Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bulldozer
BerichtGeplaatst: wo 21 feb, 2024 15:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Een tijdje geleden kreeg ik de vraag of ik een klein diorama wil maken voor iemand.
Het gaat om een Fiat Hitachi Bulldozer die bij ons gebruikt wordt door de 6Cie constructie genie.
Het is dus misschien niet 100% een militair voertuig zoals een jeep of tank, maar het wordt wel gebruikt door militairen.
De bedoeling is om deze bulldozer op een bergje zand te plaatsen zodat het lijkt alsof het dit aan't wegduwen is.
De bulldozer zelf hadden ze al en moet ik dus niet meer zelf bouwen. Schaal is 1:25.

Dit is hem:

photo 595508

Deels plastiek, maar grotendeels metaal.

Zo moet hij er ongeveer gaan uit zien:

photo 594983

Gelukkig kan het grijze stuk met de ramen erin er gemakkelijk af en zijn ook dat 2 aparte onderdelen. Dit bespaart me een hele hoop werk qua afplakken van de ramen.

Nadeel is dat er voor de rest bijna niets uiteen genomen kan worden.

Aangezien hij de typische belgische groene kleur moet krijgen met de rood-bruine onderlaag, die bij de meeste voertuigen en tanks op veel plaatsen terug zichtbaar wordt, besloten om hem ineens rood-bruin te primen.

photo 595675

Hiervoor had ik eerst alle stickers die erop zaten verwijderd. Nadeel is wel dat ik als hij geverfd is, hem terug wil bestickeren of decals wil gebruiken om ook die details erop te krijgen.
Iemand een idee waar ik deze stickers eventueel zou kunnen vinden?

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Laatst bijgewerkt door Zaijtsev op ma 04 maart, 2024 9:32 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Buldozer
BerichtGeplaatst: do 22 feb, 2024 8:15 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Het beste is om afbeeldingen te zoeken op internet en dan te printen op decalpapier, zou je "speelgoed" stickers kopen, zullen deze best wel eens erg dik kunnen zijn voor deze schaal. Wel een lief Dozertje eigenlijk, past bijna in een ransel

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bulldozer
BerichtGeplaatst: do 22 feb, 2024 9:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Bert Takken schreef:
Het beste is om afbeeldingen te zoeken op internet en dan te printen op decalpapier, zou je "speelgoed" stickers kopen, zullen deze best wel eens erg dik kunnen zijn voor deze schaal. Wel een lief Dozertje eigenlijk, past bijna in een ransel


Afbeeldingen is geen probleem. Heb een hele resem foto's en als het echt moet, kan ik het altijd live gaan bekijken :wink:

Zelf maken en afprinten op decal papier was mijn tweede optie. Maar zoals je zegt, gaan de stickers misschien inderdaad te dik zijn.

Thanks voor de snelle reactie.

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Laatst bijgewerkt door Zaijtsev op ma 26 feb, 2024 20:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Buldozer
BerichtGeplaatst: do 22 feb, 2024 23:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Leuk projectje!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bulldozer
BerichtGeplaatst: zo 25 feb, 2024 13:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Weer wat verder gewerkt aan het project.

Hieronder alle onderdelen die ik van elkaar kon scheiden. De cabine en het onderstel was al in rood-bruine primer gezet.

Ook de kleine onderdelen in de zwarte primer gezet:

photo 595836

Wat kleurschakeringen aangebracht waar later de roestplekken moeten komen:

photo 595837
photo 595835

Door het verschil in licht lijkt alles nu veel lichter, maar het is nog steeds grotendeels dezelfde kleur als het was.

En ook al wat bezig geweest met een begin voor het diorama zelf. Styropur plaat gesneden. Wat overschotjes styropur gebruikt om een bergje te maken en dit met WC-papier en een mengeling van houtlijm en water wat vorm gegeven. Papier-maché :wink:

photo 595838

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Laatst bijgewerkt door Zaijtsev op ma 04 maart, 2024 9:36 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Buldozer
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2024 15:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1395
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Het is gespeld bulldozer en of ik nu in mijn uitkerings-situatie u hierdoor kwijtraakt of niet, het komt bij stier vandaan, bull. Ik denk dat boeren 'em gebruikten om dode koeien in een graf te duwen op de steppe, of omdat ie zo sterk was..
Groet

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bulldozer
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2024 20:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Anne schreef:
Het is gespeld bulldozer en of ik nu in mijn uitkerings-situatie u hierdoor kwijtraakt of niet, het komt bij stier vandaan, bull. Ik denk dat boeren 'em gebruikten om dode koeien in een graf te duwen op de steppe, of omdat ie zo sterk was..
Groet


:lol: Heb het ineens aangepast. Bedankt voor me er attent op te maken :wink:

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Grondwerken
BerichtGeplaatst: do 29 feb, 2024 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Vandaag een 1ste laag haarspray aangebracht op de bulldozer en terwijl dat kan drogen aan de grondwerken gestart van het diorama.
Mengeling van tegelvoegsel met pva-lijm en water tot een homogene massa en dit verspreid over het volledige diorama.
Nu alles laten drogen en morgen een nieuwe laag haarspray en indien nodig en ik er de tijd voor heb nog wat extra zand aanbrengen.

photo 596172

photo 596171

Voorlopig is het totaal geen zicht, maar dat komt hopelijk met de volgende stappen, langzaam aan wel goed.

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bulldozer
BerichtGeplaatst: vr 01 maart, 2024 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Ja inderdaad, ik ben heel benieuwd waar dit toe gaat leiden! :D

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Bulldozer -> grondwerken
BerichtGeplaatst: za 02 maart, 2024 12:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Vandaag even wat tijd in de voormiddag om de zandberg wat meer op een zandberg te laten lijken i.p.v. op een hoopje modder.
De eerste laag tegelvoegsel, PVA-lijm en water was als mengeling erop gesmeerd, een beetje een modderlaag. Hierdoor oogt het ook nogal glad, maar het was voornamelijk bedoelt om alles van styropur en wc-papier te bedekken.
De tweede laag die ik vandaag grotendeels heb aangebracht is als volgt gedaan: eerst een mengeling van IPA en water (1/3 ongeveer) overal opgespoten, dan gezeefd tegelvoegsel erover gestrooid en als laatste stap een mengeling van PVA-lijm en water erover gesprayd. (Als je dit doet, vergeet nadien niet telkens je sprayertje uit te spoelen. Anders als de lijm droogt in het spuitmondje, kan je het weggooien :wink:.) Daar waar de bulldozer manoeuvreert ook wat sporen aangebracht, simpelweg door er met de bulldozer wat in te drukken in allerlei richtingen.

photo 596236
photo 596237
photo 596235

De berg zand is nog niet zoals het moet zijn, dit omdat het strooisel er af valt. Als deze laag droog is, ga ik het hele ding telkens op een zij plaatsen om dan zo die kant die dan van boven ligt te bestrooien. Zo tot alle kanten er goed uitzien.

Oh ja, alvorens ik met het zand ben begonnen had ik vandaag eerst nog wat linoleum op maat gesneden en dit tegen de zijkanten geplakt met dubbelzijdige plakband. Dit op zijn buurt dan weer afgeplakt met behangerstape om het proper te houden. Hierdoor kan ik de zandlaag verhogen en gelijk maken met de rand. Deze linoleum wordt nadien geverfd (of ingesmeerd) met beits zodat deze donkerder wordt en het er gaat uitzien zoals een houten omkadering. Althans dat is het plan :)

Tot een volgende update. Bert

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement