Goedenavond iedereen!Het voertuig in kwestie:
En hoe we hem gaan versieren!
Bron:
http://www.on-post.com/26.htmlEen tijd geleden heb ik in Frankrijk een bult resin modellen besteld. Ik zal dit topic openen door te zeggen dat ik niemand adviseer om bij Model Miniature of van het merk Model Miniature modellen te kopen want de kwaliteit is matig, tot slecht en de service is niet bestaand... Ik krijg geen reacties op Email of op berichtjes op hun Facebook pagina. In mijn bestelling zaten meerdere modellen met enorme giet-fouten en bij de VCBI die ze mij geleverd hebben kreeg ik twee bovenste romphelften maar geen onderste romphelft...
Een van de gekochte kitjes is de M270 MLRS, een voertuig waarvan tot op de dag van vandaag geen spuit-giet kit bestaat. De kit is niet gemaakt op basis van een zelfgemaakte master maar van een die-cast model. Nu is dat op zich geen ramp maar men heeft nog niet eens de moeite genomen om de ejector-pin afdrukken van het basismodel te verwijderen. Daarnaast zijn ook de simplificaties die horen bij gegoten metaal meegenomen in de master waardoor bijvoorbeeld de scharnieren van de verschillende luiken erg lomp zijn. Daarnaast zijn er nog heel wat andere problemen maar daar kom ik later op terug, voor nu is het voor de lezer vooral belangrijk om te weten dat je deze kit niet moet kopen voor de gemakkelijk bouw of voor zijn mooie resin details.
Ten tweede is het belangrijk om te benadrukken dat de productie-consistentie bij eerder genoemde firma dermate slecht is dat ik online recensies zie van het model dat ik aan het bouwen ben waarbij de onderdelen compleet misvormt zijn. Bij het gieten van resin onderdelen in een siliconen mal is er een kans dat de mal-helften wat verschuiven ten opzichte van elkaar, daardoor kan je gekke inconsistent vervormde afgietsels krijgen. De oplossing voor het bovenstaande probleem is simpelweg om ervoor te zorgen dat dit niet kan gebeuren. Ik heb inmiddels zelf behoorlijk wat ervaring met giethars mallen en met een goed doordachte mal en een beetje nauwkeurigheid kan je perfecte gietsels produceren. Bij Model Miniature neemt men simpelweg niet de moeite om de mal-helften goed met elkaar uit te lijnen met als gevolg dat kits van 30, 40 of 50 euro met onderstaande defecten worden geleverd aan klanten:
De hull van de M88A2 die ik daar heb besteld:
En 'UpGrAdE wielen' voor de Boxer van Revel... Rechts ziet u de cirkel, een basis geometrische vorm die ontstaat wanneer met een constante afstand een lijn wordt getrokken rondom een gegeven punt, deze afstand noemen we de radius. Deze vorm wordt onder andere veel toegepast in de auto-industrie. Links ziet u de interpretatie van eerdergenoemde firma, u begrijpt hopelijk mijn ongenoegen...
Zo, nu ik het bovenstaande van mij afgeschreven heb voor de twee personen die de moeite nemen het te lezen lijkt het me wel goed om een korte toelichting te geven over wat een M270 is.
Ik denk dat er vandaag de dag geen betere manier is om het effect van dit voertuig te omschrijven dan door te verwijzen naar de inmiddels beruchte M142 HIMARS-systemen die Amerika aan Oekraïne heeft geleverd, de M270 heeft echter dubbel zoveel ruimte voor dezelfde raketten, 12 kleinere MLRS of 2 grotere ATACMS raketten en is ook in dienst in Oekraïne. MLRS staat voor Multiple Launch Rocket System, oftwel een raketsysteem met meerdere raketten. In eerste instantie werd het voertuig ontwikkeld om ongeleide MLRS of geleide ATACMS mee te verschieten met betrekkelijk hoge nauwkeurigheid op bekende vaste doelen, denk aan minutie-opslagpunten, militaire bases etc. De MLRS raketten komen in potten van 6 vuurpijltjes, net als met oud en nieuw, de grote ATACMS knallers elk in een grote pot die er vanaf buiten precies zo uit ziet als de kleinere potten zodat de vijand niet weet waar welke systemen zijn.
Alle bestaande raketten van de koude oorlog-tijd waren een clustermunitie. Zoals iedereen weet zijn clusterbommen erg omstreden omwille van het feit dat deze een grotere kans hebben dat er na een aanval niet geëxplodeerde bommen achterblijven. Dit ligt hem aan twee factoren, enerzijds het feit dat je per ATACMS raket bijvoorbeeld al 950 clusters laat vallen in een gebied en dus gewoon veel kans hebt op een ''losse flodder'', maar ten tweede ook omdat (vooral de oudere) clustersystemen vaak niet super betrouwbare ontstekers hebben. Omwille van deze twee redenen heerst er in toenemende mate een taboe op deze wapensystemen. Door de politieke gevoeligheid zijn over de jaren een heel aantal raketten voor de HIMARS en M270 omgebouwd naar normale raketten met een vaste 1-delige lading. Daarnaast zijn de
Guided
MLRS raketsystemen ontwikkeld. Deze werken op basis van GPS.
Het onderstaande plaatje geeft een mooi overzicht van alle verschillende wapensystemen.
De Amerikanen hebben de M270 in hun oorlogen in Irak veelvuldig ingezet. De systemen bewezen net als vandaag de dag in Irak hun dodelijkheid en de wapensystemen zijn om die reden ook door veel landen gebruikt en beleven nu een zekere renaissance door het conflict in de Oekraine.
De kit...Online zijn er maar weinig (gelukkig) plaatjes te vinden van de kit dus deel ik bij deze een redelijk compleet overzicht. Het doosje met de onderdelen:
De hull, duidelijk een Die-Cast kopie met lompe details:
Veel luchtbellen, ook in de mal... Daarover later meer:
De rupsen, in eerste instantie leken ze nog niet zo slecht:
En nog wat losse onderdeeltjes, ook voor andere versies zoals aangegeven op het doosje.
De bouwHet viel me al vlot op dat er een ENORME luchtbel zat ter hoogte van de cabine. Luchtbellen zijn een bijproduct in het giethars gieten en kan je zelf met een vacuümmachine niet helemaal voorkomen, dit is echter een holte ter grote van de halve cabine plus de ondergelegen ruimte waar de aandrijving van het voertuig zit... Onder de lamp is het goed zichtbaar:
Dus ben ik begonnen met gaten te maken in de ''wielkasten'' aan beide kanten:
Door deze gaten heb ik een grote hoeveelheid Miliput naar binnen gepropt:
Omdat het plastic van de cabine nog te slap was om vast te pakken moest dit met veel beleid. Eenmaal uitgehard kon ik echter verder werken aan het model. De rupsen leken wel oké, ze passen alleen niet: op deze foto houd ik de rups onder de stangen waaran de wielen worden bevestigd, het is dus niet de foto die hier een vertekend beeld geeft maar een slecht gegoten/ontworpen product...
Er zit overduidelijk meerdere millimeters verschil tussen waar het achterste wiel zit aan de rups en waar de as het voertuig in hoort te steken... Aangezien ik op dit punt de aandrang kreeg deze klomp resin van 31 euro en negentig cent in de container te flikkeren heb ik ervoor gekozen om de rupsen uit een Dragon Bradley kit te pakken, de Bradley heeft dezelfde rupsen alleen een paar schakels minder, dus heb ik er nog een paar gebruikt uit de kit en voila:
Zoals te zien is heb ik zelf de nodige details toegevoegd, ook heb ik hier en daar dunne plaatjes styreen gelijmd tegen de oppervlakken van het voertuig die echt heel slecht waren.
Met het afronden van de bouw (grijs haar) was het tijd voor wat spuitwerk. Ik ga voor een voertuig zoals ingezet tijdens de Golfoorlog van 1991 gespoten in een zandgele kleur. Als basis heb ik gebruik gemaakt van Revell leerbruin (84):
Hierna heb ik mijn mengsel gebruikt voor de zandkleur: Beige (89) en geel (15) in verhoudingen op basis van zicht, niet te geel, niet te grijs. Daarna drup ik altijd nog een beetje zwart in de mix om het geheel net iets donkerder te maken, dit gaat om een paar drupjes.
Hierna heb ik nog wat extra kleurvariatie gecreëerd door middel van high-lights. Hiervoor gebruik ik het eerder genoemde mengsel gemengd met wat wit en geel. Wit om het lichter te maken, geel om het niet te flets te maken. Afhankelijk van waar ik aan het sproeien ben probeer ik met deze kleur ook altijd wat verwering te simuleren. Langs de zijden van de bak achterop het voertuig spuit ik lijnen recht naar beneden bijvoorbeeld en bovenop onregelmatige vlekken.
De effecten zijn subtiel, maar zorgen al wel voor een leuke hoeveelheid variatie.
Zoals wel vaker het geval is bij resin kits komt ook deze kit zonder decals en ben ik dus genoodzaakt om te improviseren. Nu is het printen van decals op zich een goede optie maar zelf schilderen is soms ook leuk, ook al valt dit met kleine letters tegen en vrees ik dat ik toch eens wat meer mijn best moet gaan doen op het printen van bruikbare decals. Het ontwerpen is geen enkel probleem, het printen ook niet maar wanneer ik de clear decal film aanbreng loopt de inkt uit.
en de andere kant
Vrij expliciet en ongenuanceerd, maar daarom des te meer toepasselijk wanneer je in een salvo twee raketten afvuurt met gezamenlijk 1500 stuks clustermunitie.
D.J.