Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 6:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 24 jun, 2016 15:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 maart, 2015 10:43 am
Berichten: 342
Na een aantal auto's gebouwd te hebben, had ik zin in een grotere uitdaging. Met name door al het moois wat ik op dit fora voorbij zie komen het besluit genomen om ook een diorama te bouwen.

Ik blijf wel dicht bij mijn roots namelijk Japanse race auto's. Honda steekt daar qua merk met kop en schouders bovenuit voor mij persoonlijk en daarom was de keuze voor het soort auto wat ik ga gebruiken niet zo heel moeilijk. Namelijk de Honda NSX.

Het wordt een fictief diorama van een race team op basis van de NSX GT race variant. In basis wilde ik twee gelijke kits kopen en daar het team omheen bouwen. Tot ik dacht waarom ook niet een bekend merk uit het Honda wereldje gebruiken die qua kleur interessant is en meteen herkenbaar. Dat kan er in mijn ogen maar één zijn en dat is Spoon Sports.

Na wat research gedaan te hebben blijkt hier ook lak van te zijn in de vorm van Zero Paints, wat de keuze een stuk makkelijker maakte. Ook decal vellen zijn te bestellen dus de basis is compleet.

Vervolgens op zoek gegaan naar voorbeelden van een diorama wat ik voor ogen heb en heel veel foto materiaal. Hoewel Spoon sports nooit een GT NSX heeft gebouwd hebben ze natuurlijk wel de gewone race variant, voor mij goed genoeg.

Ik heb geen einddoel voor dit project. Dus verwacht geen regelmatige updates. Maar ik probeer jullie wel op de hoogte te houden bij grote veranderingen. Het grootste probleem tot dusver is dat ik alles met de hand schilder en geen airbrush gebruik. Iets wat wel nodig is om dit project te laten slagen. Of ik ga het zelf proberen, of tegen die is er misschien iemand van hier bereid om mij daarmee te helpen :brouw:

Tot zover de textuele inleiding, in de volgende posts wat foto materiaal.

_________________
"Iets wat op voorraad ligt, roeleert niet."


Laatst bijgewerkt door Bor_ op ma 23 okt, 2017 14:22 pm, in totaal 11 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jun, 2016 15:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 maart, 2015 10:43 am
Berichten: 342
De voorbeelden die ik ga gebruiken.

Als eerste de globale opzet van het diorama:

Één van de race wagens staat onder een tent, klaar om te gaan rijden
Afbeelding

De andere wordt op dat moment uitgeladen op de lift.
Afbeelding

De NSX
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoewel deze NSX nog een aantal zwarte vlakken heeft zoals het dak en de spoiler. Zal ik deze gewoon in kleur uitvoeren.

De transport combinatie
Afbeelding

Afbeelding

De kleur samenstelling van de trailer. Dit belijning zal ik overnemen op de gehele combinatie. Waarbij de grens tussen geel en blauw de helft van de totaal combinatie gaat worden. Ofwel de truck wordt volledig blauw ( op de decals na ) en de trailer zal ongeveer 1/3 blauw worden en 2/3 geel.
Afbeelding

De crew
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Random objecten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De tent op de achtergrond incl banners
Afbeelding

_________________
"Iets wat op voorraad ligt, roeleert niet."


Laatst bijgewerkt door Bor_ op vr 24 jun, 2016 15:45 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jun, 2016 15:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 maart, 2015 10:43 am
Berichten: 342
De kits die ik ga gebruiken.

Helaas zijn er wat stukken van de foto tijdens het uploaden afgevallen. Dus hierbij even een lijstje
- 1/24 Tamiya NSX GT RAYBRIG kit
- 1/24 Tamiya NSX GT ARTA kit
- 1/24 Italeri DAF 95XF super space cab kit
- 1/25 Revell heavy duty trailer. (deze zal als basis dienen voor de trailer)
- 2x 1/24 Fujimi driver kit
- 2x 1/24 Fujimi mechanic & driver kit
- 3x Spoon Sport decal vellen, 1 per NSX en 1 voor de transport combinatie en crew
- 2x Zero paints Spoon Sport kleur combinatie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
"Iets wat op voorraad ligt, roeleert niet."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jun, 2016 15:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 maart, 2015 10:43 am
Berichten: 342
De eerste stappen

Overal maar aan begonnen, gewoon om een gevoel te krijgen.

Motorblok ligt er puur ter decoratie bij, want er ligt geen K-serie in de NSX :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren aan begonnen, dus ziet er nu nog heel raar uit en zijn pas de basis kleuren om te testen.
Hoewel het een 1/24 figuur in een 1/24 auto is, bijzonder veel werk moeten verrichten om hem passend te krijgen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Best trots op het stuurtje, kleuren komen goed overeen. Voor het digitale dash gedeelte heb ik eerst zilver gebruikt om er vervolgens clear red overheen te verven. Het effect komt goed overeen. Helaas is de decal van het Honda logo los gelaten en bij het terug plakken met lijm iets scheef geplaatst.
Afbeelding

Dit was hem voor nu. Tips, tricks, opmerkingen en commentaar zijn zeer welkom!! Tot de volgende update.

_________________
"Iets wat op voorraad ligt, roeleert niet."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jun, 2016 16:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
gaaf ! ik houd je in de gaten :mrgreen: voorlopig ben je wel zoet dan :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jun, 2016 12:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 apr, 2015 19:14 pm
Berichten: 78
Woonplaats: Spijkenisse
wow grote plannen,
honda is mijn nummer 1 merk dus ik ga je zeker volgen met je vorderingen :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jun, 2016 10:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 maart, 2015 10:43 am
Berichten: 342
crazyrichard schreef:
gaaf ! ik houd je in de gaten :mrgreen: voorlopig ben je wel zoet dan :lol:


Altijd leuk een volger, ja ik haal mezelf heel wat op de schouders :D

valeriodelgado schreef:
wow grote plannen,
honda is mijn nummer 1 merk dus ik ga je zeker volgen met je vorderingen :brouw:


Eensgelijks, gezellig!

[Update 29-06-'16]

Gisteren de coureur afgerond, moet zeggen dat ik niet geheel ontevreden ben over mijn eerste poppetje ooit. Natuurlijk zie ik zelf ook wel verbeteringen en verschillen met de grote des modelbrouwfora. Was zo blij dat het gezicht er strak in zit dat ik het niet aandurf om ook nog met verschillende highlights te gaan werken. Wellicht iets voor de volgende om te proberen. Dit poppetje zit naturlijk opgesloten in zijn race auto dus valt straks ook niet heel erg op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was hem weer voor nu. Ben nog aan het twijfelen wat de volgende stap gaat worden. Of ik begin nu eerst aan de andere NSX en herhaal alle werkzaamheden die ik al gedaan heb, want nu zit het nog vers in het geheugen.

Of ik ga eerst de body van deze helemaal in elkaar zetten tot aan het spuitwerk.

_________________
"Iets wat op voorraad ligt, roeleert niet."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jul, 2016 13:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 maart, 2015 10:43 am
Berichten: 342
Ondertussen weer wat vorderingen weten te maken.

De bestuurders zijn klaar. Heb de ogen van de coureur aangepast. Lastig klusje om de pupillen goed te krijgen. Ik heb uiteindelijk met een knopspeld een zwart stipje gezet. De coureur is nog niet perfect qua symetrie maar voor nu al een heel stuk beter.

Afbeelding

De andere bestuurder is op die foto nog niet klaar.

Begonnen aan de body en heb alvast alle delen vast gezet die straks in één keer meegespoten kunnen worden.

Afbeelding

Test fit met de spoiler die er later op komt.

Afbeelding

En toen zag ik ineens dubbel.
Het leek mij makkelijker om zoveel mogelijk dubbele handelingen synchroon te laten lopen. Dan heb je het gevoel nog hoe je het gedaan hebt en ontstaan er minder kleine verschillen.

Afbeelding

Toen was het tijd om een shot te maken van de eindstand met de bestuurders in hun zetels.

Afbeelding

Voor dusver zeer tevreden met het resultaat, de poppetjes passen mooi en het beeld wat ik voor ogen had komt steeds meer tot leven.

Aangezien ik nog altijd niet aan het lakwerk durf te beginnen, maar het scratch werk aan de trailer opgepakt. Aller eerst zorgen dat de basis goed is. Daarom de schuine zijde van de trailer recht gemaakt. De naad zal later nog netjes gevlakt worden. Ook de hoogte van de wielbasis klopte niet. Deze ben ik momenteel aan het aanpassen. Daarvoor moet er wel flink gezaagt worden in het chassis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gister avond de derde as passend gemaakt, maar toen was het al te donker voor een goede foto.
Alle drie de assen passen nu en kan de rest van de trailer opgebouwd gaan worden.

Tot de volgende!

_________________
"Iets wat op voorraad ligt, roeleert niet."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jul, 2016 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 apr, 2015 19:14 pm
Berichten: 78
Woonplaats: Spijkenisse
een hoop hak en zaagwerk.
de bestuurders zijn echt super gelukt vind ik net als de twee brute bakken waar ze in zitten :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jul, 2016 10:06 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Goed dat je de bestuurder nog verbeterd hebt want er was nog ruimte voor. Het gaat inderdaad dikwijls om het vinden van het juiste materiaal om mee te schilderen, ik heb er een fijn penserltje voor gekocht maar gebruikte eerder een aangescherpte tandenstoker. Op deze schaal kan je ook al proberen de iris te schilderen nog voor je de pupil er op zet. Let ook op de gietnaden op de handen van de bestuurders. Da's voor de volgende keer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement