Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 170 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2013 15:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Hele korte update. De eindfittingen aan de landingsgestelbuiszen geschilderd.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 maart, 2013 16:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nog steeds geen decals, dus nu de laatste dingetjes gedaan, die daar niet op moeten wachten. De nieuwe wielen er onder gezet (staat veel beter). Het te grote gat, dat nodig was de wielen te "draaien", is opgelost door er een plastic buisje in te lijmen van 1,4 mm diameter en daarna het 0,8 mm gaatje op te boren tot 1,1 mm. De deur heb ik open vastgelijmd. Kan je tenmisnte nog naar binnen kijken.

Afbeelding

Voor de lol te vergelijken met deze.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu wachten ........

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 maart, 2013 17:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
bijna....!!


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 maart, 2013 22:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Hallo Rob,

Keurig gebouwd model, mijn complimenten, en dat op schaal 1/72! :D

Smaakt naar meer zou ik zeggen, zoals ik al eerder schreef, krijg ik er zin in dit model op 1/48 te bouwen. Hopelijk krijg je hem binnenkort helemaal af.

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 maart, 2013 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@John: Zou mooi zijn als jij hem in 1:48 gaat bouwen. Gezien jouw bouwkunsten, moet het een juweeltje worden.

Toch nog wat dingetjes gevonden bij het nog eens doornemen van de foto's. Natuurlijk moeten de twee propeller aangedreven luchtpompem nog gemaakt worden, de dop van de watertank en de pitotbuis.

Afbeelding

Pomphuis (links) gemaakt van 1,5 mm plastic staf, afgedraaid in de boormachine, propeller van 0,13 mm plastic, asje 0,25 mm metaaldraad. Tankdop: schijfje 1,5 mm staf op stukje 1 mm staf. Metaaldraadje om het niet kwijt te raken (en straks makkelijker op zijn plaats in een gaatje te lijmen). Pitotbuis: twee stukjes 0,25 mm metaaldraad gelijmd aan weerszijde van een stukje 0,25 mm plastic. Weer vergeten er een muntje bij te leggen, maar je moet niet zuchten, dan zijn ze weg.
Verder ontbraken nog de stabilisatiestangen voor de spandraden. Gemaakt van rechtgerold 0,25 mm metaaldraad, gelijmd met dunne secondenlijm. Lange stangen aan de buitenkant:

Afbeelding

Korte aan de binnenkant.

Afbeelding

Dit heeft me een uur gekost, want vooral de kleintjes schieten alle kanten op. Uiteindelijk maar de eeindjes draad iets langer gemaakt (maar niet te lang, want dan zijn ze topzwaar, en gaan ze naar beneden hangen), zodat ik het eindje met een pincet vast kon houden. Eerst het achtereindje in de dunne lijm dopen, op de achterste spandraad leggen (zo recht mogelijk) even laten drogen, druppeltje lijm op stangetje en de andere spandraden en laten drogen. Dan met de elctronica kniptang (zo eentje die recht afknipt) het uitstekende eindje er af knippen. Nu hoor je echt dat het spandraden zijn. Met een vrolijk "peng" knip je het stukje er af. Het resultaat:

Afbeelding

Ik zag op een foto van de F.K.26 op de ELTA, dat er bovenin de neus nog twee koelopeningen zaten. Ik heb daar dus twee 1.5 mm gaten geboord en die zwart geschilderd. Ben nu bezig met het windscherm.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 maart, 2013 15:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Dit is de foto uit het mooie boek van Mulder over de ELTA, waarop de twee openingen in de neus goed te zien zijn.

Afbeelding

En op deze foto zijn nog twee details zichtbaar.

Afbeelding

Bij 1 is een raampje net achter de motor. Waarschijnlijk om bepaalde onderhoudstaken bij te lichten. Bij 2 blijkt bij vergroting van het origineel zo'n ouderwets vertilatierooster te zitten, wat ik op het model heb gesimuleerd met een dun schijfde 0.7 diameter plastic staf.

Afbeelding

Op de gecomprimeerde foto was dit niet meer herkenbaar, dus heb ik naar de bekende weg gevraagd bij de mensen van Koolhoven Vliegtuigen, en zoals altijd waren zij zeer behulpzaam. Interessant in dit verband is iets anders wat ik van hen kreeg.

http://members.ziggo.nl/henrikaper/koolhoven/worlds-first-airliner/

Citaat:
After the invasion in 1940, all aircraft and parts had to be handed over to the Germans who either re-used or destroyed the material. About ten aircraft from Schiphol, including the F.K.26 prototype, were loaded on flat deck boats for transport to the Fokker factory in the north of Amsterdam. The boats were hidden in the polder where their cargo was safe for the RAF ground attacks, but not for a group of locals who decided not to let 'them' have it. By night, the F.K.26 prototype has been pushed overboard, along with the other aircraft.
Until today, this historical aircraft lies in its grave, deep in the soil of a Dutch polder.


Zij zijn nog steeds bezig met pogingen het ding te (laten) lichten, maar hebben tot nu toe weinig medewerking van gemeente en provincie.
Maar verder met het model. Het raampje en de dop van de watertank.

Afbeelding

En zoals beloofd, de rest van het kleine spul (behalve de roeren), wat er nog op moet, met maatreferentie.

Afbeelding

Stangen voor het hoogteroer en de trim, twee windgedreven brandstof pompen, de trede om de piloot in zijn stoel te helpen, een stang die dwars door de romp komt om de staart op te tillen, het windscherm en de pitot buis (dat kleine witte dingetje). Met een stukje zwart visnoer ga ik het slangetje (ja, ik weet dat het er twee moeten zijn) van de pitot simuleren. Ik had mijn laatste duppie uitgegeven aan ....., dus heb ik er maar een geodriehoek naast gelegd voor de maat.
Ik heb gisteren ook de eerste test print van de decals ontvangen. Pasten bina allemaal, behalve die op de romp, waar ik bij het meten even op nul moet hebben gestaan. :oops: Maar daarvoor is zo'n test print best wel handig.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 maart, 2013 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Met steun van een echt fanatieke mede-modelbouwer, die het niet kon aanzien, dat ik de F.K.26 registraties met een een of ander jan-boeren-fluitjes font wilde maken, waardoor mooie details zoals schuine uiteinden van cijfers en letters gedoemd waren te verdwijnen, of in ieder geval slechts bij benadering aanwezig te zijn, heb ik dan de decals binnen, goede gelijkenis en goede maat, na een aantal keren op en neer mailen. Geprint op de inktjet en gelakt met de spuitbus.

Afbeelding

Natuurlijk een ruimhartig dubbel setje geprint, want er zal wel weer wat mis gaan. Nu stofdroog, een nachtje uitharden en daarna kunnen ze er op.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 maart, 2013 18:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
ik ben benieuwd :brouw:


gr,
karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 maart, 2013 17:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De decals aangebracht. De grote decal op de bovenvleugel had ik lekker behandeld met Sol om hem goed de ribbetjes te laten volgen, en die begon zoals gewoonlijk lekker te kreukelen. Alleen bleven er een paar zitten, toen hij opgedroogd was, en dat was niet de bedoeling. Dus de decal met water en Set losgeweekt en weggegooid. Daarom print ik altijd een dubbel setje (en maak ik een kopie van decals die bij de kit zitten). Ik zag bij het verwijderen wel dat de decals deze keer aan de dikke kant zijn (hij kwam er heel af, en dat hoort niet). Dat gebeurt vaker als ik de laklaag spuit (met een spuitbus) in plaats van kwast; de kwast geeft toch een betere controle op de laagdikte, vind ik. Opnieuw de decal geplakt, maar nu zonder Sol. Het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er goed uit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 maart, 2013 18:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Nice!
Maakt het wel af hoor, de decals.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 170 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement