteld is, breng ik geen schade aan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement