Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 7:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 697 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 maart, 2019 10:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
walesha schreef:

Ik vind dan ook de borden die hij gaat gebruiken gewoon perfect en realistisch voor die tijd.


Bedankt Walter! :)
Hoewel ik mijn eerdere poging al best redelijk vond, maar niet helemaal overtuigend, heeft jouw opmerking dat ze te modern waren ervoor gezorgd dat ik er weer mee aan de slag ging.
Bedankt dus voor de kritische blik.
Het is het resultaat erg ten goede gekomen.

walesha schreef:
In die tijd was er voor wegwijzers niet echt een "standaard", het enige wat standaard was, was dat hoofdgemeenten en steden meer moesten opvallen dan kleine en minder belangrijke gemeenten en dorpen wat nu nog steeds zo is. Ook de kleur was standaard: zwarte letters op een witte ondergrond. Verder werden die borden, het ene in metaal, een andere in hout plaatselijk gemaakt en daar werd niet zo nauw gekeken of de betettering wel mooi in het midden stond. Tegenwoordig worden dergelijke borden gemaakt door een bedrijf dat gemachtigd is om voor staat en stad te werken en is de standaard aangepast.


Dat was nu precies wat ik ook zag op zoek naar meer foto's dan alleen mijn referentiefoto.
Elk oud ANWB bord dat ik tegenkwam zag er anders uit qua belettering en plaatsing.
Dat en omdat de aanblik van de wegwijzerborden op mijn referentieborden me beviel, heb ik hiervoor gekozen.

Vanochtend de decals geprint en nu kunnen we verder met afronden!
Ik heb er zin in! :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 maart, 2019 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Vandaag wilde ik aan de gang met de decals die ik vandaag geprint had, maar dan moet ik ze niet in m’n lokaal op school laten liggen. :lol:

Dus vandaag dan maar met iets anders bezig geweest van het lijstje, namelijk pigment aanbrengen in het dio.
Ik ben bezig geweest met de halftrack, de soldaten en het landschap.

Omdat het veel regende in de periode waarin het dio speelt, moet het landschap dat ook uitstralen.
Vandaar dat ik donker pigment gemaakt heb door European earth pigment van Vallejo met zwarte verf te mengen van Vallejo. Ik had er teveel zwart bij gedaan, dus ook flat earth verf van Tamiya erbij gedaan, pigment en pigment binder net zolang tot het zeer donkerbruin werd.

Op de straat bij de soldaten moddervlekken aangebracht om modderige voetstappen te creëren en ook modder aangebracht op de vloer van de halftrack en bij de rand van de luiken. Ook op de straatstenen achter de halftrack van het eruit springen.
Ook de laarzen van de soldaten met pigment bewerkt om ze modderig te maken.
In het landschap her en der modder aangebracht en ook het bruggetje modderig gemaakt.

Het resultaat tot dusverre:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 maart, 2019 8:17 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik vind tot nu toe je ondergrond veel beter dan je voertuig, maar ik heb gezien dat je in je voertuigenbuw ook grote stappen maakt. De ondergrond is veel subtieler gemaakt dan het voertuig.
Alleen het modderpaadje vanaf de plank, tja , daar zou wel wat meer gras in mogen, om het "groene" aan de zijkant iets meer te compenseren

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 maart, 2019 9:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Bert Takken schreef:
Ik vind tot nu toe je ondergrond veel beter dan je voertuig, maar ik heb gezien dat je in je voertuigenbuw ook grote stappen maakt. De ondergrond is veel subtieler gemaakt dan het voertuig.
Alleen het modderpaadje vanaf de plank, tja , daar zou wel wat meer gras in mogen, om het "groene" aan de zijkant iets meer te compenseren


Ha Bert,

Ik herken me wel in wat je zegt over het verschil tussen de ondergrond en de voertuigen.
Peter merkte dat ook al terecht op.
Zoals Peter al zei, ik spendeer niet al te veel aandacht meer aan de voertuigen, ontevreden ben ik niet over mijn voertuigen bij dit dio, maar kijkend naar de M10 die ik nu aan het maken ben, zit daar wel verschil inderdaad.
Bij mijn nieuwe dio is het een van de hoofddoelen, het voertuig meer aandacht geven en meer centraal stellen en als dan te zien is dat ik stappen aan het maken ben, dan is dat leuk om te lezen.

Het paadje blijft denk ik zoals het is, want het moet zo'n platgetreden paadje voorstellen, helemaal kaal gelopen, wat verandert in een modderpoel zodra het begint te regenen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 maart, 2019 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Wat volgens mij een grote rol speelt, is het feit dat de verf op de voertuigen er nog tamelijk dik gekwast op zit, wat het realisme niet ten goede komt. Ook de figuurtjes zijn nog teveel poppetjes en lijken nog niet erg realistisch. Dit steekt dan extra duidelijk af tegen het realisme wat je op de ondergrond wel al behoorlijk aardig neerzet.
Wat betreft de voertuigen zou je al een hele sprong vooruit kunnen maken door te gaan airbrushen in plaats van kwasten. De poppetjes blijft een kwestie van oefenen, al zou je met wat (pin)washes al een heel eind kunnen komen.

Ook bij de M10 zie ik de verf er nog erg dik op zitten. Daar lijken de figuurtjes tot nu toe al wel iets beter, maar dat komt waarschijnlijk ook doordat de figuurtjes van MiniArt al een veel sprekender gezichts-/lichaamsuitdrukking hebben dan de oude Tamiya figuurtjes.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 maart, 2019 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Hoi MarChant,

Niks tegenin te brengen. :D

Wat betreft de halftrack, daar zit de verf er inderdaad (te) dik op.
Bij de M10 had ik er een hele mooie, dunne verflaag op zitten, de beste tot dan toe, maar nadat ik een laag glanslak aangebracht had, zag de verflaag eruit als stroop. Daar is iets goed misgegaan, maar vraag me niet wat. :?
De M10 krijgt veel stowage, dat was vanaf het begin het plan, dat camoufleert een hoop.
Dus dat is een geluk bij een ongelukje.

Als het gaat om de airbrush, die gaat er op korte termijn eentje komen.
Uiteindelijk ben ik tot nu toe dik tevreden over dit dio.
Toen ik hier drie jaar geleden mee begon, had ik echt niet gedacht dat ik een dio als dit zou kunnen bouwen. Dat ik überhaupt een fatsoenlijk ogend dio zou kunnen maken. :lol:
Dat alleen al maakt het voor mij meer dan geslaagd.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat er niet kritisch gekeken mag worden.
Ik ben gegroeid op een aantal vlakken, het meest op landschappelijk vlak en minder als het gaat om de voertuigen en de figuurtjes.

Bij de figuurtjes was inlijnen toepassen een doel, dat is bij dit dio niet echt uit de verf gekomen.
Dat is wel een groot doel bij het M10 dio.
M’n plezier is er niet minder om en dat staat altijd voorop. :D

Genoeg ruimte voor verbetering dus!
Er kunnen altijd dingen beter.

Nu verder met afronden!


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op wo 20 maart, 2019 9:17 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 maart, 2019 20:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
no leaf clover schreef:
Ik ben gegroeid op een aantal vlakken, het meest op landschappelijk vlak en minder als het gaat om de voertuigen en de figuurtjes.



Tja,
Al doende leert men.
Met mijn diootje is het ook zo: je probeert iets en kijkt dan of het je bevalt of niet en de volgende keer probeer je het anders :wink:


Succes met de laatste loodjes :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 maart, 2019 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Bedankt en zo is het maar net!

Vandaag de resterende decals op de carrier bevestigd en die plekken met een donkere wash afgewerkt.
De carrier in het dio bevestigd, net als het laatste Duitse figuurtje en een jerry can en de sprocket van de carrrier.
Het begint echt op z’n eind te lopen nu.
Nu nog de halftrack en de carrier een beetje drybrushen zoals ik dat bij de jerry cans in m’n M10 dio ook gedaan heb.
Kijken of ik ze daarmee toch nog iets meer realistischer kan krijgen.
Ook bij de carrier op de loopwielen nog wat donker pigment aanbrengen.
En natuurlijk nog de ANWB-paal maken. :D

De kabels tussen de telegraafpalen krijg ik niet meer mooi recht en strak.
Die blijven dus zo, dat is jammer maar helaas.
Een paar dingen geprobeerd, maar geen succes.
Ik blijf er vanaf want anders sloop ik de hele boel.
Op foto's ziet het eruit als een gribus, maar als je in het echt naar het dio kijkt, valt het best mee.

Twee foto’s van hoe het er straks uit gaat zien:

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 maart, 2019 23:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Nu ik bij het “After The Action” wat ervaring heb opgedaan met drybrushen, ben ik ook bij dit dio met die ervaring aan de slag gegaan bij de carrier en de halftrack.
Om te proberen de aanblik van de twee voertuigen toch nog wat realistischer te krijgen voor ik dit dio echt afrond.

Aan de binnenzijde van de carrier heb ik de radio en de metalen kisten bewerkt.
Ook de plek waar de sprocket aan de rechterzijde zat. Foto’s daarvan volgen.
En de trekhaak, het stuk eromheen en de twee stalen stukken naast de schep. Zie de eerste foto.
Dat vind ikzelf behoorlijk goed gelukt.

Ook bij de halftrack bezig geweest om de randen te beschadigen en her en der roestplekken aan te brengen.
Zie op de tweede foto de bovenrand onder de elleboog van de schutter en de bovenrand tussen de laars en de hand van de klimmende soldaat.
Ik ben ook hier niet ontevreden over.

Andere plekken op de voertuigen heb ik ook bewerkt, maar die zijn nog niet klaar.

Bij zowel de carrier als de halftrack heb ik dezelfde werkwijze toegepast.
Eerst metallic grey verf aangebracht, daar dark iron verf overheen aangebracht en daar weer roodbruin overheen.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 maart, 2019 23:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Vanavond nog heel even wat geprobeerd bij de halftrack.
Aan de bovenrand van de halftrack ook nog wat verse beschadigingen aangebracht met metallic grey.
Ben op zich niet ontevreden, al is het misschien niet helemaal wat het zijn moet.
De aanblik vind ik niet onaardig.
Gewoon wat aan het uitproberen, kijken of ik met van dit soort kleine dingen de twee voertuigen nog een beetje kan opkrikken.

Afbeelding

Verder groot nieuws: :D

Er is een airbrush set met compressor onderweg! :lol:
Toch nog 9 modellen en 4 dio’s volgehouden zonder. :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 697 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement