Zo dit is mijn eerste bijdrage aan deze site en mijn bijdrage aan deze groepsbouw
De Fokker S.11 Instructor is een eenmotorig lesvliegtuig met twee zitplaatsen en prolleraandrijving.
Het vliegtuig is voorzien van een Lycoming O-435-A-boxermotor die een vermogen van 190 pk levert.
In dit tweede na-oorlogse ontwerp van Fokker zitten de instructeur en de leerling naast elkaar. Het prototype, de PH-NBE, werd op 18 december 1947 door Gerben Sonderman ingevlogen.
Bijzondere kenmerken van het vliegtuig zijn de grote cockpit en de geknikte poten van het landingsgestel. Achter de zitplaatsen bevindt zich ruimte voor bagage, een derde stoel of een extra brandstoftank van 114 liter.
Het lesvliegtuig werd gebruikt door de Koninklijke Luchtmacht en de Koninklijke Marine.
Tevens werd het toestel aan Israël verkocht en in zowel Italië als Brazilië in licentie gebouwd.
.
Even wat technische gegevens
Lengte 8,15 m
Hoogte 2,40 m
Spanwijdte 11,0 m
Vleugeloppervlak 18,5 m2
Leeggewicht 810 kg
Max. gewicht 1.100 kg
Topsnelheid 209 km
Actieradius 580 km
Plafond 3,850 mtr
Nu terug naar de modelbouw.
Heb er ooit 2 van gekocht met het idee om er 1 te maken in KLU outfit en 1 voor de MLD.
Kit is van CMK en geheel van resin. Daar ik de kits al even had liggen zijn deze van een vroege productie.
Deze serie was veel ruwer en had veel meer flash als de kit die je nu kunt kopen.
Je weet het resin schuren altijd buiten en gebruik een mondkapje.
Terug naar de kit. Eerst alle onderdelen los gemaakt en vrijgemaakt van overtollige materiaal.
Begonnen met de romp maar van beide kits is het linker gedeelte niet recht.
Na dit een poosje onder het warme water gehouden te hebben dit redelijk kunnen corrigeren en met 10 secondenlijm gelijmd.
Omdat de romp al niet recht was is er een stevige kier ontstaan deze is opgevuld en net voor de eerste keer waterproof geschuurd.
Na wat foto's bestudeerd te hebben is de neus onderhanden genomen en zijn er diverse delen behandeld met een frees om de benodigde openingen te krijgen.
Zo een volgende keer verder
Veel leesplezier en uiteraard is opbouwende kritiek welkom.
groet Spitfire65