Vandaag ben ik verder gegaan met de vleugel(s). Na een anderhalf uur krassen (toch maar voor een groot deel drie keer per lijntje):
Je kon zien dat het plastic begon "weg te lopen". Tegelijk met het indrukken wordt het toch ook naar opzij weggedrukt. Als je de tape loshaalt, ziet het er zo uit.
Toch alles gedaan volgens de gebruiksaanwijzing, het zal dus wel goed zijn. Alleen vind ik toch het ribben patroon niet overal duidelijk (en regelmatig) doorgekomen, maar dat is nu niet meer te verbeteren; je krijgt het spul nooit meer recht op de snijmat.
De twee vleugels losgesneden, en er voor gezorgd dat aan beide kanten een even grote rand langs de trailing edge overbleef zodat de vleugelvoorrand goed in het midden komt. De "hoekpunten" van de vleugel en de rolroeren doorgeprikt, zodat ik straks weet waar ik hem af moet snijden.
Bij het snijden bleek al, dat de vleugel niet recht meer is. Aan de vleugelvoorrand is hij meer uitgezet dan aan de achterrand. Dat komt omdat daar door de korte neusribbetjes twee maal zo veel ribben zitten. Dit verklaart waarschijnlijk ook de vreemde welving van het plastic sheet. Daarna de twee achterranden naar elkaar toegevouwen en vastgezet met tape. Ik denk niet dat ik een beter resultaat gekregen zou hebben als ik de rand van 12 mm had gehouden (zoals Woodman aanbeveelt) i.p.v. de 9 mm die ik had om twee vleugels uit één velletje Evergreen te halen.
Volgende stappen: Warm vervormen van de vleugelvoorrand en het maken van de balsa kern. Woodman schrijft voor om die kern aan alle kanten 6 mm kleiner te maken dan de vleugel. Ik heb dat beperkt tot 3 mm, omdat anders de voorste vleugelstijlen en de rolroeren buiten de kern zouden vallen. En dat terwijl de functie van de kern volgens Woodman juist is om een stevige ondergrond voor of rand van die onderdelen te vormen. Dus maar weer een afdrukje van de vleugel gemaakt, de kern vorm daarop getekend, uitgeknipt en met Hema lijm op de bovenste van twee met tape op elkaar geplakte stukjes 1,5 mm dikke balsa gelijmd. De voorrand heb ik eerst geprobeerd te verwarmen met een elektrische kachel op de hoogste stand, maar dat ging toch niet. Daarna het groffe geweld van de verfstripper er op losgelaten, en dat ging wel: soepeltjes gaf het plastic de strijd op en kwam in een nette vouw te zitten. Wel ophouden als je vingers een gebakken geur beginnen te verspreiden.
De uitgesneden kern (twee tegelijk) en de gevouwen huidplaten. De linker kern is al in profiel geschuurd.
Dan moet de welving aan de onderkant er nog in. Daarvoor heb ik onderstaand stukje gereedschap gebruikt om de welving op de gewenste diepte te krijgen, en vervolgens de rest van de onderkant van de vleugel met de hand vloeiend geschuurd. Dat kan je nauwelijks zien, maar wel goed voelen.
Daarna kan de assemblage beginnen. Vleugel aan de voorrand vastzetten met tape.
De kern er in geplakt met dubbelzijdige tape. Eerst op de onderhuid, dan de kern er in, daarna tape op de bovenkant van de kern, en dichtklappen. Wel goed opletten dat alles recht zit, en geen tape uit laten steken buiten de kern.
Onder de vleugel is een wig geschoven (0,8 mm balsa met afgeschuinde randen) om de welving er in te krijgen. De vleugelachterrand is met dubbelzijdige tape op de snijmat geplakt. Tenslotte dunne lijm tussen de achterrand aangebracht met een penseeltje; als lijm heb ik Bison ontvetter gebruikt. Lijkt goed te werken.
Nu moeten de vleugel en ik een nachtje uitrusten.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.