In het militaire deel heb ik een algemeen Apache topic lopen, waar net wat discussie is betreffende de Israëlische heli's. Na wat speurwerk plaatste ik daar een bericht, wat ik dan nu hier ook maar in plak om mijn topic te starten.
Eerst wat algemene info:
Citaat:
The Israeli Air Force (IAF) first received AH-64A’s in 1990, for a total fleet of 42. There was some controversy over the Air Force's choice to purchase Apaches over upgrading existing AH-1 Cobra attack helicopters. In 2000, Israel was interested in acquiring up to 48 Apache AH-64D’s, but U.S. reluctance to share the software source code complicated the prospect. In April 2005, Boeing delivered the first AH-64D to the IAF. In 2009, an arranged sale of six AH-64Ds was reportedly blocked by the Obama Administration (pending interagency review) over concerns the helicopters may pose a threat to civilian Palestinians in Gaza. Also, in February 2001 reports emerged the U.S. government was investigating alleged misuse of the Apache and other US military equipment against Palestinian leaders and facilities.
In IAF service, the AH-64A was named as the Peten (Hebrew for Python (Cobra)), while the AH-64D was named Saraph (also as "Seraph", Hebrew for venomous/fiery winged serpent).
De eerste heli's waren olive drab.
Vervolgens is geëxpierimenteerd met een camo van zandkleur-groen. Daarvoor waren 2 heli's als test zo geverfd.
Achteraf vond men dit teveel lijken op helikopters uit Syrië waarna voor zand/bruin is gekozen. Nadat de 'D's er waren, zij alle heli's geverfd in camo-kleur.
De '966' is een AH-64A 'Peten' van het 190 squadron, the Magic Touch squadron (
http://www.globalsecurity.org/military/world/israel/190squadron.htm)
De '754' is een AH-64D 'Saraf' van het 113 squadron, the Hornet squadron (
http://en.wikipedia.org/wiki/113_Squadron_(Israel)).
De 'D' is voorzien van een heel ander beveiligingssysteem dan de 'A', veel meer antenne's, bobbels etc. Ook is daarop ook weer een verbetering ontwikkeld, namelijk het 'Matrix' systeem. Wel leuk hoor al die bobbels en uitsteeksels. Daarvoor is aftermarket te krijgen, maar het is ook leuk om zelf te maken (wat ik onlangs gedaan heb bij een Engelse WAH-64 Apache, zie foto)
Wat mij na bestudering van foto's en na lezen van tekst is opgevallen is dat het registratienummer anders op de staart kan staan (754 staat scheef, 966 staat horizontaal). Het kleurenschema van de 'D' (Saraf) is iets anders dan het kleurenschema van de 'A' (Peten). Beide zijn wel zandkleur + bruin, dus geen groen !!!! Met een licht-grijze onderzijde. De wapenpylons van de 'D' zijn zandkleur en bij de 'A' licht-grijs. Ook kan de gele 'V' iets anders van kleur zijn dus een exacte kleur is moeilijk te geven.
Verdere info betreffende de kit en de bouw wellicht vanavond of morgen. Eerst family-time en tennis.
René