Het is januari 1953. Het stormt enorm en in de nacht van 31 januari op 1 februari breken er dijken door. Met name Zeeland wordt zwaar getroffen. Een dikke 1800 mensen verdinken of komen om door onderkoeling. De MLD verleent hulp door het inzetten van een helikopter. De Sikorsky S-51.
(De Sikorsky S-51 "Jezebel" van de Koninklijke Marine landt op de Sommelsdijk naar Dirksland tijdens de Watersnoodramp 1953. (Foto NIMH))
(De Jezebel redt iemand uit zee met de hijslier. (Foto van Gerard Haas,
http://www.vlaggeschipsmaldeel5.nl))
In 2009 is de watersnoodramp verfilmt in de film '
De Storm'. Volgens
http://www.marineschepen.nl/reviews/destorm.html mankeert er nogal wat aan de film, maar daar gaat het hier uiteraard niet om. Die storm is nu 60 jaar geleden en dus nu, reden voor mij om deze heli te gaan bouwen. Het wordt mijn eerst MLD-heli, eigenlijk wordt het pas mijn eerste Nederlandse heli
. Voor de MLD groepsbouw, pik ik dus de S-51 'Jezebel' er uit.
Op 18 december 1951 deed de helikopter zijn intrede bij de KM. Voor een zacht prijsje werd een S-51 overgenomne van de 'stichting voor hefschroefvliegtuigen'. De helikopter kreeg de naam 'Jezebel en verving de Sea Otter als plane guard op Hr. Ms. Karel Doorman. Op 24 april 1959 werd de heli uitgefaseerd en in 1967 is de heli gesloopt. Maar hoe kan dat dan? In het Aviodrome staat toch de heli? Die in het Aviodrome is een replica van deze helikopter -->
Sikorsky S-51 H.R.3 c/n WA/H/62 (ex-British WG752), built by Westland and painted to resemble the famous first helicopter of the Dutch former Naval Air Service, named "Jezebel", at the Aviodrome museum at Lelystad airport in The Netherlands (EHLE) on 11 August 2012.
The original Jezebel was Sikorsky built S-51 H-5 c/n 5133, which was acquired by the Dutch Rotorcraft Foundation on 1st October 1949 as PH-HAA. The Naval Air Service of the Royal Netherlands Navy took over the aircraft on 23 December 1951 with registration 8-1. As the S-51 turned out to be difficult to fly, the Dutch Navy pilots called it a "false witch" and named it "Jezebel" after a 1951 hitsong by Frankie Lane, which referred to the biblical figure of Queen Jezebel of Israel, the archetype of a wicked woman. The name "Jezebel" was painted on top of the fuselage. The "Jezebel" became famous during the flood in the southwestern part of The Netherlands on 1st February 1953 in which almost 2.000 people drowned. Several people were rescued with "Jezebel" from trees and rooftops. The Navy used the S-51 for plane guard duties on board the Dutch aircraft carrier "Karel Doorman".Wat info van wiki (
http://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_H-5):
The Sikorsky H-5, (aka R-5, S-51, HO2S-1, HO3S-1) (R-5 until 1948; company designation VS-327)[1] is a helicopter built by Sikorsky Aircraft Corporation, formerly used by the United States Air Force, and its predecessor, the United States Army Air Forces, as well as the United States Navy and United States Coast Guard (with the designations HO2S and HO3S). It was also used by the United States Post Office Department.[2] In December 1946, an agreement was signed between the British company Westland Aircraft and Sikorsky to produce a British version of the H-5 or S-51, to be manufactured under license in Britain as the Westland-Sikorsky WS-51 Dragonfly. By the time production ceased in 1951, more than 300 examples of all types of the S-51/H-5 had been built.
De eerste vlucht was op 18 september 1943. Geïntroduceerd werd de heli op februari 1945.
Het model:
Ik ga de kit van MPM gebruiken. Ik heb hem destijds gekocht, inclusief een upgrade.
De sprue, vreemd genoeg 3 keer een setje staartrotors, ik heb liever een extra canopy:
Wat resin, pe, een kleine vacuvorm canopy en grotere delen (upgrade):
Decals van Dutch Decal voor de "Jezebel".
Tja, dan de kleuren. Het meest bekend is de knal-gele kleur, maar volgens mij is hij ook grijs en/of donkerblauw geweest.
Extra info is op zich best wel handig.