Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 20:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 284 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 29  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 24 feb, 2020 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
De binnenkant van de Sherman is klaar.

Ik heb bij de plaats van de boordschutter tegen de transmissiebehuizing een .30 munitiekist geplaatst in een rek gemaakt van stukjes wit karton.
Op de batterybox de vlakken zwart geschilderd, weet niet of dat zo hoort, krijg dat nergens gevonden, maar vind het mooier dan helemaal in olive drab.
De munitiekisten en de doppen van de jerry cans een subtiele wash van Tamiya dark green gegeven.

Afbeelding

Aan de buitenkant zitten beide applique armor plates op hun plek:

Afbeelding

Ben ook nog met de crewleden voor in de romp bezig geweest.
Behalve de details inlijnen op de jasjes laat ik ze zo.
Ik ben erg tevreden over de jasjes en ook over de gezichten.
Zover ben ik nog nooit gekomen en heb nog het één en ander geprobeerd met de gezichten, maar hier hou ik even halt.
Nu verder met het afwerken van de helmen en het schilderen en toevoegen van een bril bij de chauffeur.

Met de paratroopers en de paratroopers van het volgende project weer een kans.

Foto is misschien van te ver af genomen:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 8:42 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Je heb gelijk Bas, zien er zo goed uit, met inlijnen zal het echt nog wel beter gaan tonen, doe het echter wel subtiel, beter in 3 keer goed dan in 1 keer fout

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 10:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Bedankt Bert.

Met het inlijnen doe ik hetzelfde als met het aanbrengen van de shading en het blenden: de verf goed verdunnen en meerdere laagjes aanbrengen.
Je gaf al aan dat je dan goed kunt sturen en dat heb ik de afgelopen dagen bij het werken aan de figuurtjes ook ervaren.

Jammer dat straks alleen de gezichten van deze figuurtjes te zien zijn, maar bij de commandant weer een kans om te oefenen met shading en highlights, hoewel ook van hem straks maar een beperkt gedeelte te zien zal zijn.
De oefening betaalt zich langzaam maar zeker uit, want de figuurtjes worden stap voor stap elke keer ietsje beter.

Het is een hele geruststelling dat er altijd technieken zijn om dingen te herstellen of bij te sturen zoals het blenden dat ik nu toegepast heb.
Dat oefent fijner, heb niet meer het idee dat ik iets kan verpesten.
Het kan hooguit de eerste keer nog niet zijn zoals het zou moeten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 13:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Nee en de tips die je krijgt werken op het ene figuur wel en het andere soms niet en moet je iets anders proberen. Maar naarmate je meer ervaring krijgt ga je dat soort dingen ook beter aanvoelen

Al die YT filmpjes zijn leuk en soms zelfs leerzaam, maar voor beginners eigenlijk niets omdat er vaak niet bij de technieken wordt stilgestaan

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 maart, 2020 9:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Bert, om eerlijk te zijn heb ik pas 1 keer een YT filmpje gekeken. 8)
Om bij de koepel van de Sherman van het "In The Shadow Of..." dio de stalen giethuid te kunnen herstellen na het wegschuren van de lijmnaad.

Bij deze Sherman zijn we na het afronden van dat dio ook weer verder gekomen.

De chauffeur en reservechauffeur zijn klaar qua schilderwerk en zitten nu vast in de romp en de twee rompdelen zijn nu stevig op elkaar gelijmd.

Tussen de foto’s van Shermans gevonden in het kader van referenties zoeken voor m’n projecten, kwam ik een Amerikaanse Sherman tegen van de 2nd Armored Division met de koepel helemaal vol gehangen.
Dat vond ik er zo gaaf uitzien dat, voor ik het wist, de koepel van mijn Sherman ook helemaal volhing.
Volgehangen met field bags, helmen, slaapzakken, dekzeilen en munitiekisten voor de .50 mitrailleur.

Ook op het motordek wil ik veel stowage bevestigen.
Alles wat op de foto’s hieronder aan de koepel hangt, zit vast.
Op de romp zitten de spare road wheels voor en achter inmiddels vast en de rest van de stowage is in het stadium van neerleggen om te kijken hoe het het beste ligt.
Dus daar kan nog van alles veranderen.
Daarna nog hier en daar gietnaden weghalen voordat het definitief vastgelijmd wordt.
Duidelijk te zien natuurlijk dat de oil can op het motordek nog de deksel mist aan de bovenkant.
Die deksel moet ik nog upgraden met een stukje PE.
De jerry can aan de achterkant van de Sherman krijgt of van karton of van een stukje flessensluiting van een wijnfles nog een rekje eromheen waar die in zit.

Ik kies nu een andere werkwijze met de stowage.
Eerst op de Sherman bevestigen, dan alles in de primer zetten en nadat de tank gespoten is, de stowage schilderen.
Sommige stowage is al geschilderd, maar het meeste daarvan doe ik opnieuw na het primen en spuiten.
Sommige van die stowage heb ik gebruikt als oefening om plooien te schilderen, alleen de bruine houten kist plak ik af bij het primen en spuiten, want die is echt goed gelukt.
Zonde om dat opnieuw te doen.
Er komen hier en daar ook nog touwen van garen bij de stowage, maar die schilder en bevestig ik apart want dat is zo dun, dat is niet meer fatsoenlijk te schilderen als het op het voertuig zit.
Dan weet ik in ieder geval zeker dat ik het spuitwerk beschadig en of ik met masking tape de gedeeltes naast een stukje flinterdun garen fatsoenlijk afgeplakt krijg, betwijfel ik ten zeerste.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 maart, 2020 10:03 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik vind het persoonlijker ook prettiger om eerst alles te monteren en dan te gaan schilderen en verweren, je krijgt dan een mooier vloeiend geheel, omdat vervuiling en verwering ook voor de bepakking etc geldt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 maart, 2020 0:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2511
Woonplaats: Den-Haag
Ik vind het zelf ook prettig om het op deze manier te doen.
Zo ga ik de M5A1 Stuart ook doen.

Ik zie bij jou Sherman nog wel wat verbeter puntjes bij je stowage maar dat ging je nog doen.
De jerrycan rechts achter ook nog even aanpakken, mist iets waar hij mee bevestigd is.
Die punt 50 is wel goed gelukt zeg, die ziet er goed uit.
Die tank begint zo wel tot leven te komen.

Succes verder, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 maart, 2020 0:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Bedankt Peter voor je complimenten.
Leuk om te lezen. :D

De stowage op het motordek is inmiddels grondig van aangezicht veranderd.
Alles op het motordek zit vast.
Behalve een rek om de jerrycan rechtsachter bouwen en touwen over de stowage, zijn er meer verbeterpunten die je ziet, want dan probeer ik dat mee te nemen voor de Sherman in de primer gaat.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 maart, 2020 8:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Er lijkt nog een ejector pin mark te zitten op het stootkussen van het commandantenluik.

En tja, die kettinkjes bij de tankdoppen...op echte Shermans zie je ze sowieso bijna nooit. Nu zijn dat meestal overlevers, dus kan het zijn dat ze ontbreken en op foto's uit die tijd is het vrijwel onmogelijk om ze te spotten omdat er zelden foto's van bovenaf te vinden zijn en als die er wel zijn is de kwaliteit vaak zodanig dat dit soort kleine details nauwelijks te onderscheiden zijn. Hoe dan ook, áls ze er zaten, dan zaten ze niet aan de dop zelf maar aan de vergrendelpin en die mis ik dan wel op je model. Bovendien zat het bevestigingspunt van de ketting aan de hull dan vlakbij de dop en lagen de kettinkjes dus niet zo langgerekt als bij jouw model. Tenslotte heb ik zo mijn twijfels over de locatie van scharnier en vergrendelpin (en dus de plaats waar het kettinkje vastzit "aan de dop"). Zoals gezegd, het is lastig om hier duidelijk referentiemateriaal over te vinden op het web, misschien dat er in de diverse boeken meer duidelijk wordt, maar daarover beschik ik niet.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 maart, 2020 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2511
Woonplaats: Den-Haag
Ja, die kettingen had ik ook gezien.

Volgens mij moeten ze dan ook ergens aan vast zitten.
Het uiteinde, met dat gaatje, dat zit nu nergens aan vast.

Dan die grote tas is weg, die in het midden achter op lag, daar zat nog een mega naad op.

Ik zou dan nog wel dat tasje op de koepel die aan de behuizing van de antenne hangt nog even aanpakken. Het hangt nu los, de uiteinden van de tas hangen nergens om heen.

Gaat vast goed komen Bas.
Nog even de puntjes op de I zetten en dan in de primer er mee.

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 284 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 29  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement