De levenswandel van Oswald Boeckle is door Nico alias Kitboy beschreven, maar zijn azen status heeft hij ooit behaald in de Fokker eendekkers tijdens de zogeheten Fokker Scourge, waarin de Fokker eendekkers superieur waren over de geallieerde toestellen.
Boelcke schoot zijn eerste toestel neer op 19 augustus 1915, in een Fokker E.I. In de daarop volgende maanden scoorde Boeckle zijn 18e overwinning in juni 1916 inmiddels in een Fokker E.IV, welke ik ga bouwen.
Boeckle voor zijn Fokker E.IV
De Fokker E.IV was overigens geen populair toestel en er zijn er slechts 49 afgeleverd welke snel vervangen werden door betere Albatros gevechtstoestellen. Fokker had, ten einde de toestellen te verbeteren, de E.IV voorzien van een dubbele 14-cylinder motor. Dit om 2 of 3 Spandau machine geweren te kunnen dragen. Door de dubbele motor en de bewapening was het toestel eigenlijk veel te zwaar en lag het zwaartepunt ongunstig. Het toestel was daarom lastig te vliegen en veel minder wendbaar dan zijn voorgangers.
In bovenstaande foto zie je duidelijk de verschillen tussen de Fokker E.I en de E.IV. De E.IV was in feite een verlengde en zwaardere E.I, waardoor het toestel veel minder vliegbaar werd dan zijn voorgangers.
Het model van ICM bied uitdaging genoeg. Je kunt de spandraden mooi aanbrengen en ook voor besturingskabels zijn mogelijkheden. Tijdens de oriëntatie op het model kwam ik wel een paar foutjes tegen. Zoals gezegd was de Fokker met dubbele motor en 3 machine geweren te zwaar, daarom werd al snel besloten een Spandau weg te laten. Welke dat is, is nog even de vraag, wikipedia zegt dat de linker Spandau eruit gehaald was door Boeckle, maar foto's van gebouwde modellen laten vaak de middelste van de drie weg, dus tja.. Op foto's van Boeckle voor zijn Fokker E.IV is dat helaas ook niet te zien.
De Fokker van Immelman, die op de voorkant van de doos staat, vloog overigens ook niet met 3 Spandaus, maar dat terzijde.
Ik heb er zin in!
groet
Walter