Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 15:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 284 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 29  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 okt, 2019 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Ha Bert,

Dank voor de tip wat betreft de foto’s.
In mijn werkhokje is het vooral bij figuurtjes lastig foto’s maken.
Zal misschien ook wel liggen aan het feit dat m’n werkblad vol staat en ligt met potjes verf, gereedschap en sprues en die zijn niet echt een goede achtergrond voor foto’s. :mrgreen:

Ook dank voor het compliment en de tip over de shadows.
Ik vond het zelf ook goed gaan bij het aanbrengen.
Heb geprobeerd rekening te houden met diepe en ondiepe plooien.
Het kwartje qua shadows begint in ieder geval goed te vallen na de figuurtjes bij m’n “After The Action” dio, de figuurtjes in m’n PAK dio en nu deze para.

Kan ik bij de uitrusting van deze para een burnt umber wash gebruiken voor shadows en inlijnen?

Die EMS, is dat de beurs in Veldhoven in oktober?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 okt, 2019 7:24 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Nee, die in Houten op 23 november
Naar Veldhoven ga ik nooit (wat raar is voor een figurenman, want daar zijn veel meer figurenzooi te zien dan in Houten)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 okt, 2019 11:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Heyhoi,

Beetje jaloers dat jij deze wel tot een goed einde brengt, als ik toendertijd van project naar project skipte. Maar zonder gekheid, ik denk dat er een hoop verschil was in kleur, als je maar bedenkt dat er een ontwerpverschil was tussen het type 1943 en
en het 1944 uniform. Verder nog een tip om e.a. te combineren met het Franse munitiewagentje van Tamiya. Bekend van foto's, maar niet persé Carentan. Om het effect van de pas aangekomen
vuursteun te vergroten.

Mooi hoe je die uniformen niet zo uniform aanpakt. Vind ik heel mooi!

Met vriendelijke groet,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 okt, 2019 12:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 mei, 2016 13:49 pm
Berichten: 78
walesha schreef:
Even voor de duidelijkheid: de US para's die op 6/6/44 sprongen hadden die knie- en elleboogverstevigingen niet, de tweede sprong op 8/6/44 hadden die wel en de kleur van het uniform van die tweede sprong was ook een tintje donkerder dan dewelke de eerste droegen. De kleur van die verstevigingen was inderdaad olive drab.


De reinforced M42 jumpsuits werden gedragen van april tot augustus 1944.

Op deze foto, die genomen is op de vooravond van Overlord, waar para's op te zien zijn die in de eerste wave gaan springen zien we duidelijk de knie en elleboog verstevigingen (nummer 23). Zoals ook op de ingekleurde foto in dit topic.
Afbeelding
Bron: Wikipedia.

Als ik me niet vergis komt het verschil in wel of geen reinforcement in de kleding door het feit dat de mannen de kleding moesten opsturen om vermaakt te laten worden, waar door niet iedereen op tijd de uniformen terug had voor dat Overlord begon.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 okt, 2019 12:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Ha Marijn,

Had me tot nu toe buiten de jump suit discussie gehouden, maar ik meende ze ook bij nummer 23 te zien zitten en ze lijken heel erg licht te zijn.
Daarom dat ik erover dacht om de knie- en elleboogstukken lichter te maken.
Anne schreef:
Beetje jaloers dat jij deze wel tot een goed einde brengt, als ik toendertijd van project naar project skipte.
Verder nog een tip om e.a. te combineren met het Franse munitiewagentje van Tamiya. Bekend van foto's, maar niet persé Carentan. Om het effect van de pas aangekomen
vuursteun te vergroten.

Mooi hoe je die uniformen niet zo uniform aanpakt. Vind ik heel mooi!

Tof om te lezen! Vind ik best wel een eer, zo'n compliment! :)

Als ik aan de uniformen werk, neem ik er de tijd voor net als eigenlijk alles waar ik qua modelbouw aan werk.
Het kostte me een uur om de plooien van alleen het uniform van paratrooper 4 te schilderen.
Inlijnen van bijvoorbeeld de uitrusting moet bijvoorbeeld allemaal nog.

Leuke tip ook van dat munitiewagentje, maar de ondergrond die ik in gedachten heb is net groot genoeg voor de Sherman en de vier paratroopers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 okt, 2019 22:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Ik ken dit figurensetje van Dragon en de wapens zijn inderdaad iets gedateerd. De nieuwere figurensets - next gen - zijn een stuk beter, met name de wapens. Verder vertrouw ik volledig op jou beslissingen aangaan de kleurkeuzes van de uniformen. Een tintje lichter of donkerder zal prachtig staan.

Ik heb vrij genomen voor de ESM in Houten. Zin in!

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 dec, 2019 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Hier ook weer eens nieuws.

Deze vakantie eindelijk eens een bezoek gebracht aan Sjaak’s Hobbyshop.
Had m’n oudste beloofd daar een keer samen heen te gaan.
Maar Voorhout is voor mij niet om de hoek en nu eindelijk eens geen verplichtingen op zaterdag.
Eerst naar m’n zwager, die woont 3 km verderop in Voorhout, mooi hiermee gecombineerd.

Mooie winkel, er staat/ligt veel binnen en vriendelijk en behulpzaam personeel.
Voelde me als een kind in de speelgoedwinkel. :lol:
En uiteraard niet met lege handen huiswaarts.

De kinderen en de vrouw waren allemaal mee en de kinderen wilden ook een kitje kopen.
Gevalletje “waar je mee omgaat, wordt je mee besmet.” :mrgreen:
Ook een gevalletje van leren met geld omgaan, want ze moesten rekening houden met de inhoud van hun spaarpot.

Dit is de totale buit: de tank en de potjes pigment voor papa en de Revell doosjes voor de kids:

Afbeelding

Maar zoals te zien, is deze Tamiya M4 Sherman weer terug hier in huis.
Deze stond ook al centraal in m’n “Panzerschlacht “ dio als de “After Hitler” Sherman in het oorlogsmuseum van Overloon.
Eigenlijk wilde ik de M4 Normandy kit van Dragon, maar die bleek niet te krijgen of voor meer dan 100 euro te verkrijgen in de V.S.
Dat is me wat te gortig, dan is deze M4 een behoorlijk alternatief.
Zeker omdat ik er nog een PE upgradesetje van Eduard bij bestel, want dat was niet voorradig in de winkel.
De meegeleverde decals maken het mogelijk om drie versies te bouwen: een onbekende eenheid in Frankrijk in de zomer van 1944, de 2nd Armored Division Normandië augustus 1944 (deze eenheid vocht al in de tweede week van juni in Normandië) en een 5th Army versie in Italië, februari 1944.

De meesten die enige kennis hebben van de voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog, kennen de M4 Sherman.
Het werkpaard van de Geallieerden.
Meer dan 55.000 stuks geproduceerd (alle varianten bij elkaar) en het betrouwbare onderstel vormde de basis voor veel pantservoertuigen van de geallieerden.
De tank was snel en door de standaardisatie aan Amerikaanse kant zo massaal te fabriceren.
Die standaardisatie was één van de sleutelfactoren voor de geallieerde overwinning.
Echter was de Sherman niet opgewassen tegen de Duitse tanks, zeker niet tegen de Tiger en de Panther tanks.
De ‘Tommy Cooker’ was slechts één van de bijnamen van de Sherman, omdat de tank bij een treffer snel in brand vloog omdat de tank op benzine reed en omdat de munitie snel ontplofte bij de dry storage versies.
Later werd de wet storage versie geproduceerd om dat probleem het hoofd te bieden.

Er zijn twee groepen mensen volgens mij: één groep die de Sherman de grootste miskleun en lelijkste tank van de Tweede Wereldoorlog vindt en een groep die iets heeft met de Sherman en het een iconisch voertuig vindt.
Ik hoor overduidelijk bij die laatste groep.

Hieronder een wat uitgebreidere introductie van de kit qua foto’s van de inhoud dan destijds bij m’n “Panzerschlacht” dio. :D
Er zit naast de gebruiksaanwijzing ook een velletje bij met bouwtips.
Nog nooit gezien in een modelbouwkit, ook niet toen ik deze voor de eerste keer kocht, maar altijd handig.

De box art:

Afbeelding

Een overview van de inhoud van de kit:

Afbeelding

De over het algemeen erg duidelijke beschrijving van Tamiya:

Afbeelding

Het velletje met bouwtips:

Afbeelding

De decals:

Afbeelding

De tracks en rubberen ringetjes:

Afbeelding

De rompdelen:

Afbeelding

Afbeelding

De sprues, de sprue met de open loopwielen zit er twee keer in. Dat moet ook, wil je de open loopwielen gebruiken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort beginnen met bouwen. Zin in! :)


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op wo 01 jan, 2020 13:10 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 dec, 2019 21:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 02 jan, 2019 15:59 pm
Berichten: 167
Hallo Bas

Ik dacht dat ik al jou brouwverslagen inmiddels al had gelezen.
Komt dit verslag als een duveltje uit het doosje, haha
Kost mij wer een brouwavond om alles door te lezen en de tips op te nemen.

Succes met dit diorama en ik ga je zeker volgen

Jan Wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 dec, 2019 23:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Ha Jan Wim,

Dat snap ik. :mrgreen:
Mijn brouwverslagen zijn niet bepaald de kortste. :lol:
Leuk dat je deze ook volgt en ik hoop dat je dingen kunt meenemen uit mijn verslagen.
En zoals ik al zei: mocht je iets willen weten, dan help ik je graag. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2019 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Vandaag begonnen met het bouwen van de Sherman.

Het upgradesetje van Eduard is besteld, tot het binnen is alles in elkaar zetten waar ik de PE niet voor nodig heb.

Ik volg tot nu toe de beschrijving.
Dat wil zeggen dat het onderste deel van de romp het eerste aan de beurt is om in elkaar gezet te worden.
Begonnen met de transmission cover op de voorkant van de romp te lijmen en zoals ik al in het begin van dit topic al aangaf, heb ik gekozen voor de one-piece cover.
Er kan ook gekozen worden voor de driedelige transmission cover.
Ik kwam, op zoek naar referentiefoto’s van M4 Shermans in Normandië, redelijk wat foto’s tegen van M4 tanks met de one-piece cover.
Ik heb deze kit al eens gebouwd en door nu de one-piece cover te kiezen zijn ze niet identiek.

Voor degenen die weten hoe ik deze M4 de eerste keer gebouwd heb bij het “Panzerschlacht” dio, deze bouw ik anders, namelijk hetzelfde als de M4A2 bij m’n “In The Shadow Of...” dio.
Eerst in elkaar zetten, dan primen, spuiten en verweren.

Hieronder de one-piece cover met de rij bevestigingsbouten:

Afbeelding

Hier zit die op het onderste rompdeel:

Afbeelding

Daarna was de achterkant aan de beurt met de deurtjes naar de motor:

Afbeelding

Afbeelding

En hier zit dat gedeelte op de romp, samen met één van de luchtfilters.
De andere moet nog, maar de pijp was leeg en de tijd op.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 284 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 29  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement