Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 maart, 2013 0:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Gaat inderdaad als een speer, ziet er goed uit en die decals maken het al mooi af. Verbaas me elke keer weer over het formaat. Foto's zijn erg groot op het scherm, maar vermoed dat we het hier weer hebben over een modelletje van zo'n centimeter of 10?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 maart, 2013 8:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Biggles: Gewoon Humbrol glans enamel, aangebracht met een zachte, brede kwast. Werkt meestal goed, ik heb maar één keer problemen gehad, toen de matte verf eronder (ook Humbrol 66, zoals bij de F.K.51) "oploste". Waarschijnlijk was die onvoldoende uitgehard (of slecht gemengd).
@ René: Zal er weer eens een muntje bij doen. Maar deze is niet zo klein, wel 12,5 cm spanwijdte, past net in mijn vitrine. :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2013 13:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Humbrol 66? Interessante keuze, waar heb je die op gebaseerd. Rob?

Gr.Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2013 13:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Moeilijke vraag, hoor. Ik gebruik als referentie de lijst van Bouko de Groot op IPMS Stockholm (camouflage & Markings; Colours of the Dutch Air Force). Die geeft in Part 2 voor de MLD F.K.51 Olive Drap/Khaki FS *4064, en geen Humbrol equivalent. Dit is dezelfde kleur als aangegeven voor de LVA F.K.51. IPMS Stockholm heeft ook een Color Reference Chart - Federal Standard. Daar vind ik voor FS 34064 Very Dark Drap: 1 x Humbrol 66 + 1 x Humbrol 163. Die laatste heb ik weggelaten, omdat dat een bijna zwart groen is, en Humbrol 66 op zich al donker genoeg is. De aangegeven kleur in de kit is Gunze H81, wat volgens de Humbrol conversie chart Humbrol 26 moet zijn. Dat is een tamelijk lichte, bruine kleur, die Humbrol zelf Matt Khaki noemt. Dat kan mij niet overtuigen. Bovendien zijn al mijn LVA gevallen ook met Humbrol 66 mishandeld, dus beter consequent fout dan random fout (als het al fout is), zeg ik maar. En het dure, mooie boek over kentekens en zo heb ik niet.
Overigens nog een ander puntje. Ik werk mijn modellen altijd af in zijdeglans vernis. Die heb ik na wat problemen met Humbrol satin vervangen door 50/50 Revell gloss/matt. Die moet ik razendsnel verwerken, en begint draden te trekken, als ik te langzaam ben. Hoe kom ik daar van af? Verdunnen met ?????. Weggooien en nieuw maken?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2013 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Volgens "Camouflage en kentekens" ("slechts" € 125,- op de Antwerpse beurs) zou de kleur van de MLD FK 51 khaki zijn. Volgens C&K komt dit overeen met Xtracolor RAL 6014 gelboliv, ik heb daar ook RFC PC10 voor zien gebruiken. Deze kleuren zijn bruiner dan het door jou gebruikte H66, wat op zijn beurt weer grijzer is dan het olive drab van Xtracolor.
Citaat:
Bovendien zijn al mijn LVA gevallen ook met Humbrol 66 mishandeld, dus beter consequent fout dan random fout (als het al fout is), zeg ik maar.
Dat is natuurlijk een goed argument waar ik niets tegenin te brengen heb :wink: .

Wat betreft de Revell vernis; er zijn meerdere gebruikers die problemen hebben met draden trekken, voornamelijk tijdens het spuiten. Meestal was meer met wasbenzine verdunnen de oplossing hiervoor, maar ik weet niet of dat met de kwast ook goed werkt. Zelf heb ik problemen gehad met de Humbol satin in een flesje, dit wilde niet drogen. Inmiddels gebruik ik H135 uit een potje en dit droogt wel goed, maar is naar mijn smaak wat te mat.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2013 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nog eens gekeken op mijn grote paint conversion chart: Paint Conversion Chart 20100101 1800 Master.xlsb © 2003-2010 Aaron Spilling - * paintchart@paint4models.com
Daar wordt RAL6014 gelijk gesteld aan FS 4083 en is juist weer iets groener dan mijn Humbrol 66, die daar FS 4086 genoemd wordt. Humbrol 163 is daar FS 4097 en verschilt maar marginaal van FS 4086. Op de foto van de LVA replica ziet de cowling er groener uit, at zou dus FS 4083 kunnen zijn. De FS 4064 ziet er in de conversie kaart erg grijs uit, en wordt gelijkgesteld aan Humbrol 106, wat echt grijs is. Hoe meer je zoekt, hoe groter de verwarring. :roll: Is de statement, die ik in een paar referenties gevonden heb, dat de MLD landvliegtuigen dezelfde kleuren voerden als de LVA kisten, tenminste wel betrouwbaar? Dan is mijn vitrine tenminste consistent.
Overigens is het te laat om de handel te veranderen, dus deze discussie wordt een beetje academisch. We gaan maar gezellig door. :)

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 maart, 2013 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Klein ongelukje gehad vanavond. Bij het pas maken van de N-stijlen om ze goed vertikaal te krijgen is het instrumentenpaneel losgeraakt; zat kennelijk niet goed vastgelijmd. Ik heb geprobeerd het er weer in te zetten, maar het zit erg ver naar voren in de neus, en dat is dus niet gelukt. Nog erger: het zit nu ergens in de neus of onder de cockpitvloer vast. :evil:
Ik ga geen nieuw paneel scratchen, want dat krijg ik natuurlijk ook niet op zijn plek. Gewoon doorgaan maar.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2013 9:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1614
Woonplaats: Puttershoek
Balen Rob! Nu zit het dus alsnog vastgelijmd maar niet op de juiste plek? Leuk hoor klein grut..

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2013 9:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Lesje voor de volgende keer: nooit meer een instrumentenpaneel alleen maar aan de romp zijwand lijmen, maar altijd een constructie verzinnen dat het stevig vastzit aan de rest van het cockpit interieur (bijvoorbeeld de cockpitvloer, dus een soort stuurkuip maken). En als dat niet kan, de verbinding verstevigen met wat extra strip, niet alleen maar op het smalle kantje lijmen. In dit geval denk ik dat de genadeslag is geweest het boren van de gaatjes voor de cabane spandraden; die moesten vlak voor het instrumentenpaneel komen, en op deze schaal betekent dat dat de kans groot is geweest dat de boor in het paneel terecht is gekomen. En dan wrik je het makkelijk los.
Geluk bij een ongeluk: van het paneel was alleen maar iets te zien onder fel licht of flitslicht, en dan nog alleen onder een bepaalde hoek. :mrgreen:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2013 15:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
N-stijlen en bovenvleugel zitten op hun plaats, gelijmd met een druppeltje dikke secondenlijm.

Afbeelding

Het ontbrekende instrumentenpaneel is niet echt hinderlijk, vind ik, zelfs met de flits niet.

Afbeelding

Bij een van de stijlen moest ik toch nog een tapeje (teepje?) te hulp roepen om hem aan de vleugel te laten plakken.

Afbeelding

Ik had de driehoekige ramen al gedaan met Humbrol CearFix. Dat leek me beter dan te proberen de bijgeleverde uit plastic geknipte ramen er in te frummelen. Werkt goed, net oppervlak en goed helder, oppervlak gelijk met de romp. A;ls je er doorheen kijkt vertekent het beeld wel wat.

Afbeelding

Daarna de cabane stijlen.

Afbeelding

Ze zitten vast aan de bovenvleugel. Als dat droog is lijm ik ze vast aan de romp met een druppeltje dunne secondenlijm. Daarna kan de vleugel en staartverspanning er op.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement