Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 7:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 16 jun, 2017 14:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 08 jun, 2017 16:20 pm
Berichten: 50
Woonplaats: Nederland
Goed bezig, leuk om te zien dat jij je ook aan een MiniArt set hebt gewaagd. Zelf bouwen duurt niet eens zoveel langer gezien al het extra werk dat je aan MiniArt gebouwen en ruïnes hebt, maar met enige moeite valt er best iets van hun sets te maken. Je bent al mooi op weg. Zal het met belangstelling volgen. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jul, 2017 16:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Ik kan jullie een update aanbieden waarvan veel technieken gebruikt zijn die ik voor het eerst uitprobeerde en die allemaal wonderbaarlijke resultaten opleveren.
Dankzij tips die her en der op het forum te vinden zijn :mrgreen:

Eerst werden de losse stukken ( muurtje met poort en de kerkmuren) op de grondplaat ge....plakkerd :?
Doordat de flutsige grondplaat niet plat op het plankje kon geplakt worden, stond alles een beetje schot en scheef.
Kieren moesten dus weer opgevuld worden met afvalstukjes.

photo 415258

Het hekwerk werd ook gemonteerd met de nodige aanpassingen thv de beschadigde muur

photo 415257

Van de montage van de kerkmuren heb ik geen foto, maar het was iets minder opvulwerk van de kieren doordat zowel aan de binnenkant en buitenkant alles wordt 'gecamoufleerd'

Het brokstukken- en puinhoofdstuk:
De binnenkant van de kerkruine doe ik als laatst omdat de 'attributen' ( sokkel met voeten vh beeld en het doopvont) nog niet klaar zijn.

Mijn voorraad : eenen stuk kapot geklopte baksteen (type boerke voor de Vlamingen) en een stuk metselcement
photo 415259

Eerst kijken welke lijmmethode het best en makkelijkst zou zijn en dat bleek inderdaad de houtlijm met water- methode
photo 415256

Waar het puin moet liggen, werd eerst ingesmeerd met het water-houtlijm en dan werd het gruis van de baksteen erop gestrooid.
photo 415265
photo 415262

Bovenop het gruis druppel ik dan ook het houtlijm met water zodat alles verzadigd is en zo, na het drogen, alles één geheel is.
Ook werden er kleurnuances ingebracht door een wash van beige voor het zavelkleur en groen voor mos op enkele plaatsen te dotten.
Door de waterige ondergrond ( van het houtlijmsapje) vloeit alles mooi open.
Nog enkele lossen brokstukken erop en weer overvloeien met waterhoutlijm. Niet teveel want de meeste brokstukken liggen aan de binnenkant van de kerk.
photo 415261

Voor ik verder gegaan ben, heb ik alles zeker 24u laten drogen.

Ook in het tuintje had ik nog een camouflagewerkje te doen:
idem werkmethode : bedje van houtlijm met water, steentjes erop en alles nog eens rijkelijk overgieten met het sapje.
photo 415270

Het hekwerk kreeg ook een roest- behandeling met pigment.
photo 415264


Vandaag ben ik verder gegaan met het tuintje.
kleurnuances met verschillende groentinten voor het gras, gedroogde basilicumkruiden uit de keuken gestrooid op houtlijm/water als afgewaaide dorre boomblaadjes en nog een paar plantjes gezet.
Die steentjes en (plastieken) plantjes komen uit de aquarium-afdeling van Eurotuin. Plantjes kregen wel een drybrushbeurt met tinten groen zodat ze natuurlijker overkomen en niet op plastieken lijken.
photo 415271

Een paar struikjes meer zou niet misstaan, denk ik.
Het wandelpadje verdient ook nog een beetje aandacht :?

Op de achtergrond van het diorama zie je de beginselen al van de overkant : verschillende tinten bruin met een zeer natte borstel door elkaar gekliederd.
Maar daarover een volgende keer :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jul, 2017 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 08 jun, 2017 16:20 pm
Berichten: 50
Woonplaats: Nederland
Hartstikke leuk om dit te volgen, zitten enkele handelingen in die ik zelf ook heb toegepast bij mijn ruïne dus dat is een leuke vergelijking. De algen op de muur onder het kerkraam zijn ook mooi gelukt. Ben benieuwd naar het vervolg. Zie er in elk geval al veelbelovend uit. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 aug, 2017 21:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Dank u Sander,

Sedert de laatste update ben ik niet meer bewust aan het brouwen geslaan: vakantie, werk, mooi weer,....
Het deed eigenlijk wel een beetje deugd gedaan...

Maar vorige week begonnen mijn handen toch weer te jeuken en na een paar vruchtbare namiddagen.... het werk kon of wilde niet mislukken :mrgreen:

Dus de binnenkant van de kerk was aan beurt. Gekend principe: hoop steenbrokjes met stukjes eetstokjes ( boven een kaars laten zwartbranden) en dat rijkelijk overgieten met het water-houtlijmsap. Het hoofd van het beeld niet vergeten.
photo 418664

Na het drogen geeft dat volgend beeld
photo 418660

Misschien toch nog een paar grote witte steentjes ( brokstukken van het beeld) bijleggen :?

In de vorige post konden jullie zien dat ik die strook 'aarde' al met bruintinten gekliederd.
Ik heb er toch maar groen over 'geschilderd'. In de natte verf wilde ik al de basilicumkruiden (als boomblaadjes) strooien maar maar die zonken naar beneden. Onbewust heb ik zo meer reliëf gecreeërd :) Plantjes kregen een drybrush van beige en lufthansageel om een verdorde indruk te krijgen.

photo 418663

Nog een paar overzichtfoto's
photo 418661

photo 418659

Voor mijn part is dit diorama voor 90% klaar. De komende tijd zal dus besteed worden aan afwerking: telefoonpaal, nog een verkeersbord ( en misschien nog een wegwijzer) , Blitz, ventjes, lading,....

Maar dat is voor de volgende keer....


groetjes,

Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 aug, 2017 6:47 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Zou zeker wat herkenbare witte onderdelen van het beeld er bij doen, met alleen de voeten en een bijna intact hoofd komt dit een beetje onwaarschijnlijk over. Desnoods een stuk toro precies op de rand van je dio, misschien zelfs er een stukje overheen, geeft dieptewerking en een verklaring voor de rest van de brokstukken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 sep, 2017 21:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Een update:

Nu de Blitz klaar is, wordt alles op het dio geplaatst.
De auto blijft op die plaats staan, maar over de positie en wat de ventjes precies kunnen/willen doen, daar ben ik nog niet uit.
Na een paar uur kijken, ventjes zetten, ventjes verzetten,.... heb ik voorlopig deze opstelling.

Bedoeling is dus dat de mannekes ( onder streng toezicht) alle houten palen uit de Blitz halen en wegdragen.

Alles staat dus nog los en kan de situatie alle kanten uit.
Natuurlijk moet er hier en daar nog wat bijgeschilderd en aangepast worden, maar ik wil eerst duidelijkheid over de scenografie

Allez, jullie willen foto's zeker????? :lol:

photo 420152

photo 420151

photo 420149

photo 420150

photo 420153

Over dit alles ben ik nog niet 100% tevreden. :|
Vb dat manneke vlak achter de Blitz die met één hand zo'n paal neemt : niet echt realistisch vind ik

Enfin, we zullen wel zien de volgende keer

@ Bert,
ik heb al stiekem eens bij de buren op hun gravel - oprit gekeken en ik denk wel dat ik daar een passend steentje zal vinden :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 sep, 2017 21:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Eindelijk, het dio is (bijna) klaar , maar toch gereed genoeg om beelden te tonen.

Het betreft enkel nog het vastlijmen van 3 figuurtjes.
Ik heb er 2 al vastgezet met houtlijm. Hopelijk is dat voldoende qua stevigheid. Velen boren een gaatje in hiel en grondplaat en zo met een staafje vastzetten. Ik viel echter geen beschadigingen (gaatjes) op mijn grondplaat, zodoende kan je de grondplaat later helemaal voor iets anders gebruiken.( indien nodig)

Over de vorige opstelling was ik niet 100% overtuigd, mede doordat die elektriciteitspaal het zicht op de figuurtjes belemmerde.
Ik heb de ventjes in de andere richting laten lopen, ipv weg te wandelen staan ze dichter bij de Blitz.
Tevens werden er een paar accessories uit een andere doos van Miniart genomen: een kruiwagen, schop en houweel. Zo een inkleding rond een ventje die ik geen functie kon geven.

De houten stokjes kregen washes en drybrushes aan volonté

De opperste chef heeft een plan vast : simpel een stukje papier geel gewashed, een paar potloodkrabbels erop, opplooien en onder zijn hand schuiven.

De beschadigingen in de kerkmuren kregen ook een zwarte wash, met het idee dat de beige voeg vantussen de stenen eruit gevallen is

ENJOY :mrgreen:

photo 421168

photo 421169

photo 421170

photo 421171

photo 421172

photo 421173

photo 421174

photo 421163

photo 421164

photo 421162

photo 421165

photo 421166

photo 421167

Toch een opmerking: bij nader inzien wil ik dat manneke die die korte paal wil pakken eventueel verwijderen. De positie van zijn hand is niet optimaal om zo'n paal te pakken.

Tot de volgende,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 sep, 2017 19:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Mac,

Heel mooie sfeer zet je zo langzamerhand neer. Je was nog niet helemaal tevreden; ik wijt dit eraan dat je nu steeds meer de dingen, kleuren en figuren bij elkaar brengt. Echt mooi wordt dit plastic gebakje van Miniart.

Misschien zou je dat figuur achter die kruiwagen om kunnen draaien met die het dichtst bij de lading en dat ie dan juist achter-
aan loopt en dan zou naar de officier kijkt. Dat maakt het iets dynamischer.

Paar dingen, maar dat is beetje muggenziften; vaak hadden soldaten wel een pet op en als je haar schildert heeft dit vaak veel verschillende tinten (vooral ook door de schaduwen erin).

Hadden die verkeersborden zoveel diepte of eventueel heb ik nog wel wat borden voor je met decals van de Italeri roadsigns set voor je.

Vriendelijke groet, succes met de laatste loodjes,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 sep, 2017 19:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Anne schreef:
Hoi Mac,

Hadden die verkeersborden zoveel diepte

Anne

Ik moet Anne hier bijtreden, verkeersborden in die tijd tot in de jaren '70 waren gewone blikken platen zonder enig reliëf. Je ziet die ouderwetse borden soms nog wel in kleine straatjes en bij wegenwerken, ook veel gemeenten hebben die simpele borden nog die gebruikt worden voor tijdelijke signalisatie bij o.a. de wekelijkse markt.
Die borden waren slechts een paar mm dik en op het platteland in kleine dorpen vond je er zelfs van hout.
Trouwens, een verkeersbord zoals je op je dio hebt geplaatst heb ik nog nooit gezien. :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2017 20:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Bedankt voor de reacties, heren.

@ Anne:
Ik heb besloten de mannetjes niet meer te verplaatsen. Enkel het mannetje die zo'n kleine paal vastpakt verdwijnt.
Het is de bedoeling dat dat ventje met de kruiwagen naar iets in verte kijkt ; een constructie oid in aanbouw terwijl de rest van de ventjes de palen ernaartoe moeten brengen, in de richting die hun chef aanwijst.
En het feit dat ventje je, als kijker, bijna letterlijk aanstaart, vind ik toch wel tof.

@ Walesha
Tja :?
Achteraf gezien is misschien die opmerking qua dikte van het verkeersbord wel terecht.
Als je bezig bent met het ene, denk je soms niet meer aan het andere. Maw ik heb er eigenlijk nog niet bij stilgestaan. :oops:

Ik zal een ander bord maken 8)

walesha schreef:
Trouwens, een verkeersbord zoals je op je dio hebt geplaatst heb ik nog nooit gezien.

FOEI!!! Ken je verkeersregels!!!! Dat wil zeggen 'VERBODEN TE PARKEREN'
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Heb ik nochtans gezien op de info die je gegeven op mijn vraag in het referentie/vragen - topic ivm verkeersborden.
Mijn bord is wel niet 100% zoals op jouw info. Maar soit.

groetjes
Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement