Dit is de foto uit het mooie boek van Mulder over de ELTA, waarop de twee openingen in de neus goed te zien zijn.
En op deze foto zijn nog twee details zichtbaar.
Bij 1 is een raampje net achter de motor. Waarschijnlijk om bepaalde onderhoudstaken bij te lichten. Bij 2 blijkt bij vergroting van het origineel zo'n ouderwets vertilatierooster te zitten, wat ik op het model heb gesimuleerd met een dun schijfde 0.7 diameter plastic staf.
Op de gecomprimeerde foto was dit niet meer herkenbaar, dus heb ik naar de bekende weg gevraagd bij de mensen van Koolhoven Vliegtuigen, en zoals altijd waren zij zeer behulpzaam. Interessant in dit verband is iets anders wat ik van hen kreeg.
http://members.ziggo.nl/henrikaper/koolhoven/worlds-first-airliner/ Citaat:
After the invasion in 1940, all aircraft and parts had to be handed over to the Germans who either re-used or destroyed the material. About ten aircraft from Schiphol, including the F.K.26 prototype, were loaded on flat deck boats for transport to the Fokker factory in the north of Amsterdam. The boats were hidden in the polder where their cargo was safe for the RAF ground attacks, but not for a group of locals who decided not to let 'them' have it. By night, the F.K.26 prototype has been pushed overboard, along with the other aircraft.
Until today, this historical aircraft lies in its grave, deep in the soil of a Dutch polder.
Zij zijn nog steeds bezig met pogingen het ding te (laten) lichten, maar hebben tot nu toe weinig medewerking van gemeente en provincie.
Maar verder met het model. Het raampje en de dop van de watertank.
En zoals beloofd, de rest van het kleine spul (behalve de roeren), wat er nog op moet, met maatreferentie.
Stangen voor het hoogteroer en de trim, twee windgedreven brandstof pompen, de trede om de piloot in zijn stoel te helpen, een stang die dwars door de romp komt om de staart op te tillen, het windscherm en de pitot buis (dat kleine witte dingetje). Met een stukje zwart visnoer ga ik het slangetje (ja, ik weet dat het er twee moeten zijn) van de pitot simuleren. Ik had mijn laatste duppie uitgegeven aan ....., dus heb ik er maar een geodriehoek naast gelegd voor de maat.
Ik heb gisteren ook de eerste test print van de decals ontvangen. Pasten bina allemaal, behalve die op de romp, waar ik bij het meten even op nul moet hebben gestaan.
Maar daarvoor is zo'n test print best wel handig.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.