Na de kleine pauze van de groepsbouw van René toch nog een bijdrage van mijn kant aan deze groepsbouw, het is een te mooi onderwerp om te laten schieten en mijn eerste groepsbouw is me goed bevallen. Bovendien maakt belofte schult hè...
Ik wilde alleen wel redelijk zeker zijn dat ik de eindstreep wel op tijd zou kunnen halen.
Ik ben van de vliegende onderwerpen en vind het altijd leuk om de minder bekende of minder uitgelichte uitvoeringen te maken, en dat heb ik gevonden in de vorm een Hunter, een Mk.6 van de Libanese luchtmacht ten tijde van het begin van de 6-daagse oorlog.
Ik kwam een hele mooie decal sheet tegen van DP Casper met daarop heel veel mooie uitvoeringen van allerlei vliegend materiaal van verschillende kampen die betrokken waren bij het conflict.
Die ga ik zeker meer gebruiken in de toekomst! Kitjes genoeg in huis die ik er mee vol kan plakken.
Desondanks toch naar Kesteren gereden om een Hunter via Marktplaats te bemachtigen, en vervolgens toch maar weer een Eduard setje erbij..... zucht... Zo kom ik nooit van die voorraad af hè...
Het zal jullie wel bekend in de oren klinken schat ik zo in...
Op 5 juni 1967 lanceert Israel operatie 'Moked' ofwel 'Focus', en in een tijdsbestek van ca. 3 uur vernietigen vrijwel alle jachtvliegtuigen (bijna 200) van de Israelische luchtmacht (op 12 na,
die aangewezen waren tot het beschermen van het Israelische luchtruim) bijna de hele luchtmacht van Egypte op de grond. Daarna kregen ook Irak, Syrië en Jordanië als Egyptische bondgenoten nog een draai om hun oren omdat ze de aanvallen op Egypte wilden vergelden.
Libanon bleef uit de luchtoorlog, maar ik las wel een getuigeverslag van ene John Thomson waarin gesproken wordt over vier Libanese Hunters die laag door de Bekaa Vallei vlogen, even later gevolgd door 4 Israelische Mirages.
De leider van het Libanese viertal bewoog zijn vleugels op en neer als internationaal vreedzaam saluut, waarna de Israelische leider van de Mirages het gebaar beantwoorde.
Of dit verhaal waar is weet ik niet, want elders op het net lees ik dat vier Libanese Hunters vier Israelische Mystere's, die op de terugweg waren van de Golan Hoogte, in een hinderlaag lieten lopen en één Mystere neerhaalden vlakbij Nabatiye waar de piloot gevangen werd genomen.
Israel reageerde door vier Mirages te sturen waarvan er een gevlogen werd door Sqn. Lt. Aven-Nir, die met zijn Mirage IIICJ boven luchtmachtbasis Rayak een Hunter neerschoot. Bij deze confrontaties in de lucht is het gebleven, althans tussen Israel en Libanon.
De kit en de goodies die ik ga gebruiken zijn de 1:72 Mk.6 van Revell (04350), een detailset van Eduard (73 230), en de decals van DP Casper (DPC72013).
Hieronder wat foto's:
Er gaat veel speurwerk in zitten voor een onderwerp als deze, foto's zijn schaars van de betreffende apparaten. Uiteraard heb ik wel wat gevonden, en bovendien hebben ze in Libanon een paar jaar geleden weer vier of acht Hunters luchtwaardig gemaakt! Erg bijzonder, maar het zijn wel modernere uitvoeringen, die dus voor mij niet in ieder opzicht nuttig zullen zijn.
En wat van de tegenwoordig vliegende Hunters:
Ik ben begonnen met het opschonen en weg schuren van het (toch wel mooie) detail van de cockpit onderdelen om zo plaats te maken voor de PE onderdelen.
Vervolgens de vleugelhelften aan elkaar geplakt en de canopy onderdelen afgeplakt en voorzien van wat PE:
De onderdelen aan de voorkanten en uiteinden van de vleugels vind ik maar raar bedacht hoor, dat had toch ook wel in het malletje gekund? Zou het te maken hebben met de 'dogtooth' vleugels? Andere versies van Revell hebben die toch ook volgens mij?
Daar over gesproken, klopt het dat de 'dogtooth' vleugels voorkwamen dat er teveel terugslag was van de vier boordkanonnen? Als dat zo is, is het dan correct om de 'dempers' op de kanonnen toe te passen voor deze versie? Ik ben benieuwd of er iemand is die me kan helpen...
De luchtinlaten zijn niet bepaald zoals ze in het eggie zijn, je kijkt zo de holle vleugels in tegen de malzijde van de wielbak..
Nu ga ik niet proberen dit helemaal te corrigeren, als straks alles in de verf staat is het vast een stuk donkerder aan de binnenkant van de vleugels.
Wel wil ik het deel waar je recht in kunt kijken vanaf de voorkant voorzien van enige aanpassingen.
Ik heb met Evergreen wat kopschotjes gemaakt en tegen de wielbakken aan gelijmd. Vervolgens met de Humbrol putty (die bij mij een stuk dikker is dan mijn Tamiya putty) wat vlees aangebracht om dat vervolgens weer enigzins in model te schuren. Zo heeft het toch nog iets weg van de inlaat.
Nog even wat close-upjes van de canopy en de eerste voorbereidingen voor de vleugel- en inlaataansluitingen:
Zo... dat was hem even voor nu, zo met het vrouwtje naar de Italiaan en misschien morgen weer wat doen.
Ik houd me aanbevolen voor tips, know how etc. wat betreft de kit, de Hunter en operatie 'Moked' Correct me if I'm wrong!